Aktuality

Jsou zobrazeny pouze položky, které jsou přístupné veřejně.
Pro zobrazení všech se prosím přihlašte.

Článek našich botaniků v prestižním časopise Molecular Biology and Evolution

Dá se na velké změny v životním stylu reagovat flexibilně? Možná to někoho překvapí, ale na tuto otázku se můžeme ptát rostlin. Odpověď, zakodovanou v jejich genetické informaci, našel tým vědců vedených Magdalenou Bohutínskou a Filipem Kolářem z katedry botaniky PřF UK a vědci z University of Nottingham. Výzkum právě vychází v zářijovém čísle časopisu Molecular Biology and Evolution. Grafiku k článku, které se dostala na titulní stránku tohoto časopisu, navrhla Doubravka Požárová z katedry botaniky PřF UK.

Publikováno 2.9.2021

Genetický pohled na přizpůsobení rostlin toxickým půdám

Dokážou se rostliny adaptovat na nepříznivé podmínky prostředí jako jsou například toxické půdy? Jakou roli hraje zdvojení celého genomu, polyploidizace — nejrozsáhlejší mutace kterou z přírody známe? Výzkum vedený týmem Evoluční genomiky na katedře botaniky PřF UK, publikovaný v prestižním časopise Nature Communications, ukázal schopnost rostlin se zdvojeným genomem, polyploidů, rychle se adaptovat na stresující toxické půdy. Výzkum ale vedl i k prvnímu empiricky doloženému vzniku nových mutací s funkčními důsledky u polyploidů.

Publikováno 17.8.2021

Je evoluce předvídatelná? Záleží na měřítku

Dá se předvídat, pomocí kterých genů se organismy vypořádají se změnami prostředí? Jak se geneticky přizpůsobí ke změnám klimatu, znečištění přírody nebo k novým patogenům? Výzkum vědců vedený týmem Evoluční genomiky na katedře botaniky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, publikovaný v prestižním časopise Americké akademie věd (PNAS), ukázal, že to do jisté míry možné je - především při srovnání blízce si příbuzných populací a druhů.

Publikováno 21.5.2021

Článek v Science: Globální vegetační změny se zrychlují nejvíce za posledních 18 000 let

Zrychlování změn biodiverzity začalo již před několika tisíciletími a bylo překvapivě větší než přechod od poslední doby ledové. Ukazuje to studie publikovaná v jednom z nejprestižnějších světových odborných časopisů Science, na níž se podíleli i čeští vědci: dr. Ondřej Mottl z University of Bergen a doc. Petr Kuneš z katedry botaniky PřF UK. Gratulujeme!

Publikováno 20.5.2021

Harmonogram jarních obhajob bakalářských prací

Letošní jarní obhajoby BP budou probíhat v pátek (28. května) a v pondělí (31. května) v Krajinově posluchárně za podmínek odpovídajících aktuální epidemiologické situaci.

Publikováno 20.5.2021