Vědci se snaží o záchranu nosorožce bílého severního|ČT 1 | 4.7.2018 | 19:00 | Pořad: Události

Daniela PÍSAŘOVICOVÁ, moderátorka
--------------------
Vědci se snaží o záchranu nosorožce bílého severního. Na světě už zbývají jen dvě samice. Poslední samec Sudán uhynul letos na jaře. Výzkumníkům se teď podařilo laboratorně vytvořit embryo, které v sobě má geny právě tohoto nejohroženějšího druhu. Jde o mezinárodní výzkum, na kterém se podílí ZOO ve Dvoře Králové. Výsledky dnes zveřejnil časopis Nature Communications.

--------------------
Stal se symbolem drancování přírody. Nosorožec Sudán. Uhynul v březnu. Žádný jiný samec nosorožce bílého severního už na světě není. Vědci ale mají k dispozici zamražené sperma několika posledních jedinců. Zároveň odebrali vajíčka ze samic příbuzného nosorožce bílého jižního. A podařilo se jim vytvořit hybridní embryo.

Přemysl RABAS, ředitel královédvorské ZOO
--------------------
Se nám podařilo jako prvním na světě v laboratorních podmínkách dokázat oplodnit ta vajíčka a nechat to embryo dozrát do stadia blastocysty, což je klíčový moment, kdy lze to embryo vložit do příjemkyně, do samice, která by ten, to embryo donosila.

--------------------
Vědci samicím vajíčka odebírají za pomoci nedávno patentovaného přístroje.

Thomas HILDEBRANDT, vedoucí oddělení reprodukčního managementu
--------------------
Vyvinuli jsme postup, který je velmi bezpečný a efektivní. Díky němu můžeme získat vajíčka z dvoutunového nosorožce.

--------------------
Zatím jen u méně vzácného druhu nosorožců z evropských zoologických zahrad. Už brzo ale plánují vyrazit do Keni.

Vlastimil WEINER, redaktor
--------------------
Cílem vědců je teď získat co nejvíce zamražených vajíček od samic Fatu a Nájin, posledních dvou kusů severních nosorožců, které žijí v africkém parku Al Pejeta.

Přemysl RABAS, ředitel královédvorské ZOO
--------------------
Potřebujeme teď odebrat co největší množství těch vajíček, vytvořit co největší množství embryí a pak máme čas.

--------------------
Pomocí asistované reprodukce by se tak vědcům mohlo podařit odchovat nové mládě. Samo o sobě to ale nebude stačit k vytvoření životaschopné populace.

Pavel STOPKA, katedra zoologie, Přírodovědecká fakulta UK a BIOCEV
--------------------
To, co je potřeba pro úspěšné přežití jakéhokoli druhu, tak je nějaká biologická variabilita.

--------------------
I proto vědci zároveň pracují i na výzkumu kmenových buněk, který by se záchranou nejohroženějších savců na planetě mohl pomoct. Snaží se tak napravit to, co člověk zničil. Za zkázou nosorožce bílého severního stojí pytláctví, občanské nepokoje i zmenšení přirozeného prostředí. Vlastimil Weiner a Kateřina Poláková, Česká televize.

Publikováno: Středa 11.07.2018 16:00