E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | english Přihlášení



Průvodce interním doktorským studiem na Katedře fyzické geografie a geoekologie


Tento dokument shrnuje podstatu doktorského studia na Katedře fyzické geografie a geoekologie a je základním praktickým průvodcem všech důležitých aspektů fungování doktoranda na Katedře. Měl by zohledňovat asi nejčastější dotazy doktorandů. Nenahrazuje oficiální dokumenty, jako jsou např. Požadavky oborové rady, individuální studijní plán a další. Je třeba zdůraznit, že z hlediska náplně doktorského studia je hlavním dokumentem individuální studijní plán, který by měl každý doktorand znát a plnit. Doktorandi jsou členy katedry a mají důležité postavení ve vědecké činnosti katedry, jsou zapojeni i do pedagogických aktivit.

 

1) Kam má doktorské studium směřovat?

Hlavním úkolem doktorského studenta je v rámci doktorské práce podstatně posunout poznání v oboru, a to na mezinárodní úrovni. To je to, co nakonec hodnotí komise při obhajobě doktorské práce. Získané poznání by mělo být také náležitě zveřejněno, publikováno.

2) Studijní povinnosti během doktorského studia

Studijní povinnosti jsou stanoveny ve studijním plánu. Typicky jde o složení 2-3 odborných zkoušek, splnění předmětu Geografické kolokvium, dílčí zkoušky z Obecné fyzické geografie, státní závěrečné zkoušky a obhajoby doktorské práce. Přesná specifikace povinností vyžadovaných oborovou radou je v tomto dokumentu.

3) Hlavní milníky během doktorského studia

 

Harmonogram

Událost

Forma

1. ročník, zimní semestr (listopad)

Představení cílů a metodiky doktorské práce na katederním semináři

Prezentace na semináři představující cíle hypotézy, výzkumnou mezeru, kteroupráce zacelí, metodický přístup doktorské práce (ca 10 min) + diskuse (zpravidla v angličtině)

1. ročník (červen)

Představení postupu na doktorské práci za uplynulou část 1. ročníku

Prezentace na semináři (ca 15-20 min) + diskuse (zpravidla v angličtině)

1.-2. ročník

Písemná zkouška Obecná fyzická geografie

Písemná práce vysvětlující zasazení tématu doktorské práce do disciplíny fyzické geografie – přesná specifikace je zde.

2. ročník

(případně začátek 3. ročníku)

SZZK skládající se z: obecné otázky, otázky v rámci specializačního oboru a obhajoby tezí disertační práce

Teze disertační práce ukazují jak je provázaná metodika práce s cíli a hypotézami, student musí obhájit, že dosavadní postup vede ke splnění cílů – přesná specifikace je zde.

2.-3. ročník

Publikace prvního článku do disertace

 

3. ročník

Vystoupení na katederním semináři s vybranými zásadními výsledky doktorské práce

Hlavní příspěvek na katederním semináři (ca 20-25 min) + diskuse (zpravidla v angličtině)

3.-4. ročník

Publikace 2. článku do disertace

 

4.-5. ročník

Odeslání do recenzního řízení, publikování 3. a 4. článku do disertace

 

4.-5. ročník

Obhajoba doktorské práce

Prezentace a diskuse před zpravidla mezinárodní komisí (zpravidla probíhá v angličtině)

 

4) Publikační strategie

Dosažené poznání je potřeba zveřejnit, publikovat. Pokud publikované není, tak v podstatě neexistuje. Jsme malým oborem, a proto jsme vždy posuzováni v mezinárodním kontextu, dobrý výzkum je třeba preferenčně umisťovat do co nejčtenějších a nejcitovanějších časopisů. S výběrem časopisu pomůže školitel, hrubým měřítkem může být např. IF. V každém oboru se ví, jaké časopisy jsou nejprestižnější a jaké jsou v komunitě méně čtené. Snažíme se směřovat k tomu, aby naše publikace byly zejména v těch prestižních (čtených, citovaných) časopisech. Je třeba si uvědomit, že publikační záznam je to, podle čeho budou posléze absolventi posuzováni, pokud se budou ucházet o pracovní pozice v akademickém, vědeckém prostředí po ukončení doktorátu. Kromě publikace hlavních poznatků v mezinárodních časopisech, jsou pro rozvoj oboru důležité i publikace v češtině (typicky přehledové články) a zejména popularizační články. Tyto typy publikací však nenahrazují požadované publikace do disertace.

