Světový unikát. Čeští vědci objevili nejstarší rostlinu|média

Opavský a hlučínský deník | 4.5.2018 | Rubrika: Zajímavosti | Strana: 5
Světový unikát. Čeští vědci objevili nejstarší rostlinu

Záhadná rostlina ležela v depozitářích Národního muzea nepovšimnuta 150 let.
Zkamenělinu našel slavný francouzský badatel Joachim Barrande u středočeských Loděnic.
Podle nejnovějších poznatků byla rostlina zelená.
Vědcům z Národního muzea ve vlastních depozitářích našli po 150 letech světový unikát – větévku nejstarší z dosud objevených suchozemských rostlin. Její tělo uložené v sopečných uloženinách před 432 miliony lety převrací dosavadní představy vědců o době vzniku dnešní flóry. Dokazuje totiž, že tehdejší suchozemská flóra byla už tehdy schopna produkovat kyslík, rostlina proto musela být zelená.
Svůj objev vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty UK a Geologického ústavu AVČR oznámili ve vědeckém časopise Nature Plants. Je zajímavý hned z několika důvodů. V první řadě se kvůli stáří 432 milionů let jedná o jednoznačně nejstarší makroskopický zbytek suchozemské rostliny, zároveň však udivuje i svou velikostí.

Zprávy Radia Praha|3.5.2018|Radio Praha
V Národním muzeu se ukrývala nejstarší rostlinná makrofosílie na světě

Vědcům z Národního muzea se podařilo nalézt světový unikát - větévku nejstarší dosud objevené suchozemské rostliny. Její tělo uložené v sopečných uloženinách před 432 miliony lety dokazuje, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík a musela proto mít zelenou barvu. Objev oznámili vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty UK a Geologického ústavu AVČR ve vědeckém časopise Nature Plants.
Kuriózní je na celé věci fakt, že rostlinu muzejní depozitáře ukrývaly celých 150 let. Nalezl ji totiž ve skalách u středočeských Loděnic už věhlasný francouzský paleontolog Joachim Barrande, s jehož sbírkou se později dostala do sbírek Vlasteneckého (dnešního Národního) muzea. Nikdo však fosílii nevěnoval pozornost.

ekolist.cz | 3.5.2018
V Národním muzeu se ukrývala nejstarší rostlinná fosilie na světě

Depozitáře Národního muzea v Praze 150 let ukrývaly zkamenělinu šesticentimetrového stonku suchozemské rostliny staré 432 milionů let, která je podle vědců nejstarším makroskopickým rostlinným zbytek nalezeným na světě. Vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR, kteří se na objevu podíleli, zároveň tvrdí, že je důkazem toho, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík a musela mít tedy zelenou barvu. Vědci o tom informovali ve vědeckém časopise Nature Plants a dnes to sdělilo Národní muzeum.

ct24.cz | 3.5.2018 | Rubrika: Věda
Národní muzeum 150 let netušilo, že má nejstarší suchozemskou rostlinu na světě

Vědcům z Národního muzea se podařilo najít světový unikát – větévku nejstarší dosud objevené suchozemské rostliny. Její tělo uložené v sopečných usazeninách před 432 miliony lety dokazuje, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík, a musela mít proto zelenou barvu. Objev oznámili vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty UniverzityKarlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR ve vědeckém časopise Nature Plants.

Aha! | 4.5.2018 | Rubrika: Aktuálně | Strana: 6
432 milionů let stará rostlina

(...)

Nově nalezený exemplář totiž měl dost velký stonek na to, aby rostlina mohla zajistit funkce fotosyntézy, rozvodu vody a živin. A to znamená, že už produkovala kyslík! „Byla schopna samostatné existence,“ doplnil Kvaček, který tyto závěry spolu s kolegy z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu české akademie věd publikoval v prestižním vědeckém časopise Nature Plants.

Mladá fronta DNES | 4.5.2018 | Rubrika: Praha | Strana: 14
Muzeum má nejstarší rostlinnou fosilii na světě

Vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR, kteří se na objevu podíleli, zároveň tvrdí, že je důkazem toho, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík, a musela mít tedy zelenou barvu. Vědci o tom informovali ve vědeckém časopise Nature Plants.

