Cenu rektora pro nejlepší absolventy UK získala absolventka oboru Demografie se sociální geografií Bc. Adéla Kadlecová. Gratulujeme!
Adéla Kadlecová cenu získala za mimořádně kvalitní zpracování bakalářské práce s názvem Aplikace víceúrovňového modelování v geografii: příklad nezaměstnanosti a výborné studijní výsledky. Cílem bakalářské práce je podrobné představení metody víceúrovňového modelování, zhodnocení jejích přínosů a omezení a ukázka aplikace této metody na datech o nezaměstnanosti. Studenti geografie mohou představenou bakalářskou práci využít jako cenný zdroj informací a návod pro víceúrovňové modelování v geografickém výzkumu.
Více o bakalářské práci:
Bakalářská práce s názvem „Aplikace víceúrovňového modelování v geografii: příklad nezaměstnanosti“ je metodologicky zaměřená, což je u studentů geografie výjimečné a tím i náročnější na zpracování. Metoda víceúrovňového modelování je v sociálních vědách velmi oblíbená a často používaná, neboť vychází z dobře známého regresního modelu, který rozšiřuje a umožňuje jeho použití na hierarchická data vykazující vzájemnou závislost. Právě hierarchická struktura je pro sociálně-geografická data typická, neboť lidé žijí v určitých lokalitách a regionech, které na ně působí. Proto je překvapivé, že čeští geografové tuto metodu nevyužívají hojněji. Cílem bakalářské práce bylo podrobné představení této metody, zhodnocení jejích přínosů a omezení a ukázka aplikace v geografickém výzkumu nezaměstnanosti. Právě při práci s reálnými daty byly ukázány a diskutovány problémy, které musí při aplikaci víceúrovňového modelování výzkumník řešit.
Studentka vytvořila užitečnou práci, kterou mohou využít všichni, kteří chtějí získat informace o dané metodě a určitý návod pro její aplikaci v geografickém výzkumu. Potřeba je vyzdvihnout nadšení a pečlivost, se kterou studentka krok po kroku postupovala při zpracování bakalářské práce. Dokladem může být promyšlený náhodný a vícestupňový výběr, který vícekrát osobně konzultovala s dr. Zeleným z Českého statistického úřadu. Ze statistického hlediska výrazně překonala požadavky dosud absolvovaných statistických kurzů, poradila si s metodologicky náročnou odbornou literaturou i automatizací výpočtů při opakovaných analýzách. Při zpracovávání bakalářské práce studentka využila více než 70 publikací, z nichž je naprostá většina cizojazyčných, což je v daném stupni studia úctyhodné.
Akce dokumentů