E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | english Přihlášení



Rozvoj fakulty - diskuse

Volební program pro funkční období začínající v roce 2013

1. Čeho jsme dosáhli

 

Volební program Výzkumná fakulta, který byl předložen celým kolegiem děkana před čtyřmi lety, stanovil naše cíle pro volební období a formoval naši aktivitu během celého působení. Jsem velmi rád, že mohu říci, že kolegium děkana tvořilo soudržný celek a působilo ve fascinující a inspirativní spolupráci. To, čeho jsme dosáhli, je naším společným dílem. Ale samozřejmě nejen dílem kolegia děkana, ale také vedoucích pracovišť a celé fakultní veřejnosti včetně studentů. Zvláště bych chtěl vyzvednout činnost akademického senátu fakulty, který tvořil integrální součást managementu a podílel se svými podněty i vlastní aktivitou na tom, čeho se nám podařilo dosáhnout.

Následující řádky budou shrnutím, jak se podařilo uvést do života úkoly, které jsme si vytyčili v předchozím volebním programu.

Řízení fakulty

Administrativní chod fakulty musí být (i) efektivní – s bezproblémovou funkcí technických, hospodářských, informačních a investičních oddělení, jejichž úroveň se musí zvyšovat se zvyšujícími se nároky na efektivitu vědecké práce a kvalitu pedagogické činnosti a (ii) responsivní – s využitím moderních komunikačních nástrojů reflektující potřeby akademické obce. Bude zadán externí audit mechanismů řízení, který bude identifikovat rezervy v současném stavu a zároveň poskytne informace pro odstranění problémů v řízení. Cílem je odlehčení studentům a akademické veřejnosti od administrativy a snazší, dobře definovaná komunikace s vedením fakulty.“

Akademická veřejnost vnímá velmi citlivě, jak je fakulta schopna zajistit administrativní podporu a jak výkonně a bezproblémově funguje děkanát fakulty. Současné právní a administrativní prostředí, působnost nových zákonných norem a tlak Evropské unie na formalizaci všech procesů mají samozřejmě bezprostřední vliv jak na činnost managementu fakulty, tak administrativního aparátu. Proto na fakultě proběhl procesní a dokumentový audit a na základě jeho výsledků je v současné době připravován informační systém pro oběh elektronických dokumentů a jejich správu a manažerská nadstavba pro podporu práce uživatelů a podporu rozhodování vedení fakulty. Základním cílem implementace je zrychlit a zkvalitnit přístup k dokumentům, standardizovat jejich oběh a zajistit transparentnost vyřizování písemností zejména s vazbou na ekonomické a účetní procesy. Tento systém by měl snížit administrativní zátěž akademických pracovníků, jejichž hlavním úkolem je pedagogická a vědecká činnost. Na zavedení tohoto informačního systému jsme obdrželi prostředky rozvojového projektu univerzity v tomto roce a žádáme o tytéž prostředky pro příští rok.

Děkanát fakulty je nyní dobře fungujícím útvarem a věřím, že fakultní veřejnost vnímá pozitivně vstřícný přístup děkanátních pracovníků k akademickým pracovníkům fakulty.

Vedení fakulty bude intenzivně komunikovat a spolupracovat se samosprávnými orgány fakulty (Akademickým senátem a Vědeckou radou), bude zejména otevřené k podnětům senátorů. Vedení fakulty bude rovněž intenzivně komunikovat a spolupracovat s vedením univerzity a dalšími orgány univerzity. Aktivně se zapojí do řešení celouniverzitních problémů, které mají přímý dopad na fakultu.“

Vedení fakulty intenzivně komunikovalo během celého svého působení s univerzitou, vědeckou radou fakulty a především s akademickým senátem fakulty. Právě spolupráce se senátem byla pro management fakulty velmi přínosná a jen díky ní bylo možné uvést v život řadu pozitivních změn.