Publikační aktivita se promítá do financování Katedry a potažmo i doktorského studia. Za tímto účelem musí být publikační činnost evidována, k čemuž slouží databáze OBD. V ní musí být všechny publikace vloženy.

5) Jak má vypadat doktorská práce?

Doktorská práce je hlavním výstupem doktorského studia. Preferovanou podobou je soubor článků opatřených propojovacím úvodem a závěrem. Články by měly představovat jednotlivé části disertační práce, pokrývat téma doktorské práce a doktorand v nich musí mít zásadní autorský podíl. Měly by být v prestižních časopisech, dva články musí být přijaté, dva mohou být jen v recenzním řízení. Nejméně dva ze článků musí být prvoautorské, minimálně jeden z nich v mezinárodním IF časopise. Doporučuje se, aby alespoň jeden článek (ale spíše více) byly v periodikách s IF nad mediánem oboru (ten je pro fyzickou geografii zhruba v rozsahu 2.2-2.6). Disertace může být předložena i jako monografie. Přesné znění požadavků na disertační práce je zveřejněno v rámci Požadavků oborové rady zde. Oficiálně platí, že student se řídí požadavky oborové rady při nástupu do doktorského studia. Tyto požadavky se v čase měnily, takže studenti, kteří jsou teď v 7. ročníku měli jiné pokyny než aktuálně nastupující studenti. V principu ale platí, že pokud bude doktorand plnit při odevzdání práce aktuální (současné) požadavky, tak je to pro oborovou radu v pořádku (v minulosti byly např. striktnější požadavky z hlediska počtu článků). Případné nejasnosti konzultujte se školitelem nebo předsedou oborové rady.

6) Financování doktorských studentů

Interní doktorandi dostávají studijní stipendium.Ze studentského vědeckého projektu (SVV) mají studenti k dispozici provozní prostředky na výzkum (terénní práce, laboratorní analýzy, drobný materiál, publikační poplatky …). Ze SVV jsou také navyšována stipendia interním studentům v 1. a 2. ročníku a interním studentům ve 3. a 4. ročníku směřujícím k obhajobě práce ve 4. ročníku (viz podmínky níže). Zároveň jsou na konci roku studenti odměňováni za publikační výstupy, tyto výkonové odměny jsou hlavní částí stipendií v SVV. Rozdělení výkonových odměn je na základě metrik časopisu, autorského podílu a afiliací.

Dalším důležitým zdrojem financování studentského výzkumu je interní grantová agentura (GA UK). V případě, že doktorská práce není plně pokryta grantovými prostředky, očekává se, že student podává návrh projektu na GA UK hned v 1. ročníku.

Zásadní roli mají grantové prostředky školitelů, které umožňují jak čerpat provozní prostředky, tak navýšit stipendia. Jinými slovy, je vhodné být součástí výzkumného projektu školitele, popř. skupiny, kde doktorand působí.

 

Pravidla pro trvalá stipendia ze SVV:

- menší část stipendií ze SVV je použita na navýšení (1500 Kč měsíčně) základních stipendií interních studentů v 1. ročníku (pokud doporučil školitel), interních studentů ve 2. ročníku (všech, kteří mají hodnocení "A" a stipendium doporučil školitel), a dále:

- studentů ve 3. ročníku, kteří: mají hodnocení A, doporučil školitel a oborová rada, získali GAUK, mají alespoň 1 publikaci do disertace (i spoluautorskou, kde nejsou na 1. místě) v časopise s IF min. na úrovni ca mediánu oboru

- studentů ve 4. ročníku, kteří: mají hodnocení A, doporučil školitel a oborová rada, získali v historii studia GAUK, mají navíc k publikaci ze 3. ročníku alespoň 1 prvoautorskou publikaci do disertace v časopise s IF min. na úrovni ca mediánu oboru.

