Didaktika chemie
Charakteristika oboru
Doktorské studium poskytuje integrované vzdělání, které jeho absolventům umožňuje na základě vysoké erudovanosti provádět koncepční a výzkumnou činnost v oblasti didaktiky chemie. Didaktika chemie je interdisciplinární, avšak zcela svébytný obor, který musí být na jedné straně v souladu s novými poznatky chemických oborů a na druhé straně se současnými poznatky z oblasti obecné didaktiky, pedagogiky, psychologie, sociologie, informatiky a dalších disciplín, v závislosti na charakteru prováděného výzkumu. Absolventi doktorského studia budou připraveni k samostatné vědecké, pedagogické a řídící práci v tomto oboru. Uplatnění absolventů bude možné na didaktických pracovištích univerzit a vysokých škol připravujících učitele chemie, ve výzkumných ústavech MŠMT ČR zabývajících se problematikou chemického vzdělávání, na pracovištích, která se zabývají dalším vzděláváním učitelů, v národních i mezinárodních institucích a organizacích zaměřených na celostátní a mezinárodní výzkum v oblasti chemického nebo přírodovědného vzdělávání.
Vybrané předměty doktorského studia
Předměty odborně chemické: předměty z nabídky studijních programů a oborů chemie
Předměty pedagogicko-psychologické: předměty z nabídky studijních programů a oborů pedagogiky a psychologie
Předměty chemického vzdělávání:
- Obecné otázky chemického vzdělávání
- Výzkumné metody v chemickém vzdělávání
- Motivace a aktivizace v chemickém vzdělávání
- Chemické experimenty v chemickém vzdělávání
- Učební úlohy, evaluace a diagnostika v chemickém vzdělávání
- Badatelsky orientovaná výuka v chemickém vzdělávání
Vybraná témata disertačních prací
- Pojetí a funkce chemického vzdělávání v kontextu rozvoje chemie-vědy a potřeb praxe
- Chemické vzdělávání jako součást přírodovědné gramotnosti
- Rozvoj kompetencí v chemickém vzdělávání založeném na bádání a aktivní činnosti žáků
- Možnosti frekvenční analýzy interdisciplinárních prvků v současných učebnicích chemie a její využití při tvorbě výukových materiálů
- Taxonomie výukových cílů v oblasti chemických výpočtů
- Vzdělávání v anorganické chemii v kontextu života současného člověka
- Využití ICT při zpracování témat obecné chemie - zaměření na výukové prezentace ve vybraných tématech obecné chemie
- Aplikace pedagogicko-psychologických intervencí v chemickém vzdělávání
- Modelování chemických struktur a procesů v chemickém vzdělávání
- Experimentální a praktické činnosti v kontextu současného chemického vzdělávání
Obhájené disertační práce
Požadavky oborové rady
Oborová rada
Akce dokumentů