E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | english Přihlášení



Navazující magisterský studijní obor Anatomie a fyziologie rostlin

Žádost o akreditaci navazujícího magisterského studijního oboru Anatomie a fyziologie rostlin.

Žádost o akreditaci

Studijní program - kód: Biologie - 1501 T
Studijní obor: Anatomie a fyziologie rostlin
Typ studijního programu: magisterský
Forma studia: prezenční
Standardní doba studia: 2 roky


Profil absolventa studijního oboru:

Obor v současnosti integruje klasické disciplíny morfologické, anatomické a cytologické i poznatky z oborů biochemie a biofyziky a bezprostředně navazuje na problematiku genetickou a taxonomickou. Poznání životních procesů a funkcí rostlinných organismů bylo v poslední době velmi výrazně prohloubeno a rozšířeno poznatky z oboru molekulární biologie a genetiky. Také metodická základna oboru byla podstatně rozšířena technikami molekulárně biologickými a genetickými, včetně proteomiky a genomiky. Změnu názvu z původního "Anatomie a fyziologie rostlin" na nový název "Biologie rostlin" je uváženou reakcí na tyto skutečnosti a odpovídá i současnému světovému trendu.

Členění předmětů:

  Teoret. základ Aplik. základ Oborové předměty Ostatní předměty
Počet předmětů 2 8 24 1
Počet hodin za celé studium 150 405 810 min. 45
Počet hodin přednášek 75 225 660  
Podíl (%) počtu přednášek zabezpečovaných prof. a doc. 60% 27% 32%  
Podíl na prof. a doc. v hlavním prac. poměru na VŠ 60% 27% 14%  
Podíl OA na předn. v hlavním prac. poměru na VŠ 40% 73% 34%  

Návaznost studijního oboru:

Navazuje na bakalářský studijní program Biologie. Následujícím návazným studijním programem je doktorský program Biologie rostlin.

Studijní plán:

Název a druh Vyučující Rozsah Dop. roč.
Úvod do věd. práce v experim. biol. rostl. P   0/3 Z 3
Růst a vývoj rostlin P Pavlová 2/2 Z, Zk 3
Rostlinná cytologie P Votrubová 2/1 Z, Zk 3
Energetický metabolismus rostlin P Tichá 2/1 Z, Zk 4
Vybrané kap. z minerální výživy rostl. P Černohorská 2/1 Z, Zk 4
Ekofyziologie rostlin P Pokorný 2/0+1týden Z, Zk 4
Látkový metabolismus rostlin P Snopek 2/0 Zk 4
Fyziologická anatomie rostlin P Votrubová 3/1 Z, Zk 4
Rostlinné explantáty V Lipavská 2/2 Z, Zk 4-5
Základy zahradnictví V Daněk 1/1 Z, Zk 4-5
Buněčná biologie a biotechnologie rosl. V Opatrný 2/2 Z, Zk 4-5
Struktura a funkce rostlinné buňky V Žárský 4/0 Zk 4-5
Molekulární genetika rostlin V Žárský 2/0 Zk 4-5
Buněčný cyklus a buněčná morfogeneze V Cvrčková 2/0 Zk 4-5
Kvantitativní anatomie V Albrechtová 1/1 Z, Zk 4-5
Regulace translace a vývoj rostlin V Čapková 2/0 Zk 4-5
Biologie půdy V Kubát 2/0 Zk 4-5
Transport a distribuce látek v rostlinách V Lipavská 2/0 Zk 4-5
Fytohormony V Macháčková 2/0 Z, Zk 4-5
Vodní provoz rostlin V Pospíšilová 2/1 Z, Zk 4-5
Fotomorfogeneze V Pavlová 2/0 Zk 4-5
Rostliny a stres V Prášil 2/0 Zk 4-5
Vědecká komunikace V Šesták 2/0 Zk 4-5
Vybrané kapitoly z explantátovýck kultur V Tichá 2/0 Zk 4-5
Pokroky ve fyziologii a anatomii rostlin V Tichá 0/2 Z 4-5
Botanická mikrotechnika V Soukup 2/2 Z, Zk 4-5
Regulace genové exprese ve vývoji rostl. V Žárský 2/0 Zk 4-5
Cytoskelet eukaryotní buňky V Hašek 2/0 Zk 4-5
Jedy vyšších rostlin a hub V Snopek 2/0 Zk 4-5
Globální klimat. změny a jejich dopady na ekofyziologie V Marek 2/0 Zk 4-5
Speciální ekofyziologie lesních dřevin a porostů V Marek 2/0 Zk 4-5
Seminář z experimentální biologie rostl. V Cvrčková 1/0 Z 4-5
Fytopatologie V Čeřovská 2/0 Zk 4-5
Vodní provoz stromů V Čermák 2/0 Zk 4-5
Molekulární genetika rostlin V Žárský 2/0 Zk 4-5
Cytoskelet rostlin V Zelenková 2/0 Zk 4-5

Další povinnosti: Povinností je vypracování diplomové práce.

