Výzkumná zákoutí fakulty odhalována v nových rozhovorech!

Jak probíhá výzkum nanočástic? Jak se Petr Jan Juračka stal fakultním fotografem? Jakou spojitost má úplněk a Alzheimerova choroba? A co dalšího se dá zkoumat u nás na fakultě? Na to vše odpovídáme v novém podcastu!

V rozhovorech se snažíme představit zajímavé osobnosti, neobvyklá témata výzkumu a hlavně ukázat, že i vědci jsou normální a často velmi příjemní lidé. Proběhly už čtyři díly, které si můžete poslechnout ze záznamu na Twitteru, a to i bez vlastního profilu na této sociální síti. A o čem jsme si zatím povídali?

V prvním díle jsme přivítali Petra Jana Juračku – fakultního fotografa, ale také biologa, dobrodruha a cestovatele. Petr nám vyprávěl o tom, jak se stal fakultním fotografem, ale také o jeho expedicích do Himaláje nebo do Norska, kam se v únoru vydali na kolech. Také se dozvíte, jak probíhají terénní cvičení pod jeho vedením nebo jaká je podle něj úloha učitele na vysoké škole.

Upoutávka na první dva díly i s odkazy na rozhovory. Autor: Magda Křelinová

Druhý díl byl zasvěcen geofyzice a hostem byl Gunther Kletetshka. Jak probíhá výzkum na Sibiři a proč je Gunther nejspíš v Rusku vedený jako špion? Jaké to je pracovat pro NASA a jaký je jeho podíl na teleskopu Jamese Webba? S Guntherem jsme si povídali také o tom, jakou spojitost má úplněk a Alzheimerova choroba a v jakém stavu je projekt výtahu do vesmíru.

Třetí díl nesl název „Zpěv zítřka“. Jeho hostem byla Tereza Petrusková, která se na Katedře ekologie věnuje bioakustice a nedávno se připojila k mezinárodnímu projektu, který propojuje studium ptačích zpěvů a umělou inteligenci. Tereza nám mimo jiné odpověděla na to, jak to žije ve starých dolech nebo jak fungují ptačí dialekty a co to jsou takzvané úchylné ptačí dialekty. Také jsme se dozvěděli, kolik času opravdu tráví v přírodě a jak se jejími nejoblíbenějšími ptáky staly lindušky.

Upoutávka na třetí a čtvrtý díl i s odkazy na rozhovory. Autor: Magda Křelinová

Čtvrtý a zatím poslední díl nás přenesl do hájemství materiálové chemie. S Dominikou Zákutnou z Katedry anorganické chemie jsme si povídaly o studiu magnetických nanočástic a také o studiu v zahraničí. Jak probíhá práce na neutronovém reaktoru v Grenoblu a jak náročné vůbec je se na takové zařízení dostat? Dominika nám také prozradila, jak probíhalo její doktorské studium v Německu a jaké jsou hlavní rozdíly od doktorského studia v Česku.

A koho přivítáme dále? Hostem příštího dílu bude bioinformatik Marian Novotný, se kterým se podíváme na predikce proteinových struktur a další taje bioinformatiky. Dále se můžete těšit například na politického geografa Libora Jelena nebo ochránkyni želv Hanu Svobodovou.

Upoutávka na příští (pátý) díl, který proběhne v úterý 4.7. v 18:00. Těšíme se na Vás! Na odkazu si můžete už nyní nastavit upozornění na rozhovor. Autor: Magda Křelinová

A kdy a kde nás můžete poslouchat? Nové díly vysíláme vždy začátkem měsíce na Twitteru @PrirodovedciCZ, další díl nás čeká již 4.7. od 18:00! Proběhlé díly si můžete pustit ze záznamu přes QR kódy v obrázcích výše, případně jsou k nalezení také na Twitterovém profilu @PrirodovedciCZ. Sledujte také naše sociální sítě, kde už brzo budeme informovat o chystané expanzi na Spotify a další podcastové platformy! Ani k poslechu na Twitteru však nepotřebujete vlastní účet na této sociální síti.

Těšíme se na Vás u dalšího dílu!

Magda Křelinová