Ústup ledovců způsobuje "zelenou proměnu"|média

novinky.cz|5.3.2024
Ústup ledovců způsobuje „zelenou proměnu“: rozvoj mikroorganismů v horských řekách
Závěry studie vědců ze Švýcarského federálního technologického institutu (EPFL) v Lausanne a pražské Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (PřF UK) publikoval v pátek 1. března odborný časopis Nature Geoscience.

silvarium.cz| 4.3.2024
Studie: Ústup ledovců pomáhá rozvoji mikroorganismů v horských řekách
Díky ústupu ledovců rozkvétá v horských řekách mikrobiální život. Ledovcová voda v horských řekách zabraňuje pronikání světla ke dnu řeky. Vlivem globálního oteplování ale její objem klesá. To znamená, že řeky se stávají teplejšími, klidnějšími a průzračnějšími, což dává řasám a dalším mikroorganismům příležitost k růstu. Závěry studie vědců ze Švýcarského federálního technologického institutu (EPFL) v Lausanne a pražské Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (PřF UK) dnes publikoval časopis Nature Geoscience.

Právo| 2. 3. 2024
Ústup ledovců pomáhá rozvoji mikroorganismů

Lidové noviny|2. 3. 2024
Tání ledovců pomáhá řasám v horských řekách

21stoleti.cz|2.3.2024
Ústup ledovců způsobuje podle českých vědců hlubokou změnu ekosystémů

scienceweek.cz|2. 3. 2024
Ústup ledovců způsobuje podle českých vědců hlubokou změnou ekosystémů
Mizení pevninských ledovců je jedním z průvodních jevů globální klimatické změny. Důsledkem jsou změny v hydrologickém cyklu nebo ztráta biodiverzity. Na druhé straně se tím otevírají nové možnosti pro rozvoj mikrobiálního života. Díky ústupu ledovců rozkvétá v horských řekách mikrobiální život. Takový je závěr týmu vědců z EPFL v Lausanne a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy

Deník N| 1. 3. 2024
Studie: Ústup ledovců pomáhá rozvoji mikroorganismů v horských řekách

(...)
„Ekosystémy horských řek napájených ledovcem obecně disponují omezeným množstvím uhlíku a živin, zejména fosforu. Jak ledovce ustupují a poptávka řas a dalších mikroorganismů po fosforu roste, může tento prvek představovat pro život ve vysokohorských řekách významné omezení,“ uvedl hlavní autor studie Tyler Kohler z katedry ekologie PřF UK a bývalý postdoktorand v laboratoři RIVER.

enviweb.cz| 1. 3. 2024
Kvůli ústupu ledovců rozkvétá v horských řekách mikrobiální život
Ústup ledovců způsobuje ,,zelenou proměnu" řek. Takový je závěr týmu vědců z EPFL v Lausanne a Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze, který právě publikoval článek v prestižním časopise Nature Geoscience. Jejich pozorování vychází ze vzorků sbíraných ze 154 horských řek napájených ledovcem po celém světě v rámci projektu Vanishing Glaciers (Mizící ledovce), který financuje Nadace NOMIS.

ekolist.cz|1.3.2024
Kvůli ústupu ledovců rozkvétá v horských řekách mikrobiální život
Ve svém článku se vědci zaměřili na živiny, jako je dusík a fosfor, ve vodě řeky, stejně jako na enzymy, které mikroorganismy žijící v sedimentu na dně řeky k využití těchto živin produkují. Poté sledovali změny v obou těchto faktorech v rozsáhlém spektru řek napájených ledovcem, které se liší ve velikosti. „Ekosystémy horských řek napájených ledovcem obecně disponují omezeným množstvím uhlíku a živin, zejména fosforu,“ vysvětluje hlavní autor článku Tyler Kohler z katedry ekologie Přírodovědecké fakulty UK a bývalý postdoktorand v laboratoři RIVER.

sciencemag.cz| 1.3.2024
Ústup ledovců způsobuje „zelenou proměnu“
(...)
Tým RIVER plánuje na této výzkumné práci stavět. Právě provádějí sčítání mikrobiální biodiverzity v potocích napájených ledovci a pomocí různých linii genomických informací zkoumají, jak různorodé mikroorganismy jsou schopny přežívat v jednom z nejextrémnějších sladkovodních ekosystémů na Zemi.

Publikováno: Pondělí 04.03.2024 12:10