O užité geofyzice

Vibrátory používané k buzení signálu při hledání ropy a zemního plynu

Užitá geofyzika je vědecká disciplína, která se zabývá studiem fyzikálních polí a aplikací zjištěných poznatků při řešení geologických (ale i environmentálních či archeologických) problémů. Podle druhu zkoumaného fyzikálního pole se geofyzika dělí na řadu metod:

• rychlostí šíření elastických vln v různém horninovém prostředí se zabývá seismika;
  • tíhové pole Země studuje gravimetrie;
  • současné magnetické pole Země je předmětem studia magnetometrie;
  • magnetické pole, které existovalo na Zemi v geologické minulosti, popisuje paleomagnetismus;
  • studiem elektrických a elektromagnetických polí se zabývá geoelektrika;
  • radioaktivitu hornin a životního prostředí zkoumá radiometrie;
  • teplotní pole Země a tepelný tok studuje geotermika;
  • jako speciální metoda se v užité geofyzice vyčleňuje karotáž, která se zabývá měřením a interpretací všech výše uvedených fyzikálních polí ve vrtech.

Fyzikální pole, která se studují a využívají v užité geofyzice, jsou jak přirozená, tak umělá. Příkladem přirozeného fyzikálního pole je gravitace v okolí Země, která existuje nezávisle na lidské činnosti, nebo elastické vlnění, které vzniká při zemětřesení, šíří se na vzdálenosti tisíce kilometrů a poskytuje nám informace o vnitřním složení Země.
Příkladem umělého fyzikálního pole může být "zemětřesení", které geofyzik uskutečňuje pomocí speciálních vibrátorů, jež vysílají elastickou energii až do hloubek prvních desítek kilometrů a přinášejí informace o stavbě zemské kůry, ale např. i o výskytu naftonosných struktur.
Úplně malá "zemětřesení" lze vzbudit úderem kladiva na podložku, ta se využívají při řešení mělkých geologických problémů do hloubek metrů až desítek metrů - např. v inženýrské geologii při zakládání staveb. Příklady umělých i přirozených fyzikálních polí, která se měří, studují a geologicky interpretují, by bylo možné jmenovat i v dalších geofyzikálních metodách.
Fyzikální pole se měří na celém povrchu Země (kontinenty, oceány), pod zemským povrchem (vrty, báňská díla) a častá jsou i měření speciálními aparaturami nad zemským povrchem (z letadel, helikoptér, satelitů).

.

K čemu je dobrá užitá geofyzika
Studenti užité geofyziky se učí využít znalosti fyzikálních polí v makro i mikro měřítcích a proto je jejich uplatnění široké a jde napříč všemi geologickými obory. Užitá geofyzika se uplatňuje při řešení globálních geologických problémů (vznik kontinentů a oceánů, desková tektonika, seismická aktivita), v geologickém mapování (rozlišování různých typů hornin, geologických struktur, tektoniky), v ložiskové geologii (vyhledávání ropy, ložisek rudních i nerudních surovin, monitorování těžby), v hydrogeologii (mapování propustných vrstev, zlomů, sledování kontaminace podzemních vod, využití geotermální energie), v inženýrské geologii (stanovení hloubky nezvětralého podloží a kvality horninového prostředí, mapování oslabených zón a dutin, kontrola stability svahů), v ochraně životního prostředí (radioaktivita stavebních materiálů, stanovení radonového rizika, výzkum podloží skládek, lokalizace nevybuchlé munice, vyhledávání archeologických objektů ohrožených výstavbou apod.).

Čemu se věnujeme (výběr témat)