Co je potřeba k životu bez kyslíku?

V sedmdesátých letech se naši parazitologové podíleli na objevu nové buněčné organely. Do dneška, po více než tři desetiletí, se stále věnují jejímu výzkumu a nyní předkládají dosud nejúplnější popis proteinů, které obsahuje. Tou organelou je hydrogenozom, příbuzný „buněčných elektráren“ mitochondrií.

Hydrogenozomy najdeme u nejrůznějších, navzájem nepříbuzných, skupin prvoků, hub a dokonce i bezobratlých živočichů. Jediné, co mají společného, je anaerobní způsob života. A to je také nejzásadnější rozdíl, který odlišuje hydrogenozom od klasické mitochondrie. Obě organely slouží primárně k výrobě energie pomocí rozkladu živin. Hydrogenozom to ale zvládá bez přítomnosti kyslíku a jako odpad produkuje vodík (ten mu dal jméno). Další významný rozdíl je, že hydrogenozom většinou neobsahuje vlastní dědičnou informaci.

Trichomonas vaginalis
Dva jedinci bičenky poševní, Giemsovo barvení. Zdroj: CDC, Wikipedia.

Protože nemá vlastní geny, nemůže ani sám vyrábět proteiny (bílkoviny) a je tak zcela závislý na jejich dopravě z jiných částí buňky. K tomu slouží sofistikované mechanizmy sestávající z mnoha proteinů na obou membránách, kterými je hydrogenozom obalený. Neméně významné jsou jiné membránové přenašeče, které umožňují export na energii bohatých molekul vyrobených hydrogenozomem. Vědci z naší Katedry parazitologie spolu s australskými kolegy nedávno publikovali výsledky dlouhodobé práce na identifikaci a popisu těchto i mnohých dalších membránových proteinů. Zaměřili se na hydrogenozomy nebezpečného lidského parazita, bičenky poševní (Trichomonas vaginalis).

Jejich výsledky, kromě obrovského množství nových dat, přinášejí i zajímavý náhled na evoluci hydrogenozomů a mitochondrií. Obě organely sdílejí ty nejvýznamnější komponenty umožňující transport proteinů a jiných molekul. V některých ohledech jsou ale pozoruhodně odlišné, což odráží složitou evoluční historii a množství adaptací, které jsou pro anaerobní způsob života potřeba. Porozumění struktuře a fungování hydrogenozomu je také důležité z medicínského hlediska. Právě v této organele totiž dochází k aktivaci metronidazolu, nejúčinnějšího léku proti infekcím anaerobními prvoky.

Rada, P., Doležal, P., Jedelský, P. L., Bursac, D., Perry, A. J., Šedinová, M., Smíšková, K., et al. (2011). The Core Components of Organelle Biogenesis and Membrane Transport in the Hydrogenosomes of Trichomonas vaginalis. (B. Lightowlers, Ed.) PLoS ONE, 6(9), e24428. Public Library of Science. doi:10.1371/journal.pone.0024428