Spolupráce českých a slovenských vědců umožnila spočítat západokarpatské medvědy|média

V ekologii dnes po celém světě dochází ke změně přístupu, který zohledňuje roli velkých savců jako klíčových druhů pro fungování ekosystémů. S tímto trendem rezonuje rozsáhlá spolupráce českých a slovenských zoologů při výzkumu velkých šelem v západních Karpatech. V případě medvěda hnědého, jehož slovenská populace představuje unikátní genetickou linii, poněkud izolovanou od zbytku karpatského oblouku, sbírali zaměstnanci Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky po dobu dvou vegetačních sezón neinvazivní vzorky, aby nedocházelo k rušení zvířat. Jednalo se hlavně o vzorky trusu a srsti a celkem jich bylo přes 2000. Na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy pak byly provedeny analýzy DNA, které umožnily odhadnout početnost a genetickou strukturu slovenské populace medvěda, která se zdá být v čase relativně stabilizovaná.

Regina rtvs.sk| 8. 9. 2022
Sú medvede premnožené?

Rozhovor s doc. Hulvou najdete zde.

plusnoviny.sk|4. 9. 2022
Sú medvede naozaj premnožené?

Zdá sa, že stretnutí s medveďmi pribúda. Zväčšuje sa na Slovensku ich populácia? Odpoveď má priniesť výskum vedcov z Karlovej univerzity v Prahe. Pozhovárali sme sa s jedným z nich, biológom a zoológom Pavlom Hulvom. Rozhovor najdete zde.

www.tydenikhrot.cz| 29. 8. 2022
Spor o mědvědy na Slovensku: Je jich moc a jsou nebezpeční?

Česko-slovenský tým vědců spočítal populaci medvědů na Slovensku a dospěl k závěru, že počet okolo tisíce jedinců nenasvědčuje jejich přemnožení.  Celý článek zde.

domov.sme.sk|22. 8. 2022
Medveďov za desať rokov nepribudlo, ale aj to je dôvod na pochybnosti

Vedci bežne nezverejňujú výsledky výskumov skôr, ako je publikovaná ich vedecká štúdia. Pavel Hulva z Katedry zoológie Prírodovedeckej fakulty Karlovej univerzity v Prahe však urobil výnimku. Tvrdí, že len preto, aby upokojil slovenskú verejnosť. Celý článek zde.

denik.sk| 22.8. 2022
Na Slovensku je okolo tisíc medveďov a populácia zrejme nie je premnožená, zistili vedci

Na Slovensku je okolo tisíc medveďov a populácia podľa vedcov zrejme nie je premnožená. Z tzv. genetického sčítania vyplýva, že v poslednom desaťročí sa veľmi nezmenila. Na štúdii sa podieľali aj odborníci z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Karlovej.  Celý článek zde.

ČT24|22.8.2022
Na Slovensku je kolem tisíce medvědů, vyplývá z průzkumu. Je to argument proti jejich vybíjení

„Výsledek srovnání této studie s předchozím genetickým sčítáním lze shrnout tak, že na Slovensku pravděpodobně nedochází v poslední dekádě k výrazným změnám velikosti populace medvěda hnědého,“ uvedl Pavel Hulva z katedry zoologie PřF UK. Celý článek zde.

ČTK ČESKÉ NOVINY|22. 8 2022
Vědci: Na Slovensku je kolem 1000 medvědů, populace zřejmě není přemnožená

Západokarpatská populace medvěda hnědého má kolem tisícovky jedinců a v poslední dekádě se moc nezměnila. Medvědi na Slovensku tak zřejmě nejsou přemnoženi. Vyplývá to ze sčítání, na kterém spolupracoval česko-slovenský tým. Michal Andrle z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (PřF UK) dnes o jeho výsledcích informoval v tiskové zprávě.  Celý článek najdete zde.

TV Barrandov| 22. 8. 2022
Na Slovensku je kolem 1000 medvědů, populace zřejmě není přemnožená

Vědci z PřF UK pak provedli analýzy DNA, které umožnily odhadnout početnost a genetickou strukturu slovenské populace medvědů. "Výsledek srovnání této studie s předchozím genetickým sčítáním lze shrnout tak, že na Slovensku pravděpodobně nedochází v poslední dekádě k výrazným změnám velikosti populace medvěda hnědého," uvedl Pavel Hulva z katedry zoologie PřF UK.  Celý článek najdete zde.

Akuality.sk|22. 8. 2022
Na Slovensku je kolem 1000 medvědů, populace zřejmě není přemnožená

"Z hlediska evoluční genetiky existuje koncept minimální životaschopné populace, tedy populace, která má šanci dlouhodobě přežívat i přes ztrátu variability vlivem genetického driftu a působením dalších náhodných událostí, jako jsou například epidemie," popsal Hulva. Více najdete zde.

iportal24.cz| 22. 8. 2022
Populace medvědů hnědých na Slovensku není přemnožená

Podle Hulvy celý koncept údajného přemnožení medvědů je z odborného hlediska problematický. „Početnost vrcholových predátorů v přírodě není regulována jinými organismy, v jejich populacích se proto vyvinuly samoregulační mechanismy, jako je například pomalý vývoj, teritorialita, reprodukční inhibice nebo infanticida čili zabíjení mláďat,« vysvětlil zoolog. Celý článek zde.

ekolist| 22. 8. 2022
Vědci: Na Slovensku je kolem 1000 medvědů, populace zřejmě není přemnožená

Hulva upozornil, že ačkoliv je standardní medializovat výsledky studií až po jejich vydání ve vědeckém časopise, v tomto případě tým udělal výjimku - právě kvůli potřebě informovat veřejnost. Podle vědců lze předpokládat, že odhady aktuální i starší studie se i při případných úpravách metodiky během publikace zásadně nezmění. Rozdíly v početnosti by měly být v řádu statistické chyby. Více zde.

echoprime.cz|22. 8. 2022
Medvědů je na Slovensku tisícovka. Ztrácí plachost a jdou blíže lidem

Medvědi na Slovensku ztrácejí plachost a kvůli nezabezpečeným nádobám na odpad či kvůli vnadištím se zdržují i blízko lidských obydlí. Slovenský úřad Státní ochrana přírody (SOP) to uvedl v reakci na výsledky studie, podle které populace medvěda hnědého na Slovensku čítá kolem tisíce jedinců a zřejmě není přemnožena. Úřad SOP na studii spolupracoval s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Karlovy.

Publikováno: Pátek 16.09.2022 11:45