 

Pokud student nesplňuje podmínky a to se během roku změní, bude mezi "stipendisty" zařazen. Naopak, zejména u studentů 1. a 2. ročníku může být navýšení stipendia odebráno v případě zjištění závažných nedostatků v přípravě doktorské práce. Ke kontrole postupu přípravy doktorské práce slouží prezentace na seminářích, obhajoba tezí, písemní text ke zkoušce Obecná fyzická geografie. Trvalé navýšení stipendia ze SVV se netýká studentů, kteří jsou již financování z jiných společných zdrojů Přf UK (STARS, UNCE).

7) Zapojení do výuky

Ze strany Katedry je maximálně vítáno zapojení studentů do výuky, zejména u cvičení, terénních cvičení a exkurzí. Je to pro doktoranda vhodná praxe, kterou může zužitkovat v budoucí kariéře. Účast na výuce doktoranda rozvíjí po odborné stránce. Doktorandi v kooperaci se školiteli a garanty předmětů budou oslovováni, aby se aktivně pedagogických aktivit účastnili. Katedra se každý rok snaží finančně ohodnotit pedagogické aktivity studentů. Doktorandi dále mohou oponovat, případně vést bakalářské práce.

8) Pomoc s popularizací

Doktorští studenti se účastní popularizačních akcí v rámci fakulty (Dny otevřených dveří, Dny geografie, příspěvky na Přírodovědci.cz, účast na spanilých jízdách, příspěvky do popularizační rubriky fakultního webu). Velmi vítány jsou popularizační články či příspěvky na katederní facebook. Podporujeme také samostatnou aktivitu studentů směřující k popularizaci oboru a posilování oborové komunity (oborové semináře, spolky …).

9) Zázemí

Katedra nabízí každému internímu doktorandovi místo k sezení ve dvou velkých kancelářích v objektu Legerova. Přítomnost doktorandů zde pomáhá vytvořit studentskou komunitu, diskutovat problémy a hledat jejich řešení. Kanceláře jsou vybaveny solidními počítači, kancelářským vybavením.

10) Katederní seminář

Důležitou platformou vědecké komunikace v rámci katedry je seminář. Účast na něm je povinná pro všechny doktorandy, žádoucí je aktivní účast v diskusi. Nebojte se zeptat! V rámci semináře doktorandi několikrát vystupují s referáty k různým stádiím své práce, cílem těchto příspěvků je získat zpětnou vazbu, dostat nové impulsy k doktorské práci.

11) Geografické kolokvium

Geografické kolokvium je povinný předmět, který si studenti zapisují v 1. ročníku. Podmínky pro jeho splnění jsou následující: (a) účast na katederním semináři, (b) prezentace s představením doktorské práce, (c) prezentace postupu doktorské práce na konci prvního ročníku.

12) Stáže v zahraničí

Stáž na kvalitním zahraničním pracovišti rozšíří obzory, zajistí studentovi kontakty, student se seznámí s jiným pracovním stylem, způsoby vědecké práce. Minimální délka stáže je 1 měsíc. Stáž je v rámci studijního plánu povinná, nicméně v odůvodněný případech (zdravotní důvody, rodinné důvody, epidemická situace) jí může oborová rada odpustit. Možných zdrojů financování stáží je celá řada, jde např. o 4EU projekt Katedry (univerzity Heidelberg, Milan), Fond mobility UK, Erasmus Plus, CEEPUS, Fulbrightovo stipendium a další. Možné je i tzv. dvojí vedení doktorské práce, tj. ke školiteli z Katedry mít i školitele z partnerské zahraniční univerzity.

Akce dokumentů