SZZk navazujícího magisterského studia – neučitelské studium
Kulturní a historická geografie
- Historická geografie a environmentální dějiny jako mezioborové disciplíny (jejich proměny; klíčové výzkumné problémy a témata)
- Zdroje informací a prameny historickogeografického poznání; možnosti a limity jejich využití pro poznání minulých krajin a jejich proměn
- Kartografické prameny srovnávací a individuální a možnosti jejich využití (a jejich omezení) při sledování krajinných změn; krajina v atlasové tvorbě (nejvýznamnější atlasová díla)
- Památková péče a ochrana památek; koncept dědictví a studia dědictví (výzkumné problémy a témata); problematika krajinného dědictví; aplikovaná historická geografie; otázka tradiční krajiny
- Historické a komponované krajiny; estetické vnímání a hodnocení krajin; krajina v umění, umění a krajina; environmentální estetika
- Vývoj územní administrativy (změny organizace veřejné správy, státní správa a samospráva, správní regiony různých měřítek)
- Vývoj ochrany přírody a krajiny – kořeny environmentalismu, environmentální myšlení – environmentální hnutí – institucionální rámce ochrany přírody a krajiny
- Klíčové fáze a hybné síly proměn kulturní krajiny (s důrazem na oblasti Česka a Evropy)
- Krajina jako zdroj identit – proměny významů krajiny a symbolických míst v měnících se kontextech (společenský, kulturní, časový, prostorový); domov / domovina a krajina
- Socioekonomické, sociokulturní a institucionální rámce změn krajiny – sociální metabolismus
- Vývoj stavu životního prostředí na území ČR
student:
- dovede vlastními slovy vysvětlit podstatu pojmů: kolonizace, industrializace, urbanizace, suburbanizace, dědictví, územní / regionální identita
- dovede uvést příklady krajin, které byly intenzivně přeměněny působením procesů obecné a specifické povahy
- dovede s uplatněním více hledisek diskutovat pojem historická krajina a uvádět příklady historických krajin
- rozlišuje mezi pojmy: stará mapa, historická mapa, rekonstrukční mapa, katastr, obec, soudní okres, POÚ, ORP...
- umí uvést příklady pramenů, které lze využít při analýze krajinných změn
- rozlišuje mezi kartografickými díly a umí posoudit význam těchto děl pro studium a řešení problémů
Doporučená literatura:
viz sylaby dílčích předmětů doporučených k absolvování:
Historická geografie a enviromentální dějiny
Heritage of Cultural Landscapes
Akce dokumentů