Magnetické nanočástice v mozku: možná souvislost s Alzheimerovou chorobou| doc. RNDr. Günther Kletetschka, Ph.D.|média

Členové týmu přemítají nad výsledky. Zleva: MUDr. Robert Bazala a doc. Günther Kletetschka, foto archiv G. Kletetschky.

Stává se málokdy, aby geolog zasahoval svým zkoumáním do oblasti tradičně vyhrazeným vědám o živé přírodě. Díky specializaci na zkoumání nejrůznějších projevů magnetismu se geologovi a geofyzikovi Güntherovi Kletetschkovi z PřF UK podařil objev, který může mít řadu využití v dalších výzkumech Alzheimerovy choroby.

Český rozhlas|Dvojka|30.1.2021
Meteor o nebezpečném pečivu, magnetickém mozku a světélkujícím ptakopyskovi
20:25´

epochalnisvet.cz|22.1.2021
Magnetické nanočástice v mozku: možná souvislost s Alzheimerovou chorobou

Podle nás by tedy mohlo jejich pole interferovat s elektromagnetickými ději na buněčných membránách a přispívat tak k úpadku kognitivních schopností pacientů”, shrnuje inovativní hypotézu svého týmu Kletetschka.

24zpravy.com|20.1.2021
Vědci popsali proces, který možná vede k Alzheimerově chorobě

Podle Kletetschky se zřejmě všem lidem v mozcích akumulují krystalky železa. „Pokud jsou hodně malé, tak podle naší hypotézy poškození není vıznamné,“ podotkl vědec. Pokud se však podle něho krystalky zvětší vlivem procesu v neuronech, kdy se obsah železa v bílkovinnıch molekulách ferritin různě proměňuje, může nastat problém.

halonoviny.cz|19.1.2021
Alzheimerova choroba. Nové poznatky?

Podle vědců už z několika dřívějších studií vyplývá, že se v různých částech mozku mohou vyskytovat magnetitové krystalky. Právě na tuto linii objevů navázal mezioborový tým z UK, který vedl geolog a geofyzik Günther Kletetschka.

scienmag.cz|15.1.2021
Nanomagnety v mozku a Alzheimerova choroba

(...) Postupně několik málo dalších studií naznačovalo, že se magnetitové krystalky mohou vyskytovat v různých dalších částech mozku. Na tuto linii objevů navázal tým z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, vedený nečekaně geologem a geofyzikem doc. Güntherem Kletetschkou.

lidovky.cz|15.1.2021
Vědci popsali proces, který možná vede k Alzheimerově chorobě

Proces, který možná přispívá ke vzniku Alzheimerovy choroby, popsali vědci z Univerzity Karlovy. Tým z přírodovědecké fakulty pod vedením Günthera Kletetschky přišel na to, že mozku mohou uškodit zvětšené krystalky železa, které zapříčiní proces vedoucí k narušení jeho činnosti. (...)

technofocus.cz|15.1.2021
Magnetické nanočástice v mozku možná souvisí s Alzheimerovou chorobou

(...) “Při svém růstu v mozku lidí postižených Alzheimerovou chorobou procházejí magnetizované krystaly fází, kdy emitují elektromagnetické pole frekvenci okolo 10 Hz. Podle nás by tedy mohlo jejich pole interferovat s elektromagnetickými ději na na buněčných membránách a přispívat tak k úpadku kognitivních schopností pacientů”, shrnuje inovativní hypotézu svého týmu Kletetschka.

pravinfo.cz|14.1.2021
Experts from Charles University have described the processes that can cause Alzheimer’s disease

According to scientists, several previous studies have shown that magnetite crystals may be present in various parts of the brain. This is a line of discoveries followed by an interdisciplinary team from England, led by geologist and geophysicist Kletetschka.

novinky.cz|14.1.2021
Odborníci z Univerzity Karlovy popsali proces, který může vést k Alzheimerově chorobě

Tým z pražské přírodovědecké fakulty pod vedením Günthera Kletetschky přišel na to, že mozku mohou uškodit zvětšené krystalky železa, které zapříčiní proces vedoucí k narušení jeho činnosti. Poznatky mohou přispět k dalšímu výzkumu nemoci. Studii o tom publikoval odborný časopis Scientific Report. (...)

euozpravy.cz|13.1.2021
Další průlom? Vědci popsali proces, který možná vede k Alzheimerově chorobě

globe24.cz|13.1.2021
Posun ve výzkumu Alzheimera. Vědci popsali proces, který může vést k rozvoji nemoci

seznamzpravy.cz|13.1.2021

Podle vědců už z několika dřívějších studií vyplývá, že se v různých částech mozku mohou vyskytovat magnetitové krystalky. Právě na tuto linii objevů navázal mezioborový tým z UK, který vedl geolog a geofyzik Günther Kletetschka.

ceskenoviny.cz|13.1.2021
Vědci popsali proces, který možná vede k Alzheimerově chorobě

(...) Podle Kletetschky se zřejmě všem lidem v mozcích akumulují krystalky železa. "Pokud jsou hodně malé, tak podle naší hypotézy poškození není významné," podotkl vědec. Pokud se však podle něho krystalky zvětší vlivem procesu v neuronech, kdy se obsah železa v bílkovinných molekulách ferritin různě proměňuje, může nastat problém.

ceskavedadosveta.cz
Čeští vědci popsali možný proces vzniku Alzheimerovy choroby

Proces, který možná přispívá ke vzniku Alzheimerovy choroby, popsali vědci z Univerzity Karlovy. Tým z přírodovědecké fakulty pod vedením Günthera Kletetschky přišel na to, že mozku mohou uškodit zvětšené krystalky železa, které zapříčiní proces vedoucí k narušení jeho činnosti. Poznatky mohou přispět k dalšímu výzkumu nemoci. Studii o objevu publikoval dborný časopis Scientific Report.

Zahraniční média

science.hnonline.sk|18.1.2021
Vedci popísali proces, ktorý možno vedie k Alzheimerovej chorobe

newsbeezer.com|18.1.2021
Researchers have described a process that can lead to Alzheimer’s disease

headlinesmania.com|15.1.2021
Researchers described a process that causes Alzheimer’s disease

vaaju.com|15.1.2021
The researchers described the process leading to Alzheimer’s disease Vda

newsdol.com|14.1.2021
Experts from Charles University have described a process that can lead to Alzheimer’s disease.

newsplinter.com| 14.1.2021
Experts from Charles University described a process that could lead to Alzheimer’s disease

alzaforum.org|12.1.2021
Magnetic domains oscillation in the brain with neurodegenerative disease

x-mol.com
Magnetic domains oscillation in the brain with neurodegenerative disease
wizdom.ai
Magnetic domains oscillation in the brain with neurodegenerative disease.

Publikováno: Pátek 15.01.2021 12:00