ČRo Plus | 3.5.2018 | 17:10 | Pořad: Den podle… |
Významný objev, větévka nejstarší známé suchozemské rostliny

Významný objev, větévku nejstarší známé suchozemské rostliny pojmenované Cooksonia barrandei zveřejnili v časopise National Planets čeští vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd. Rostlinka uvězněná v sopečném popelu před 432 miliony lety dokazuje, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík. A musela proto být zelená. Větvičku velkou jako palec dospělého člověka objevil už známý Joachim Barrand, po kterém je pojmenována. A to před 150 lety, nedaleko loděnic u Berouna. Jenže byla uložena a zapomenuta v depozitáři. Naším dalším hostem je teď kurátor Národního muzea a autor článku, který o objevu vyšel v časopise Vesmír Jiří Kvaček

ČT 24 | 3.5.2018 | 22:00 | Pořad: Události, komentáře
Vědcům z Národního muzea se podařilo najít světový unikát

Vědcům z Národního muzea se podařilo najít světový unikát, větvičku nejstarší dosud objevené suchozemské rostliny. Měla by být stará 432 milionů let a je uložená v sopečných usazeninách. Objev oznámili vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ve vědeckém časopise Nature Plants. Zajímavá je taky její velikost, té větvičky. Doposud známé nejstarší rostlinné zbytky byly velké milimetry nebo maximálně dva a půl centimetru. Český nález má asi šest centimetrů. No a kuriózní je na celé věci ještě i jiný fakt, a to ten, že objev čekal v muzejních depozitářích 150 let, nikdo ovšem fosilii nevěnoval pozornost.

zpravy.tiscali.cz | 3.5.2018 | Rubrika: Zprávy
Nejstarší fosilie suchozemské rostliny pochází z Česka

Vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR, kteří se na objevu podíleli, zároveň tvrdí, že je důkazem toho, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík a musela mít tedy zelenou barvu. Vědci o tom informovali ve vědeckém časopise Nature Plants, sdělilo ve čtvrtek Národní muzeum.

zpravy.iDNES.cz | 3.5.2018 |
Národní muzeum 150 let ukrývalo nejstarší rostlinnou fosilii na světě

Vědci z  Národního muzea , Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR, kteří se na objevu podíleli, zároveň tvrdí, že je důkazem toho, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík a musela mít tedy zelenou barvu. Vědci o tom informovali ve vědeckém časopise  Nature Plants .

sciencemag.cz | 4.5.2018 | Rubrika: Tiskové zprávy
Česko má nejstarší rostlinnou makrofosílii světa

Rostlina na svou příležitost „promluvit“ čekala v muzejních depozitářích celých 150 let. Nalezl ji už Joachim Barrande.

Vědcům z Národního muzea se podařilo nalézt světový unikát – větévku nejstarší dosud objevené suchozemské rostliny. Její tělo uložené v sopečných uloženinách před 432 miliony lety dokazuje, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík a musela proto mít zelenou barvu. Objev oznámili vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty UK a Geologického ústavu AVČR ve vědeckém časopise Nature Plants.

prazskypatriot.cz | 3.5.2018 | Rubrika: Zpravodajství
Unikátní nález: Depozitáře Národního muzea ukrývaly nejstarší rostlinnou makrofosílii na světě

Depozitáře Národního muzea v Praze 150 let ukrývaly zkamenělinu šesticentimetrového stonku suchozemské rostliny staré 432 milionů let, která je podle vědců nejstarším makroskopickým rostlinným zbytek nalezeným na světě. Vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR, kteří se na objevu podíleli, zároveň tvrdí, že je důkazem toho, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík a musela mít tedy zelenou barvu. Vědci o tom informovali ve vědeckém časopise Nature Plants.

novinky.cz | 3.5.2018 | Rubrika: Věda a školy
Ve sklepě Národního muzea byla nejstarší fosilie rostliny na světě, 150 let si jí nevšímali

Objev představili vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR ve vědeckém časopise Nature Plants.

echo24.cz | 3.5.2018 | Rubrika: Domov, Krátké zprávy, Homepage
Nečekaný objev. V Národním muzeu se ukrývala nejstarší rostlinná fosilie na světě

Depozitáře Národního muzea v Praze 150 let ukrývaly zkamenělinu šesticentimetrového stonku suchozemské rostliny staré 432 milionů let, která je podle vědců nejstarším makroskopickým rostlinným zbytkem nalezeným na světě. Vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Geologického ústavu Akademie věd ČR, kteří se na objevu podíleli, zároveň tvrdí, že je důkazem toho, že tehdejší suchozemská flóra už byla schopna produkovat kyslík a musela mít tedy zelenou barvu. Vědci o tom informovali ve vědeckém časopise Nature Plants a ve čtvrtek to sdělilo Národní muzeum.

blesk.cz | 3.5.2018 | Rubrika: Praha - Zprávy
Nejstarší rostlina světa je z Čech! Ležela bez povšimnutí 150 let v Národním muzeu

Na neuvěřitelný objev pak přišli pracovníci muzea spíše šťastnou náhodou - při stěhování kvůli rekonstrukci Národního muzea v roce 2011. Vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty UK a Geologického ústavu AVČR ji pak začali zkoumat, aby mohli určit její stáří a další vlastnosti.

ahaonline.cz | 4.5.2018 | Rubrika: Musíte vědět!
Unikátní nález Národního muzea: 432 milionů let stará rostlina!

ct24.cz | 6.5.2018 | Rubrika: Věda