Cena Josefa Hlávky pro rok 2023 putuje na naši fakultu

I letos udělily Nadace Český literární fond a Nadace "Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových" Ceny Josefa Hlávky za vědeckou literaturu pro rok 2023. Během slavnostního předávání 19. června na Hlávkově zámku se laureátem ceny v oblasti věd o živé přírodě stal RNDr. Vladimír Rudajev, Ph.D. z katedry fyziologie. Gratulujeme!

Cena Josefa Hlávky za vědeckou literaturu je určena pro talentované studenty v bakalářském, magisterském nebo doktorském studiu, kteří prokázali výjimečné schopnosti a tvůrčí myšlení ve svém oboru, do 33 let jejich věku. Uděluje ji společně Nadace Český literární fond, jejíiž odborná porota s účastí zástupce Hlávkova nadání laureáty nominuje a Nadání Josefa, Marie a Zdeňky Hlávkových, které na ceny přispívá. Cena je spojena s předáním diplomu a nadačního příspěvku ve výši 25.000,- Kč pro každého nositele.

Jedna z cen, a to v oblasti věd o živé přírodě, byla udělena RNDr. Vladimíru Rudajevovi, Ph.D. z katedry fyziologie za publikaci Příběh buňky. Od molekul ke vzniku života a prvním organismům. Knihu vydalo nakladatelství Academia.

Vydání knihy Příběh buňky bylo původně plánované na r. 2021, ale kniha nakonec vyšla v r. 2022. Již během několika měsíců bylo první vydání této knihy zcela rozebrané.

Kniha Příběh buňky se ve 12 kapitolách pokouší popsat možný průběh událostí, které v prvních stovkách milionů let existence Země vedly ke vzniku života a které tvarovaly formu a fungování základních stavebních jednotek živých soustav, buněk. Uvedeny jsou základní principy biologické evoluce, fyzikálně-chemické procesy, povaha a význam organických molekul včetně jejich agregace do funkčních prvků buněčného těla, jako jsou RNA, ribozomy, genetický kód, membrány, buněčná energetika včetně fotosyntézy, transport či signalizace. Zmíněn je i původ eukaryot, kde je nastíněno několik možných scénářů, stejně jako u samotného vzniku prvních živých organismů. V celé knize je kladen důraz nejen na strukturu a funkci jednotlivých mechanismů, ale především jejich možný evoluční původ. Rozsáhlý text, který je založen především na recentní vědecké literatuře, je doplněn velkým množstvím obrázků a schémat, ale také slovníčkem pojmů, které usnadňují čtenářovu cestu knihou.

Kniha rozhodně představuje naprostou novinku, protože podobný, evolučně-biologický náhled na vznik a rozvoj buněčného života, nebyl v českém jazyce na této úrovni podrobnosti i šíře záběru dosud publikován.

prof. František Pavlíček, předseda Nadání Josefa, Marie a Zdenky Hlávkových, předává cenu RNDr. Vladimíru Rudajevovi, Ph.D. za knihu Příběh buňky.
Laureát Ceny Josefa Hlávky za vědeckou literaturu RNDr. Vladimír Rudajev, Ph.D., s předsedou odborné poroty cen prof. Františkem Vyskočilem, DrSc.

Publikováno: Středa 28.06.2023 10:00