Obraz s překvapením
Ramanova spektroskopie je velmi vhodným nástrojem pro studium pigmentů v uměleckých dílech, protože k získání uspokojivých výsledků je zapotřebí jen velmi nepatrný vzorek. Ukázala se být velmi vhodná k rozlišování minerálních a organických barev a jejich pojidel. I za přispění dalších technik je ovšem možné dílo zasadit pouze do širokého časového rozmezí, jelikož se některé barvy používají už stovky let. Padělky se pak dají odhalit jen v případě, že se v obraze najdou barvy, které v údajné době jeho vzniku ještě neexistovaly. Chemická analýza tedy nikdy nemůže zcela potvrdit pravost díla, ale může odhalit padělek.
Ale zpátky k našemu obrazu chlapce. Analýza odhalila jak pozoruhodné kombinace pigmetů tak neobvyklou přísadu v bílé barvě – křemitý říční písek a práškové sklo – zřejmě sloužící jako rozjasňovač. Nejvýznamnějším objevem ale bylo odhalení dosud v literatuře nezaznamenaného červeného barviva, hemihedritu. Ten byl do mineralogické literatury zaznamenán z nánosů v Argentině, Číně a Íránu teprve v roce 1970 a poprvé sytetizován v roce 1980. Je tedy velmi nepravděpodobné, že by byl úmyslně v malířově paletě použit. Spíše se v přírodě vyskytuje společně s dalšími v malířství běžně používanými minerály, např. hydrocerusitem, ze kterého se vyrábí olověná běloba. Tímto se otevírá cesta k ověření autora díla: analyzovat bílé pigmenty z maleb, které prokazatelně T. Gainsborough stvořil a zjistit jejich mineralogický původ. To by následně mohlo vést k potvrzení či vyvrácení domněnky o autorství obrazu.
Třeba se už brzy dozvíme pokračování tohoto příběhu..
Radka Zelená
Akce dokumentů