Návrh témat prací:

příklady tématických okruhů diplomových prací:
Embryogeneze rostlin
Signální dráhy rostlin
Fyziologie stresu
Struktura a funkce cytoskeletu
Mechanismy buněčné ontogeneze a buněčné smrti
Fyziologická anatomie rostlin

Personální zabezpečení:

Název pracoviště Celkem prof.
celkem
přepoč.
počet p.
doc.
celkem
přepoč.
počet d.
odb. asist.
celkem
z toho s věd.
hodností
lektoři asistenti vědečtí
prac.
THP
Kat.antropologie a genetiky člověka 40 7 0,3 17 3 5 5   1 6 4
odd. hydrobiologie (Katedra parazitologie a hydrobiologie) 19 (12 přep.) 2 0,6 0 0 4 (4) 4 (4) 0 2 (2) 6 (1,5) 5 (3,9)
Katedra fyziologie rostlin 24 3 1 4 4 10 8 0 0 16 8
V programu jsou jako přednášející a školitelé zapojeni další odborníci, kteří nejsou členy Katedry fyziologie rostlin PřF UK a jsou zaměstnanci jiných institucí, především Ústavu experimentální botaniky AVČR, Botanického ústavu AVČR, Výzkumného ústavu rostlinné výroby aj.
Katedra botaniky 32 4 2,5 4 2 8 8 3 3 10 6
Katedra fyziol.živ.a vývoj biol. - oddělení fysiologie a biochemie buňky a oddělení vývojové biologie 44 8 3 6 2 8 6   5 9 6
Katedra fyziol.živ. a vývojové biologie - oddělení fyziologie živočichů a oddělení neurobiologie s externími pracovníky 23 4 1,5 7 3,5 4 3   2 3 3
katedra genetiky a mikrobiologie 26 2 1 5 5 6 6 0 4 2 8
Parazitologie (k.parazitol.+hydrobiol.) 17 2 1 4 4 1 1 0 2 5 3
Katedra učitelství a didaktiky biologie   3 1 6 2 5 5   1   15

Vědecká, výzkumná a tvůrčí činnost:

  články   ohlasy publikací
Pracoviště celkem z toho A1 z toho A2 A1+A2 B C D SCI ostatní
Katedra antropologie a genetiky člověka 168 37 98 135 18 20   209  
odd. hydrobiologie (Katedra parazitologie a hydrobiologie) 29 12 3 15 1 12 0 27  
Katedra zoologie 463 147 234 339 73 102 34 3200 954
Katedra fyziologie rostlin PřF UK 130 77 43 120 10 31 0 986 0
katedra botaniky 610 150 380 530 125 65 0 1254  
Katedra fyziol.živočichů a vývoj. biologie 283 166 88 254 29 >200 (**) 3 (*)    
(*) organizace EMBO kurzu: Window to the Zygote, kurz pod záštitou International Cell Research Organization;
(**) Počet krátkých sdělení na mezinárodních konferencích v zahraničí i v ČR je vysoký a svědčí o intenzivních mezinárodních kontaktech. Většina prezentovaných výsledků je poté publikována v původních pracech. (+) Ohlasy jsou v oboru sledovány pouze prostřednictvím PubMed a SCI.
Katedra fyziologie živočichů a vývojové biologie - oddělení fyziologie živočichů a oddělení neurobiologie s externími pracovníky 253 120 125 245 8 7   > 1500  
Katedra fyziol. živočichů a vývoj. biologie 500 223 17 240 20     10100  
Katedra genetiky a mikrobiologie, skupina mikrobiologie 26 16 12 26   45      
Odd. parazitologie (kat. parazitologie a hydrobiol.) 157 103 16 119 8 159 0 2147 0
katedra učitelství a didaktiky biologie   15 10 25          
Katedra zoologie 463 147 234 339 73 102 34 3200 954

Doplňující informace k tvůrčí činnosti mající vztah ke studijnímu programu:

Katedra antropologie a genetiky člověka
1/ Katedra je součástí výzkum.centra EuroMISE-Kardio, jehož náplní jsou aplikace biomed.statistiky, informatiky a epidemioilogie v ČR.
2/ Laboratoř molekulární antropologie a forenzní genetiky je činná v oblasti identifikace osob pro forenzní účely a také pro historický materiál.
3/ Studijní obor je návazný na další řadu aplikací jako např. klinická antropologie, archeologie, sociio-kulturní antropologie.

