E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | english Přihlášení



Pozitivní a negativní vliv mobilních telefonů na školství v Africe

Mobilní telefony patří v rozvinutých zemích k nezbytným doplňkům každého člověka. Jsou využívány jak v soukromí, tak i v práci nebo ve škole, kde je žáci upotřebí spíše k hraní her nebo k virtuální komunikaci. Na druhé straně i lidé mohou okamžitě vyhledat informaci, která je zrovna zajímá. Jinými slovy – mobilní telefony mají jak pozitivní, tak negativní účinky. Jak jsou na tom s mobilními telefony například v Africe?

 V posledních desetiletích došlo v Africe k výraznému rozšíření mobilních telefonů. V roce 2016 se staly součástí každodenního života, a to i v chudých oblastech, pro 420 milionů lidí a předpokládá se, že do roku 2020 počet stoupne až na 535 milionů. V roce 2012 byly telefonním připojením pokryty téměř všechny vesnice v Africe, a tak se mobilní telefony staly samozřejmostí i pro studenty afrických škol. Přístup k internetu prostřednictvím mobilních telefonů je celosvětově považován za přínosný a pokrokový, jelikož rozšiřuje možnosti žáků v rámci vzdělávání. Neodmyslitelnou stránkou jsou přirozeně i negativní dopady, které přináší otázku, zda lze zavedení mobilních telefonů na chudý kontinent považovat za rozvojový prvek. Pro přiblížení situace se podíváme na několik jak pozitivních, tak negativních účinků.

 Jedním z pozitiv je snazší přístup k informacím, který mobilní telefony umožňují. Studenti s nově nabitými vědomostmi pracují ve škole i doma a mohou si tak snáz prohloubit své znalosti a rozšířit obzory. Díky využívání internetu ve školství je umožněn i e-learning, ke kterému mají studenti přístup nejen ve škole, ale například i v internetových kavárnách, které jsou v mnoha afrických městech značně rozšířené.

 Kladný vliv mobilních zařízení můžeme pozorovat i mimo vzdělávací systém, protože telefony přinesly mnoho nových možností. V první řadě propojují jednotlivce, jelikož jim dávají příležitost kontaktovat příbuzné – velmi časté je tzv. prozvánění, kdy spolu lidé sice netelefonují, protože mobilní tarify jsou velmi drahé, ale díky prozvánění se mohou ujistit, že je i vzdálená rodina v pořádku. Pro obyvatele, kteří byli závislí na osobním kontaktu, umožňují mobilní telefony získání informací o trhu nebo službách, kdy si mohou zjistit, jak se pohybují ceny jednotlivých surovin, nebo si pomocí telefonu najít práci díky stisknutí jediného tlačítka. V neposlední řadě mobilní zařízení snižují cenu vyhledávání informací až o 50 %, protože obyvatelé nemusí cestovat na vzdálené tržiště, aby zjistili, jaká je současná cenová situace. Velice důležitou vlastností je to, že lidem umožnují získat informace ihned a v pravidelných intervalech, namísto čekání na vysílání v rádiu a informace v novinách nebo dopisech.

 Ačkoliv se může zdát, že pozitiv je mnoho, výraznější jsou negativní dopady. Příkladem mohou být výzkumy, které potvrdily, že pokud nemají rodiče a učitelé dostatek znalostí v oblasti internetu, což je v Africe velmi obvyklé, děti často kontaktují cizí lidi a sdílejí s nimi fotografie, protože ani ve škole, ani doma nezískají informace o rizicích užívání internetu. Podstatným tématem je i násilí – fyzické násilí se v afrických školách poměrně běžné, ale znatelně se rozšířila šikana skrze telefon, se kterou má zkušenost až ¼ studentů. Tento problém je zapříčiněn tím, že není zajištěna dostatečná informovanost a ochrana dětí.

 Jedním z nejvážnějších negativ je nárůst času, který mládež na internetu tráví, což je pozoruhodné, jelikož užívání telefonů je nákladné. Jedním z faktorů takového chování je i to, že místní operátoři podporují tento nárůst předplaceným studentským tarifem, který zahrnuje bezplatné používání SMS.  Jde převážně o čas trávený na sociálních sítí. Tento problém se netýká pouze studentů, ale i učitelů, kteří jsou schopni věnovat telefonům větší pozornost než dotazům žáků, kteří například chtějí jít na toaletu. Studenti jsou ochotni obětovat jídlo nebo učebnice, aby si mohli takový tarif koupit. Neobvyklé nejsou ani krádeže, ke kterým dochází v důsledku výdajů spojených s koupí tarifu. Operátoři využívají slabin zdejších uživatelů vzhledem k jejich omezeným zdrojům a nabízejí atraktivní levný noční tarif, který začíná ve 21:00 a končí v 07:00. Tímto způsobem přispívají ke snížené koncentraci ve třídě, protože noční chatování má negativní vliv na spánek studentů – ti po nocích telefonují s kamarády
a následně nejsou schopni dostatečné koncentrace během vyučování. V podobném případě žáci probdívají noc kvůli hlasitým telefonickým hovorům členů domácnosti. Ve výsledku mají děti horší studijní výsledky a v extrémních případech dochází i k jejich vyloučení. V neposlední řadě je problematické užívání telefonů během vyučování. Studenti často nedbají zákazů a učitelé jsou poté nuceni je trestat – mobilní zařízení jim zabaví nebo dokonce rozbijí. Takové chování ovšem vede ke konfliktu mezi učiteli a žáky. Tento problém by mohla vyřešit národní politika, která by podporovala zodpovědné užívání telefonů jak žáky, tak učiteli a nastavila by pevná pravidla pro mobilní tarify.

 Mobilní telefony mají v Africe pozitivní vliv na rozvoj zejména díky zlepšení přístupu k informacím, ale nemohou nahradit investice do veřejného sektoru, do kterého spadají silnice, energie nebo voda. Navíc nejsou telefony dostupné všem a dochází tak k prohlubování propasti mezi bohatými a chudými. K dosažení hospodářského rozvoje je třeba vzájemné spolupráce mezi mobilními operátory a dalšími zprostředkovateli kapitálu.

 

Autoři: Adéla Jodlová (DS) a Julie Stýblová (DS)

 

 

Literatura:

Aker, J. C., & Mbiti, I. M. (2010). Mobile phones and economic development in Africa. The Journal of Economic Perspectives24(3), 207-232.

Overå, R. (2004). Networks, distance and trust: Telecommunications and changing trading practices in Ghana. Chr. Michelsen Institute.

Porter, G., Hampshire, K., Milner, J., Munthali, A., Robson, E., Lannoy, A., ... & Abane, A. (2016). Mobile Phones and Education in Sub‐Saharan Africa: From Youth Practice to Public Policy. Journal of International Development28(1), 22-39.

Slater, D., & Kwami, J. (2005). Embeddedness and escape: Internet and mobile use as poverty reduction strategies in Ghana. Information Society Research Group (ISRG) report.

 

Akce dokumentů