Nanovlákna nesoucí imunosupresiva a jejich využití při transplantacích

Transplantace tkání, orgánů či nověji kmenových buněk představují v současnosti již dostupnou léčebnou možnost mnohých onemocnění. Hlavní limitace spočívají v omezeném zdroji transplantátů a v případě transplantací od geneticky odlišného jedince (většina transplantací) nutnosti modulace imunitního systému. Imunitu je třeba utlumit, aby organismus geneticky odlišné buňky toleroval, ale zároveň šetřit s ohledem na její nezastupitelnou roli především v protiinfekční obraně. Jak ukazují naši vědci, slibným se jeví využití nanovláken.

V nedávno vydaném článku v prestižním časopise Journal of Controlled Release čeští vědci pod vedením Vladimíra Holáně předkládají práci, která vznikla na základě unikátní syntézy využití možností několika pracovišť v rámci Akademie věd, Laboratoře imunoregulací PřF UK a liberecké firmy Elmarco.

Testována byla myšlenka transplantace kmenových buněk rostoucích na nosiči z nanovlákna obsahujícího imunosupresivní látku cyklosporin. Nanovlákna byla užita jako lešení pro novotvořené buňky a po nasycení cyklosporinem jako jeho místní zásoba s řízeným uvolňováním, a tak lokalizovanými dlouhodobými účinky. Díky těmto vlastnostem by měla ustoupit do pozadí potřeba celkové imunosuprese, doprovázená často zásadními nežádoucími účinky. Série uveřejněných pokusů na myších buňkách in vitro a na myších in vivo podporuje myšlenku reálnými důkazy o funkčnosti navrženého postupu.

Nanovlákna s Cyklosporinem A; doc. Holáň a kol.
A. Nanovlákna nesoucí cyklosporin. B. Kmenové buňky limbu rostoucí na nanovláknech. Fotografie vlastní od autorů publikace.

Další směr výzkumu je velice atraktivní, neboť v dohledném časovém horizontu směřuje ke klinickým aplikacím. Nyní se provádějí transplantace kmenových buněk limbu, ze kterých se průběžně po celý život obnovuje rohovka, na modelech laboratorních zvířat. Současně se vytipovávají pacienti s poškozením rohovky a očního limbu ke klinickým studiím. Výsledky z publikace v neposlední řadě podněcují rozšíření využití nanovláken nesoucích imunosupresiva v dalších aplikacích v rámci transplantologie.

Cyclosporine A-loaded and stem cell-seeded electrospun nanofibers for cell-based therapy and local immunosuppression. Holáň V, Chudíčková M, Trošan P, Svobodová E, Krulová M, Kubínová S, Syková E, Širc J, Michálek J, Juklíčková M, Munzarová M, Zajícová A. J Control Release. 2011 Dec 20;156(3):406-12.

Anna Žlabová