Článek doktorandky Jaroslavy Hajné o novém modelu nejstaršího geologického vývoje centrální části Českého masívu

Článek doktorandky Jaroslavy Hajné "Structure and stratigraphy of the the Teplá–Barrandian Neoproterozoic, Bohemian Massif: a new plate-tectonic reinterpretation" v prestižním časopise Gondwana Research

gV posledním čísle prestižního časopisu Gondwana Research (IF=4.605, ranking 4/155 v kategorii "Geosciences, multidisciplinary" na Web of Science) vyšel článek doktorandky Jaroslavy Hajné (3. ročník postgraduálního studia geologie) a jejích kolegů J. Žáka a V. Kachlíka z Ústavu geologie a paleontologie PřF UK. Práce J. Hajné et al. představuje moderní syntézu a interpretaci geologické stavby tzv. tepelsko–barrandienské jednotky, která tvoří centrální část Českého masívu. V této studii je navržen nový model nejstaršího geologického vývoje této jednotky, která pravděpodobně představuje průřez napříč celým orogenním pásmem od subdukční zóny (místo zanořování oceánské kůry), přes akreční klín (kde docházelo k přirůstání kůry nad ponořující se oceánskou deskou), ostrovní oblouk (řetězec vulkánů v nadloží subdukované oceánské desky), až po zaobloukovou pánev (sedimentární pánev mezi ostrovním obloukem a přilehlým kontinentem). Jelikož v období před cca 650 až 540 milióny let byla tepelsko–barrandienská jednotka součástí tzv. avalonsko–kadomského pohoří lemujícího celý severní okraj dnes již neexistujícího superkontinentu Gondwana (tehdy na jižní polokouli), má tato studie velký význam pro pochopení a rekonstrukci procesů, které předcházely rozpadu okraje tohoto superkontinentu a vzniku tzv. rheického oceánu během kambria a ordoviku.

Hajná J, Žák J, Kachlík V (2011): Structure and stratigraphy of the the Teplá–Barrandian Neoproterozoic, Bohemian Massif: a new plate-tectonic reinterpretation. Gondwana Research 19, 495–508, doi:10.1016/j.gr.2010.08.003