Čich prozradí víc
Pokusu se zúčastnilo 58 žen ve věku 17 – 33 let a 55 mužů ve věku 20 – 34 let. Tito dobrovolníci dostali dvě experimentální sady – jednu pro vzorek bez užívání kosmetických přípravků a druhou pro vzorek s užitím kosmetických přípravků jejich denní potřeby. Následně byli všichni požádáni, aby již den před experimentem neužívali vonnou kosmetiku, nekonzumovali pachově výrazné potraviny (pikantní jídla, česnek, cibule...) a vyhnuli se pití alkoholu a užívání cigaret. V den experimentu se dobrovolníci ráno umyli mýdlem poskytnutým ve zmíněné sadě, připevnili pomocí chirurgické pásky do podpaží bavlněné polštářky a oblékli si tričko (taktéž ze sady). Takto oděni byli po dobu dvanácti hodin. Poté si sundali bavlněné polštářky, uzavřeli je do sterilních skleněných nádob a donesli experimentátorovi.
Experiment pak provedli ještě jednou s tím rozdílem, že mohli používat kosmetické přípravky své každodenní potřeby. Nakonec po poskytnutí obou vzorků ještě vyplnili osobnostní dotazník. Tyto vzorky pak hodnotily studentky ve věku 19 – 32 let. Pro hodnocení byly vybrány ženy, protože přikládají čichu větší význam a dovedou jím přesněji rozpoznat pohlaví dárce či odhadnout některé osobnostní rysy. Následovalo porovnání charakteristiky daného dobrovolníka na základě hodnocení jeho tělesného pachu s charakteristikou, kterou o sobě podal dobrovolník sám vyplněním osobnostního dotazníku.
Posouzení neuroticismu od hodnotitelek se více přibližovalo výsledkům z dotazníků tehdy, kdy hodnotitelky určovaly charakteristiku osobnosti dobrovolníka na základě jeho tělesného pachu bez užití kosmetických přípravků. Dominance daného dobrovolníka se dala významně předpovídat na základě tělesného pachu bez i s užitím kosmetických přípravků. Oproti tomu extraverze se ze vzorků nedala předpovídat vůbec. Pokud tedy lze dominanci odhadnout i ze vzorku s užitím kosmetických přípravků, zatímco neuroticismus nikoliv, je možné, že nám přípravky ovlivňující tělesný pach umožňují měnit dojem, jakým působíme na své okolí. Takové přípravky pak mohou být využity k tomu, abychom byli ve společnosti vnímáni žádoucím způsobem.
Čich má, jak vidno, větší význam, než si většina z nás dokázala představit. Příště, až pojedete tramvají a ucítíte něčí odér, se určitě zamyslíte. Vlastně se můžete zamyslet hned – jaký dojem právě děláte na své okolí vy?
Denisa Fraňková
Akce dokumentů