E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | english Přihlášení

65. výlet Turistického klubu PřF UK (Táborsko, Chýnovsko) 23. 4. 2022

Ohlédnutí za nedávným dubnovým výletem do Chýnovské jeskyně a na Táborsko!

(vzdálenost 20,1 km / 165 výškových metrů)

Je sobota 23. 4 v 5:00 ráno a já nemohu dospat těše se jako malé dítě o Vánocích na vánoční dárky na (ne)tradiční sobotní výlet Turistického klubu. Jsou totiž na programu dne Chýnovské jeskyně a návštěva Sezimova Ústí s Táborem, což mě jako nadšeného fyzického geografa a milovníka Baťovské architektury nenechává dospat.

Sraz máme v 7:00 před pokladnami ČD na pražském hlavním nádraží. Shlukují se zde dva hloučky studentů a jelikož jedu na společný druhý výlet v pořadí s Turistickým klubem PřF UK, jdu trochu neznámou šlépějí. Nakonec nacházím v menším hloučku blíže místu určenému ke koupi lístků Šimona Koláře a seznamuji se s ostatními. Ve veselé náladě poté pokračujeme k rychlíku směřujícímu z velkoměstského shonu na jih do oblasti poklidné přírody.

V kupé vládne veselá a příjemná atmosféra. Po dokoupení zásob ve vlakovém minibaru jsme nuceni v Olbramovicích opustit vlak a kvůli výluce cestovat náhradními autobusy. Nakonec ještě přestupujeme v Táboře a Regionovou se batolíme do Chýnova. Po menším doplněním zásob celý tým dle svého tempa štráduje směrem k jeskyním přes louky, které začínají kvést, a lesy, které zeleným nádechem příjemně stíní jarní ostré sluneční paprsky.

U jeskyní se máme potkat s dalšími členy naší výpravy – Kristýnou a Petrem Kolaříkovými. Před turistickým centrem vévodí svačící nálada. Někteří jdou prozkoumat zákoutí místního krámku se suvenýry a turistickými průvodci. A je to tu! Půl jedenáctá odbyla a my se vydáváme tmou do neznáma.

Vidíme obrazce, které do jeskyně vymlela voda. Nestačíme se divit, když nás postraší čertík.  Nebojte se 😀 Je jen z kamene. A i místní drak není živý, nýbrž slouží jako kamenná atrakce pro nejmenší jeskyňology (pozn. red: speleology). Sestupujeme dále a obdivujeme průzračná Purkyňova jezírka. Paní nám povídá, že tato voda je pitná a slouží jako zdroj vody pro místní obce. Se Šimonem se postupně opožďujeme za zbytkem skupiny. Sice netopýry na konci prohlídky obdivujeme jen na nádherných snímcích, nadšeně ale koukáme a fotíme strop a stěny modelované vodou, v rámci kterých se střídá mramor s páskami amfibolitu. Naše nadšení musíme však korigovat, zbytek skupiny je již z jeskyně venku a my stále fotíme.

Nezavřeli nás tam! Jdeme tedy po svačinové pauze dál. Kristýna s Petrem se oddělují, aby se k nám později mohli znovu přidat. Okolo potoka pokračujeme údolím, které lemují rozkvetlé pryskyřníky, až do Chýnova, kde nadšenci do památek vytahují znovu své fotografické stroje a fotí.

Pokračujeme dále přes louky, pole i cesty, ba i přes rozestavěný obchvat. Na své si přijdou i nadšenci do aviatiky. Můžeme totiž pozorovat bezprostředně aerovleky z místního letiště. Cestu zpestřují ojedinělé kešky a jejich hledání. S dobrou náladou postupně míříme nejprve na Kozí hrádek, který bohužel byl zavřený, a tak jsme se museli spokojit pouze se společnou fotkou před zavřenou hradní bránou. Naše kroky dále směřují do Sezimova Ústí, jednoho z malých českých Zlínů. Ano, města s architekturou, budovanou na sklonku 30. let Janem Antonínem Baťou.

V Sezimově Ústí se naše skupinka rozdělí na dvě části – větší skupinka pokračuje do Tábora autobusem, menší skupinka jde trasu podél Lužnice přes 6 km pěšky až do centra Tábora. Po vystoupení autobusu v Táboře nás další kroky zavádějí k hledání kvalitního, avšak turisticky friendly restauračního zařízení. Mezitím obdivujeme veterány i překrásná závodní auta na táborském náměstí. Nakonec vše zachraňuje restaurace s krásným výhledem na řeku Lužnici. A nejen to, se Šimonem obdivujeme kromě projíždějících vlaků po trati do Bechyně i nádherné levé parhelium (pozn. red: halový jev vzniklý dvojitým lomem slunečních paprsků na vysoké oblačnosti druhu cirrostratus tvořené ledovými krystalky). Výlet s meteorologickou třešničkou na dortu končí a po stejné koleji se vracíme vlakem a náhradním autobusem zpět do rušné Prahy.

Miloslav Staněk

Na našich webových stránkách můžete nalézt informace o uplynulých akcích (včetně fotografií) a také o akcích plánovaných. Náš klub má také vlastní facebookovou skupinu. Pokud není uvedeno jinak, jsou všechny naše akce volně přístupné pro studenty a zaměstnance PřF UK.

Obsah obrázku obloha, exteriér, savci, lidé

Popis byl vytvořen automatickyObsah obrázku osoba, jeskyně

Popis byl vytvořen automatickyObsah obrázku kámen

Popis byl vytvořen automatickyObsah obrázku budova, exteriér, obloha, tráva

Popis byl vytvořen automaticky

Obsah obrázku strom, tráva, exteriér, skupina