Historie a osobnosti

Ústav vznikl v roce 1994 spojením katedry mineralogie, geochemie a krystalografie a větší části katedry ložiskové geologie.

Fr. Slavík Prof. František Slavík

(1876-1957): Profesor mineralogie na Mineralogickém ústavu univerzity (předchůdce katedry mineralogie, geochemie a krystalografie), vedoucí ústavu (1916 - 1947), děkan PřF UK (1924 - 1925), rektor UK (1937 - 1938). Obnovil ústav po II. světové válce. Autor více než 500 původních publikací, především významných prací z oblasti systematické a regionální mineralogie.

Prof. Jaromír KoutekJ Koutek

(1902-1983): Zakladatel a první vedoucí katedry nerostných surovin (později ložiskové geologie) UK. Autor četných prací z ložiskové geologie, prozkoumal zejména ložiska na Českomoravské vrchovině a v oblasti Kutné Hory. Přispěl k modernímu pohledu na stavbu Západních Karpat. Zasáhl také do oblasti hydrogeologie a balneologie.

Bouska1Prof. Vladimír Bouška

(1933-2001): Založil samostatný studijní obor Geochemie (od r. 1974/75). Pracoval především v oblastech geochemie uhlí, systematické a regionální mineralogie a významně přispěl k poznání přírodních skel, zejména vltavínů. Zasloužil se o popularizaci mineralogie.

Dr. Petr Jakeš

(1940-2005): Geolog a geochemik, absolvoval PřF UK v roce 1962, v rámci doktorského a postdoktorského pobytu pracoval jako výzkumník na Australian National University (Canberra, Austrálie) a v Lunar Science Institute (dnes Lunar and Planetary Institute, NASA, Houston, USA), kde studoval vulkanickou aktivitu v JZ Pacifiku, respektive horniny z Měsíce pocházející z misí Apollo 14 a 15. Počátkem 90. let 20. století se stal oblíbeným pedagogem na ÚGMNZ, kde vyučoval geochemii, vulkanologii a planetologii. Zabýval se také popularizací vědy (např. TV pořad Vědník) a napsal celou řadu populárně-naučných knih o planetě Zemi určených široké veřejnosti.