Ptačí vejce je (téměř) sterilní. Bakterie kolonizují vejce až po vylíhnutí, ukazuje nová studie českých vědců/média

O tom, zda mohou rodiče různých živočišných druhů včetně lidí předávat svým potomkům “užitečné“ bakterie už během embryonálního vývoje, se v biologii vede bouřlivá debata. Rozlousknout tuto otázku však není jednoduché, neboť bakterie žiji téměř všude a snadno mohou kontaminovat nástroje či chemikálie používané ve výzkumu. Tím mohou výrazně zkreslit výsledky vědeckých studií.
Foto: Ondřej Prosický, NaturePhoto.cz

vedanadosah.cz|29. 2. 2024
Vtáčie vajce je takmer sterilné. Baktérie ho kolonizujú až po vyliahnutí
Nová štúdia českých vedcov, publikovaná v medzinárodnom časopise FEMS Microbiology Ecology, dokazuje na príklade voľne žijúcej sýkorky veľkej (Parus major), že nakladené vtáčie vajcia aj vyvíjajúce sa embryá sú takmer sterilné a že k osídleniu črevnej mikrobioty vtákov dochádza až po vyliahnutí.

idnes.cz|26. 2. 2024
Díky sýkorám odhalili sterilitu ptačích vajec. Ale stejně pozor na salmonelu
Biologové dávno neřeší, zda bylo dřív vejce nebo slepice, vedou bouřlivé debaty na daleko serióznější témata. Například, zda mohou rodiče různých živočišných druhů včetně lidí předávat svým potomkům „užitečné“ bakterie už během embryonálního vývoje. U ptáků na to částečně odpověděly výsledky výzkumu na sýkorách, který probíhal v Praze.

sciencemag.cz|23. 2. 2024
Ptačí vejce je (téměř) sterilní. Bakterie kolonizují vejce až po vylíhnutí.
Práce vznikala pod vedením doc. Michala Vinklera z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Martin Těšického, který nyní působí na Ústavu biologie obratlovců AV ČR a Veterinární fakultě Ludwig-Maxmiliánovy Univerzity v Mnichově. Na výzkumu se podílel mezioborový tým vědců také z dalších institucí, jmenovitě Českého hydrometeorologického ústavu a Univerzity v Granadě.

Publikováno: Pondělí 04.03.2024 11:00