E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | Přihlášení



Čich prozradí víc

Co takhle zhluboka se nadechnout? Možná právě stojíte v přeplněné tramvaji a cítíte odér hned několika cestujících stojících poblíž. Pravděpodobně vás nikdy nenapadlo se nad takovými pachy zamýšlet. Čich nás ovšem může ovlivňovat na každém kroku, aniž bychom si to uvědomovali. Co všechno lze z takového tělesného odéru o daném člověku zjistit, zkoumal tým, jehož členem byl i docent Jan Havlíček z Katedry zoologie. Konkrétně se zaměřil na schopnost odhadovat některé osobností vlastnosti, jako je například neuroticismus, dominance a extraverze, na základě tělesného pachu. Zároveň výzkumníky zajímalo, jak hodnocení ovlivní používání parfémované kosmetiky.

Pokusu se zúčastnilo 58 žen ve věku 17 – 33 let a 55 mužů ve věku 20 – 34 let. Tito dobrovolníci dostali dvě experimentální sady – jednu pro vzorek bez užívání kosmetických přípravků a druhou pro vzorek s užitím kosmetických přípravků jejich denní potřeby. Následně byli všichni požádáni, aby již den před experimentem neužívali vonnou kosmetiku, nekonzumovali pachově výrazné potraviny (pikantní jídla, česnek, cibule...) a vyhnuli se pití alkoholu a užívání cigaret. V den experimentu se dobrovolníci ráno umyli mýdlem poskytnutým ve zmíněné sadě, připevnili pomocí chirurgické pásky do podpaží bavlněné polštářky a oblékli si tričko (taktéž ze sady). Takto oděni byli po dobu dvanácti hodin. Poté si sundali bavlněné polštářky, uzavřeli je do sterilních skleněných nádob a donesli experimentátorovi.

Kosmetika každodenní potřeby interaguje s naším tělesným pachem.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Experiment pak provedli ještě jednou s tím rozdílem, že mohli používat kosmetické přípravky své každodenní potřeby. Nakonec po poskytnutí obou vzorků ještě vyplnili osobnostní dotazník. Tyto vzorky pak hodnotily studentky ve věku 19 – 32 let. Pro hodnocení byly vybrány ženy, protože přikládají čichu větší význam a dovedou jím přesněji rozpoznat pohlaví dárce či odhadnout některé osobnostní rysy. Následovalo porovnání charakteristiky daného dobrovolníka na základě hodnocení jeho tělesného pachu s charakteristikou, kterou o sobě podal dobrovolník sám vyplněním osobnostního dotazníku.

Posouzení neuroticismu od hodnotitelek se více přibližovalo výsledkům z dotazníků tehdy, kdy hodnotitelky určovaly charakteristiku osobnosti dobrovolníka na základě jeho tělesného pachu bez užití kosmetických přípravků. Dominance daného dobrovolníka se dala významně předpovídat na základě tělesného pachu bez i s užitím kosmetických přípravků. Oproti tomu extraverze se ze vzorků nedala předpovídat vůbec. Pokud tedy lze dominanci odhadnout i ze vzorku s užitím kosmetických přípravků, zatímco neuroticismus nikoliv, je možné, že nám přípravky ovlivňující tělesný pach umožňují měnit dojem, jakým působíme na své okolí. Takové přípravky pak mohou být využity k tomu, abychom byli ve společnosti vnímáni žádoucím způsobem.

Čich má, jak vidno, větší význam, než si většina z nás dokázala představit. Příště, až pojedete tramvají a ucítíte něčí odér, se určitě zamyslíte. Vlastně se můžete zamyslet hned – jaký dojem právě děláte na své okolí vy?

Agnieszka Sorokowska, Piotr Sorokowski and Jan Havlíček, ‘Body Odor Based Personality Judgments: The Effect of Fragranced Cosmetics’, Frontiers in Psychology, 7 (2016), 1–8.

Denisa Fraňková

Publikováno: Sobota 27.08.2016 11:55

Akce dokumentů