Konopí místo antibiotik?

Po legalizaci konopí setého (Cannabis sativa) pro výzkumné a léčebné účely, je předmětem vědeckého zkoumání stále častěji. Zasloužené oblibě se už také těší u mnoha pacientů. Dnes jsou léčebné prostředky z konopí předepisovány na široké spektrum chorob, kožních onemocnění jako je psoriáza, lupus nebo akné nevyjímaje. Jeho účinky na kožní choroby způsobené mikroorganismy se staly předmětem výzkumu týmu vědců, společně s MUDr. Mgr. Vítem Hubkou, Ph.D., působícím na Katedře botaniky Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a v Mikrobiologickém ústavu Akademie Věd ČR.

Jaké objevy nám přináší nejnovější výzkum, zaměřený zejména na účinky THCA (kyselinu tetrahydrokanabinolovou)? Dokládají i vědecké studie pozitivní účinky konopí, nebo jde jen o mýtus?Tradičními rozpouštědly, jako je ethanol a butan, se z konopí vědcům povedlo extrahovat vysokoúčinný extrakt, díky kterému provedli studii, zaměřující se na jeho antimikrobiální a antimykotickou aktivitu.

Konopí seté jako možný lék
Zdroj: Unsplash
Autor: Kimzy Nanney

Lidské tělo je běžně osídleno rozmanitým spektrem mikroorganismů, včetně bakterií a hub, jenž všechny společně tvoří mikroflóru. Tyto organismy za běžných podmínek žijí většinou v souladu mezi sebou i hostitelem. Výkyvem těchto vztahů ale může být způsobena řada onemocnění. Nerovnováha v mikrobiomu má za následek i kožní choroby. V současnosti postihuje více než 25 % světové populace určité onemocnění kůže. Ve značném případě jsou pak způsobeny dermatofyty, přesněji plísněmi napadajícími kůži, vlasy anebo nehty. Dermatomykózy mohou být často nenápadné, ale mohou mít významný vliv na psychiku pacienta. Bakterie v tomto také nezůstávají pozadu a některé jinak neškodné patogeny způsobují vážné infekce, které se mohou později rozvinout v závažné stavy. V současné době jsou infekce tohoto typu většinou léčeny lokálními či systémovými antibiotiky. Bohužel, s tímto také narůstá rezistence infikujících organismů vůči užívaným antibiotikům, a proto je léčba v některých případech méně účinná. Tento problém by vyřešilo objevení nového druhu, nejlépe cíleného, léčiva.

Strukturní vzorec THCA
Zdroj: Wikipedia

V tomto výzkumu byla použita sušená květenství dvou odrůd konopí – Forbidden Fruit a Chocolope, vypěstovaná za přísných podmínek na Katedře kvality a bezpečnosti potravin České zemědělské univerzity pod dohledem jejích pracovníků. Vysokoúčinné extrakty byly následně z konopí připravené extrakcí (macerací) za studena. Za pomocí rozlišných detekčních technik, jako například plynové chromatografie s hmotnostním spektrometrem, byl poté stanoven chemický profil získaného extraktu. Většinové složení (i více než 60 %) zde zastupovaly různé kanabinoidy, zejména pak kyselina tetrahydrokanabinolová (THCA). THCA je známá pro své protizánětlivé, neuroprotektivní a dokonce i protirakovinné účinky a navíc není psychoaktivní.

Vliv takto získaného extraktu byl pak testován na 19 různých organismech, způsobujících onemocnění kůže. Z bakterií, na kterých se prokázal inhibiční efekt, to byl například Staphylococcus aureus (zlatý stafylokok) nebo některé druhy rodu Streptococcus. Studie dokazuje, že funkční aktivita vůči patogenům byla zaznamenána v 18 případech, přičemž bakterie byly vůči extraktům citlivější, než dermatofyty.

Tento výzkum tak přináší nové důkazy o tom, že výtažky z konopí mohou mít význam při léčbě kožních onemocnění způsobených různými mikroorganismy a významně podporuje myšlenku, že konopí by mohlo sloužit jako alternativní nebo doplňující léčba k běžně používaným antibiotikům.

Skala T, Kahánková Z, Tauchen J, Janatová A, Klouˇcek P, Hubka V and Fraˇnková A (2022) Medical cannabis dimethyl ether, ethanol and butane extracts inhibit the in vitro growth of bacteria and dermatophytes causing common skin diseases. Front. Microbiol.

Tereza Žirovnická