česky | Přihlášení

Objevení „vymřelého“ rybího druhu

Malá zvířata se skrytým způsobem života mohou často unikat pozornosti vědců. Pokud se pak nějaký výzkumný tým zaměří na detailní průzkum jejich prostředí, může následovat objev nových druhů. Může ale nastat i situace odlišná, kdy byl nějaký nenápadný živočich nalezen jen jednou, jen na několika málo lokalitách, a skoro nic se o něm neví. Když se pak takové zvíře nepodaří znovu zaznamenat, může být i mylně považováno za vymřelé. Opětovné nalezení takového živočicha pak může vést nejen k radosti z toho, že druh není vyhynulý, ale umožní i detailnější výzkum daného organismu, přehodnocení jeho taxonomického postavení a může inspirovat i další vědecké bádání. Jasna Vukićová z Katedry ekologie byla členkou týmu, který znovuobjevil malou rybku z čeledi hlaváčovitých (Gobiidae) s vědeckým názvem Knipowitschia goerneri, která byla považována za vymřelý druh.

Rybí druh Knipowitschia goerneri byl popsán na základě pouhých pěti jedinců odchycených v letech 1968 a 1983 na jihozápadě ostrova Korfu. Jde o malé ryby o velikosti do 2 cm. Všichni jedinci byli odchyceni v povodí brakického jezera Korission. Od roku 1983 nebyl tento druh znovu odchycen a byl tak považován za vymřelý.

V roce 2014 bylo v jezeře Korission nalezeno 9 jedinců druhu Knipowitschia goerneri. Tento druh disponuje takovou sestavou morfologických znaků, které jej činí nezaměnitelným s jinými druhy rodu Knipowitschia. K. goerneri se od některých dalších druhů stejného rodu liší například omezeným pokrytím šupinami podél druhé hřbetní ploutve. Bylo tedy jasné, že se vědcům podařilo objevit „vymřelý“ druh.

Krom morfologických znaků autoři zkoumali i příbuznost druhů rodu Knipowitschia podle genetické variability sekvence mitochondriálního genu cytochromu b, jednoho z nejběžněji používaných mitochondriálních genů ve studiu genetické variability ryb.

Knipowitschia goerneri, nahoře samec (délka těla 17 mm), dole samice (délka těla 18,9 mm) z jezera Korission (Korfu). Foto: Vukić et al. 2016.

K. goerneri je nejblíže příbuzná druhu K. milleri ze severního úmoří Jónského moře. V tomto úmoří jsou známy i další populace patřící do stejného rodu, které dosud nemají jasné taxonomické zařazení, a je možné, že další výzkum povede k objevení nových druhů.

Tato studie ukazuje, že i dnes v Evropě může nějaký druh být přehlížen po několik desetiletí. Detailním průzkumem je možné znovuobjevit i druhy dříve považované za vyhynulé a můžeme doufat, že po K. goerneri bude následovat „vzkříšení“ i dalších rybích druhů.

Vukić J., Kovačić M., Zogaris S., Šanda R. (2016). Rediscovery of Knipowitschia goerneri and its molecular relationships with other European northern Mediterranean Knipowitschia species (Teleostei: Gobiidae). Ichthyological exploration of freshwaters 26, No. 4, pp. 363-372.

Pavel Pešek