Když se obnova střevních buněk vymkne kontrole

Během vývoje, ale i v dospělosti se některé buňky živočichů včetně lidí přirozeně dělí a dávají vznik buňkám novým, zatímco jiné buňky zanikají – typickým příkladem jsou buňky střevní sliznice. Oba děje jsou přísně řízené. Buňky vysílají a přijímají signály, a to v podobě různých chemických molekul, které aktivují signalizační dráhy a dávají tak příkazy, co mají buňky dělat: proliferovat (dělit se), migrovat, diferencovat (zrát). Někdy se však stává, že se na nějaké dráze něco pokazí s fatálními důsledky v podobě vývojových vad neslučitelných se životem, ale i zhoubných nádorů.

Skupina buněčné a vývojové biologie RNDr. Vladimíra Kořínka, PhD, z Ústavu molekulární genetiky AV ČR se věnuje výzkumu signalizační dráhy Wnt, jedné ze základních buněčných signálních kaskád. Ta je aktivní v mnoha tkáních během vývoje jedince, v dospělosti hraje zásadní roli v buňkách střevní sliznice, kde řídí pravidelnou obnovu buněk. Klíčovou molekulou dráhy Wnt je sám ligand Wnt. Působí parakrinně, respektive je produkován buňkami ve střevě a ovlivňuje buňky ve svém blízkém okolí. Ví se, že Wnt je protein, jehož některé části podléhají posttranslačním modifikacím: napojují na sebe lipidové a cukerné řetězce. Není však plně známo, jaký je přesný mechanismus a význam těchto úprav.

wnt signalizace
Zdroj: Reya and Clevers (2005) Nature 434, 843-850

Nyní vychází v časopise Cellular Signaling článek postgraduálních studentek Mgr. Lenky Doubravské a Mgr. Michaely Krausové a spoluautorů ze zmíněné skupiny, v němž předkládají veřejnosti zcela nové poznatky svého výzkumu, které hovoří o posloupnosti modifikací Wnt a o tom, jaké důsledky přináší jejich porucha na jednotlivých úrovních. Zjistili, že některé konkrétní modifikace podmiňují další modifikace proteinu, zatímco jiné jsou nezbytné pro správné zafungování molekuly.

Příčinou narušení signalizace nemusí být chyba (mutace) na úrovni genu pro signalizační molekuly, ale na úrovni genů podílejících se na jejich modifikaci, právě proto jsou modifikující mechanismy studovány. Je nepochybné, že se tato práce vyrovnává publikacím, jež byly a jsou základem dalších výzkumů ovlivňujících diagnostiku a léčbu maligních onemocnění, v tomto případě především kolorektálního karcinomu neboli rakoviny tlustého střeva a konečníku.

Doubravská L, Krausova M, Gradl D, Vojtěchová M, Tůmová L, Lukáš J, Valenta T, Pospíchalová V, Fafilek B, Plachý J, Šebesta O, Kořínek V. Fatty acid modification of Wnt1 and Wnt3a at serine is prerequisite for lipidation at cysteine and is essential for Wnt signalling. Cell Signal. 2011 May;23(5):837-48.

Anna Žlabová