Freudova mýlka

Ztráta čichu jako jeden z příznaků onemocnění COVID-19 mnohým z nás ukázala, jak je pro nás tento smysl důležitý. Spousta vědců znehodnocovala význam čichu u lidí po několik století. Sigmund Freud čich dokonce spojoval se zvířecí stránkou lidské psychiky. Dnes už ale víme, jak velká mýlka to byla, a jak důležitý je tento smysl v naší komunikaci. Cestu, kterou si výzkum chemické signalizace prošel, popsala studie, které se zúčastnil Jan Havlíček z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

Feromonům podobné látky (kopuliny) byly nalezeny u makaků rhézus i u žen. Feromony jako takové ale u lidí dosud prokázány nebyly. Zdroj: Wikimedia commons

Osvícenství položilo základy moderním vědám, většina vědců ale nepovažovala čich za způsob přenosu informací. Tento přístup se změnil až ve 20. století objevem genů pro čichové receptory u lidí. Pozdější zjištění, že Homo sapiens má větší čichový lalok než H. neanderthalensis dále zvýšilo zájem vědců o tento smysl. Naše čichové centrum se tedy nezmenšilo minimálně od našeho posledního společného předka. Dále bylo zjištěno, že čichem přijímáme informace o svém okolí a na základě nich měníme své chování. Od konce 20. století se různé vědecké disciplíny zaměřily na výzkum právě tohoto smyslu.

Jedním ze směrů vědecké práce bylo i zkoumání feromonů. Tyto látky, objevené u hmyzu a poté i u savců, fungují jako chemické signály produkované organismem za účelem ovlivnění chování jedinců stejného druhu. Jelikož byly nalezeny feromony u divokých prasat, makaků rhézus a hlodavců, snažili se vědci najít podobné látky i u lidí. Další vědecké skupiny zkoumaly synchronizaci menstruačních cyklů u žen žijících spolu. Ani jeden z těchto nadějných výzkumů, ale dosud neobjevil feromony u lidí a jejich hledání tak neustává. Poučení z dosavadního výzkumu ale je, že hledat feromony u lidí na základě podobných látek již nalezených u jiných druhů, může vést do slepé uličky.

Přestože feromony u lidí nalezeny nebyly, je prokázáno, že různé pachy a vůně mění naše chování. Konkrétní vůně, které preferujeme, mohou být dané i kulturou. Jelikož je tělesný pach určen geneticky, kultura tak může měnit genetickou strukturu populace a obráceně. Význam čichu je tedy nezanedbatelný i z evolučního hlediska.

Dítě a matka používají čich, aby se vzájemně poznaly. Photo by Nathan Dumlao on Unsplash

Pachy jsou velmi důležité i v interakci matky a dítěte. Nejenže matka preferuje vůni svého dítěte, ale i batole poznává svou matku za použití tohoto smyslu. V experimentech za použití duálního EEG bylo pozorováno, že když děti vidí obličej své matky, je synchronizace jejich vln vyšší v porovnání se situací, kdy dítě vidí cizího člověka. Pokud je ale dítě v této druhé situaci zároveň vystaveno vůni své matky, tento rozdíl mizí. Vůně matky tedy dodává novorozenci jistotu a pocit bezpečí.

Můžeme ale zaznamenat i pachy signalizující negativní emoce, například strach. Pokud je člověk takovému signálu vystaven, začne si více prohlížet okolí a zrychlí se mu dech, aby lépe našel blížící se nebezpečí. Pachy lidí, kteří prožívají agresivní vyladění zase nesou informaci o sociálním statusu a dominanci jedince. Lidé ale na tyto signály reagují různě. Pozorovatelný je rozdíl mezi pohlavími – ženy na různá rizika často reagují více než muži. Také psychický stav jedince ovlivňuje reakci na takový signál – lidé s větší společenskou úzkostí reagují polekaněji na pachy signalizující nebezpečí.

Není pochyb o tom, že výzkum chemické signalizace u lidí není ani zdaleka u konce. Je potřeba identifikovat konkrétní molekuly měnící naše chování a s tím spojené případné nalezení feromonů. Spousta procesů týkající se chemické komunikace u lidí je nejasná a vývoj nových výzkumných metodik bude v budoucnosti zásadní.

Eliška Leštinová