Laboratoř konfokální a fluorescenční mikroskopie

Fluorescence bar

Vybavení laboratoře

Laboratoř je vybavena špičkovým invertovaným konfokálním mikroskopem Leica TCS SP2 s AOBS (Acousto-Optical Beam Splitter) systémem, zajištujícím vysoký stupeň citlivosti a kombinovatelnosti až čtyř barev fluorescenčních markerů. Mikroskop umožnuje analýzu struktur jak fixovaných tak živých buněk. Pro analýzu živých buněk je přístroj vybaven vyhřívací komůrkou s možností přívodu CO2. Zařízení dovoluje jak multibarevnou analýzu tak fyziologický záznam buněk, 3D rekonstrukci, FRAP (Fluorescence Recovery After Photobleaching) a FRET (Fluorescence Resonance Energy Transfer) analýzu. K dispozici je diodový laser 405 nm pro excitaci v oblasti spektra blízkého UV.

Nejmodernější špičkový konfokální mikroskop Zeiss LSM 880 vybavený sadou výkoných laserů pro klasickou jednofotonovou excitaci a laditelným Ti:Sa pulsním laserem pro dvoufotonovou excitaci. Spektrální detektor sestává z 32 kanálů vysoce citlivého detektoru pro bezkonkurenční čistotu obrazu. Na mikroskopu lze provádět měření pomocí metod FLIM, FCS a RICS, které dávají možnost analyzovat molekulární vztahy a funkce. Mikroskop je schopný pracovat vysokou rychlostí a s vysokým rozlišením. Součástí je komůrka pro pozorování živých preparátů.

V laboratoři je k dispozici také vynikající wide-field systém Olympus Scan^R, který je vybaven stabilizovaným zdrojem světla, vysoce citlivou kamerou Hamamatsu, motorizovaným ostřením a softwarovou dekonvolucí obrazu. Umožňuje jak velmi detailní zobrazování objektů, tak tzv. Hight Troughput Imaging analýzu mnoha objektů a jejich statistické vyhodnocení. I tento systém je optimalizován pro pozorování živých buněk. K dispozici je komůrka s regulací teploty (-5 až 65 °C) a koncentrace plynů (CO2, O2).

Nanoskop Zeiss Elyra SP.1 využívá technologie strukturovaného osvětlení (SIM) a přesné lokalizace molekul (PALM/STORM) k překonání difrakčního limitu světla, který brání získání obrazu s rozlišením větším než cca 200 nm. Nanoskopie umožňuje detailnější pozorování s rozlišením 2x - 3x lepším v případě SIM a v řádu jednotek až desítek nanometrů v případě lokalizace. Mikroskop je též vybaven pro pozorování metodou TIRF, která umožňuje pozorování v úzkém prostoru blízko sklíčka s minimalizací parazitního světla z neostrých hlubších rovin. Sada kvalitních laserů a dvě špičkové kamery slouží k získání bezvadných obrázků se super-rozlišením.

Mikroskopy jsou umístěny na antivibračním stole a v místnosti je klimatizace nutná pro optimální provoz přístrojů. Laboratoř je využívána pracovníky z mnoha oblastí výzkumu a významně přispívá k výsledkům, které jsou publikovány v renomovaných vědeckých časopisech.

Rezervace

V případě vážného zájmu o práci na těchto mikroskopech zažádejte o členství ve skupině uživatelů. Více informací najdete v uvítací zprávě skupiny.
Pro získání přístupu do laboratoře přes čip nebo zaměstnaneckou kartičku vyplňte tuto tabulku (Pouze studenti a zaměstnanci UK).

Pokud chcete pouze dostávat oznámení o chystaných mikroskopických akcích, staňte se členem skupiny lab.konfmi. Aktivní uživatelé dostávají oznámení z této skupiny automaticky.

Asistenci u mikroskpu vyžadujte výhradně pozváním operátora jako hosta na událost (rezervaci). V případě časoprostorových konfliktů se vám ozveme.

Rezervace konfokálního mikroskopu Leica TCS SP2

Pro rezervaci konfokálního mikroskopu Leica TCS SP2 použijte Google kalendář.
V popisu rezervace uveďte jméno a linku!

Rezervace konfokálního mikroskopu Zeiss LSM 880

Pro rezervaci konfokálního mikroskopu Zeiss LSM 880 použijte Google kalendář.
V popisu rezervace uveďte jméno, linku, experimentální metodu (FCS, FLIM, Multiphoton, RICS).

Rezervace mikroskopu Olympus Scan^R

Pro rezervaci mikroskopu Scan^R použijte Google kalendář.
V popisu rezervace uveďte jméno a linku!

Rezervace superrezolučního mikroskopu Zeiss Elyra PS.1

Pro rezervaci mikroskopu Zeiss Elyra PS.1 použijte rezervační systém komunitní sítě nanoPI.

Ceník včetně DPH

Zeiss LSM 880 (konfokál)* 1198 Kč
Zeiss Elyra PS.1 (superresolution / TIRF / laser WF) ** 774 Kč
Zeiss Elyra PS.1 (superresolution / TIRF / laser WF) s asistencí ** 1655 Kč
Zeiss Elyra PS.1 (lamp WF) ** 496 Kč
Leica TCS SP2 (konfokál) ** 729 Kč
Olympus Scan^R (widefield) ** 225 Kč
Olympus Cell^R (widefield) ** 183 Kč

* cena platná od 9.10.2015

** cena platná od 1.5.2016

Rozšířený ceník na intranetu zde.

Kontakty