Ochutnej (přírodo)vědu nově i na Spotify!

Ochutnejte přírodovědu nově i ve vaší oblíbené podcastové aplikaci! Náš podcast roste, a kromě živých vysílání na sociální síti X (Twitter), jak je znáte, přinášíme nově rozhovory i na Spotify, Google Podcastech, Amazon Music podcastech a v aplikaci Audible. Na všech platformách jsme jako Ochutnej (přírodo)vědu a už nyní si můžete poslechnout všechny naše díly. Pojďme si nyní díly připomenout a pak se můžete rovnou zaposlouchat!

Pokud o podcastu Ochutnej (přírodo)vědu slyšíte poprvé, dovolte nám se představit. Formou 30minutových rozhovorů přinášíme „ochutnávky přírodovědy“. Hostem každého dílu je vědec či absolvent naší fakulty, se kterým si povídáme o jeho práci a snažíme se tak přiblížit (přírodo)vědu současným i budoucím studentům, jejich rodičům, kamarádům a všem příznivcům přírody a jejího objevování.

V prvním díle jsme přivítali Petra Jana Juračku, fakultního fotografa, ale především dobrodruha a muže mnoha zájmů. Petr byl jasnou první volbou. Skvělý vypravěč s kvanty historek, u kterých budete brečet smíchy i žasnout údivem. V rozhovoru vypráví o natáčení studentského Oscarového filmu, cestách podél Labe i výstupu na osmitisícovku bez kyslíkové bomby a následné návštěvy Nepálské nemocnice.

Druhý díl nám zavedl na sekci geologie, kde jsme se setkali s Guntherem Kletetschkou. Mužem, bez nějž by teleskop Jamese Webba nebyl tím, čím je a který je pravděpodobně v Rusku považován za špiona. Působí u nás na fakultě ale také na univerzitě na Aljašce a v rámci výzkumu byl na mnoha místech světa. Věděli byste například, jak souvisí Alzheimerova choroba a úplněk nebo proč si na tuto nemoc musí dávat speciální pozor astronauti?

Třetí epizoda se nesla ve znamení ptačího zpěvu. Hostem byla ornitoložka Tereza Petrusková, která se specializuje na bioakustiku, ačkoliv nemá vůbec hudební sluch. Jak je to možné? I o tom nám pověděla. Také jsme se dozvěděli, jak se jejími oblíbenými ptáky staly málo známé lindušky a jak to žije v nehostinném prostředí starých uhelných dolů. Pomyslnou třešničkou na dortu je kombinace bioakustiky a umělé inteligence.

Prvního zástupce chemické sekce představil čtvrtý díl a byla jím Dominika Zákutná z Katedry anorganické chemie. Její skupina se jmenuje MultiFUN a přesně takové studium magnetických nanočástic je. Proč na neutronovém reaktoru vznikají nejlepší básně a jak vůbec práce na takovém zařízení vypadá?

V dalším, v pořadí pátém díle, jsme se podívali na to, jak si rozumí bioinformatici s biology. Bioinformatiku a její studium nám přišel představit garant stejnojmenného oboru Marian Novotný. Zjistili jsme, jak program ve spolupráci s Matfyzem vznikal, ale také třeba jaký je Marianův oblíbený protein a proč tomu tak je.

Zatím poslední odvysílaný díl nám dokázal, že geografie nejsou jen mapy a glóby. O své práci nám povídal politický geograf Libor Jelen. A že nevíte, co politická geografie obnáší? Pojďte to společně s námi zjistit. Jak takový výzkum vypadá a že to není jen sezení u počítače? Poslouchají lidé politické geografy více než epidemiology za dob Covidu? Nebo jsme opravdu „národem odborníků na vše“?

A co chystáme dále? Už 7.9. budeme vysílat další díl, ve kterém se společně s Hanou Svobodovou podíváme k moři. Konkrétně si budeme povídat o jejím projektu na ochranu mořských želv. Nabitý program budeme mít i v dalších měsících, kdy opět zavítáme na sekce geologie a chemie. Sledujte nás na sociálních sítích a ve vaší oblíbené podcastové aplikaci!

Instagram: @prirodoveda_popularne_prfuk / @prf_unikarlova