Katedra parazitologie a hydrobiologie
Oddělení hydrobiologie je dlouhodobým spoluřešitelem výzkumných projektů EU zaměřených na acidifikaci horských jezer a její ekologické aspekty, za sledované období především v projektech IV. (MOLAR: Measuring and modelling the dynamic response of remote mountain lake ecosystems to environmental change. A programme of mountain lake research) a V.rámcového programu Evropské komise (EMERGE: European mountain lake ecosystems: regionalisation, diagnostics & socio-economic evaluation - viz www.mountain-lakes.org), na nichž studenti participují formou diplomních prací.

Katedra botaniky
Katedra botaniky participuje na evropských projektech V. rámcového programu (TRANSPLANT, BIOHAB), programu ILTER (site: Krkonoše-Mts.) a celé řadě grantových projektů (GAČR, FRVŠ aj.), na nichž se velkou měrou podílejí studenti magisterského a doktorandského studia. Na katedře je sídlo předsedy české krajinně ekologické společnosti (Regionální organizace Mezinárodní asociace pro ekologii krajiny ČR) a sekretariátu České botanické společnosti - společné projekty, exkurze, konference apod. jsou významnou podporou výukové činnosti katedry. Součástí katedry jsou Univerzitní herbáře - největší sbírkové kolekce v ČR, patřící zároveň k nejvýznamnějším v Evropě a vyhledávané ve světovém měřítku (sběry T.Haenkeho z Jižní Ameriky, V. Krajiny z Austrálie, J.Rohleny z Balkánu atd. - celkem ca 2,5 miliónu položek). Dále jsou součástí katedry živé sbírkové kultury řas a mikroskopických hub stále získávající na atraktivnosti pro komerční sféru. Katedra edituje vlastní cizojazyčný časopis Novitates Botanicae.

Katedra fyziologie živočichů
Pracovníci zajišťující studijní obor fyziologie živočichů se podílejí na základním výzkumu podporovaném zahraničními i tuzemskými granty, výzkumným záměrem MŠMT (č. MSM 113100003) i výzkumným centrem molekulární a buněčné imunologie (ID kód projektu LN00A026).

Katedra parazitologie a hydrobiologie
Do údajů nejsou zahrnuti externí a mimokatedroví vyučující = výkaz se týká jen pracovníků oddělení parazitologie, kat. parazitologie a hydrobiologie.
Pracovníci oddělení parazitologie mají významné grantové aktivity (domácí i zahraniční, viz listy G), do jejichž řešení jsou zapojeni i studenti magisterského studia. Témata diplomových prací obvykle vycházejí z řešených grantových projektů a studenti jako členové řešitelských týmů získávají cenné zkušenosti pro svoji budoucí odbornou dráhu. Je pravidlem, že studenti (v rámci svých studijních aktivit při zpracovávání diplomové práce) prezentují výsledky svého výzkumu na domácích i zahraničních konferencích, vyjíždějí na zahraniční stáže (západní Evropa a USA) a mají velké šance uplatnit se po studiu i na zahraničních pracovištích. Oddělení parazitologie bylo v roce 2001 spoluorganizátorem 2 významných mezinárodních symposií ("COST: Anaerobic Protozoan Parasites: from Basic Science to Drug Targets", "Bird Schistosomes and Cercarial Dermatitis").

Katedra učitelství a didaktiky biologie
Tvorba kurikulárních dokumentů pro ZŠ a SŠ (vzdělávácí programy, osnovy, učebnice, rámcové vzdělávací programy).
Vytváření programů celoživotního vzdělávání učitelů biologie (další vzdělávání učitelů, doplňkové studium).
Péče o talentované žáky (biologická a ekologická olympiáda, scénáře pro televizní soutěže mládeže).

 

Akce dokumentů