Reorganizace struktury fakulty

Dnešní struktura fakulty vznikla před delší dobou. Vedoucí kateder/ústavů jsou podřízeni děkanovi a sekční proděkan řídí a ovlivňuje fungování sekce díky své neformální autoritě. Tato struktura sama o sobě je z největší části velmi dobře funkční dodnes. Přesto bude v období ukončování řešení výzkumných záměrů dobrá příležitost přizpůsobit se změněným podmínkách a po diskuzi ve fakultní veřejnosti provést takové změny struktury fakulty, které budou účelné a zachovají fakultu jako celek.“

Jak předpokládal předchozí volební program, v období ukončování první generace výzkumných záměrů jsem předložil geografické sekci, geologické sekci a Ústavu životního prostředí návrh, aby proběhla diskuse, která by zvážila vytvoření sekce věd o zemi. Z geologické sekce zazněla pozitivní odezva, v pokračující diskusi však bylo rozhodnuto pokračovat ve stávající struktuře sekcí. Jsem rád, že Ústav životního prostředí pod vedením současného vedoucího prokázal svou svébytnost a je respektovaným pracovištěm naší fakulty. Rád konstatuji, že spolupráce Ústavu životního prostředí se sekcemi fakulty je velmi dobrá a stávající struktura fakulty může být zachována i v příštích letech.

Studium a studenti

Budeme podporovat akreditaci mezioborových studijních programů s velkým potenciálem získat mimořádně talentované studenty, jak v rámci fakulty, tak ve spolupráci s jinými fakultami.“

Fakulta v minulých letech akreditovala obory Fyzická geografie a geoekologie, Geotechnologie, Geobiologie, Protistologie. V současnosti je v různých stadiích příprava akreditace těchto studijních oborů: Medicinální chemie, Chemie a fyzika materiálů, Hydrologie, hydrogeologie a ochrana vod, Globální rozvojová a migrační studia, Sociální epidemiologie, Advanced Imaging Technologies, Pokročilé fyzikální metody ve studiu živých systémů, Bioinformatika, Environmentální vědy, Mezinárodní a rozvojové migrační studie, Sociální epidemiologie a další. Všechny uvedené obory reflektují perspektivní oblasti odborné činnosti a mají potenciál přitáhnout talentované studenty.

Budeme vytvářet podmínky pro získávání talentovaných středoškolských studentů pro studium na fakultě.

Budeme vytvářet podmínky pro získání nadaných bakalářských a magisterských studentů jiných škol pro jejich pokračování ve studiu v našich magisterských a doktorských programech.“

Rekonstruované oddělení vnějších vztahů připravilo atraktivní koncept Přírodovědci <http://prirodovedci.cz/>, který novým způsobem oslovuje nejen studenty středních škol, ale míří už i k dětem škol základních. Fakulta rovněž začala organizovat pro děti letní zážitkové tábory s přírodovědeckou tématikou, které byly v prvních dvou bězích podporované z grantu ministerstva školství. Všechny tyto akce mají velký úspěch, internetové aktivity Přírodovědců jsou hojně navštěvované a jsem si jist, že jejich působení se projeví v příštích letech ve zvýšeném zájmu talentovaných mladých lidí o studium na naší fakultě.

Budeme podporovat aktivity studentské komory Akademického senátu a školní i mimoškolní aktivity studentů,

Ve studentské komoře akademického senátu jsou velmi aktivní a angažovaní mladí lidé a jejich nadšení se přenáší i na fakultní veřejnost. Jako příklad uvedu jejich aktivitu při úpravě albertovských strání, v akci Zelenáme nebo ve studentské anketě hodnotící výuku. Ve všech těchto aktivitách jim fakulta poskytovala součinnost.

včetně vytváření odpovídajícího zázemí (prostory pro odpočinek, kluby).“

Na fakultě je doposud málo prostor, kde si studenti mohou odpočinout nebo vyvíjet mimoškolní aktivity, především pro omezené prostorové parametry stávajících budov. Přesto jsme v této věci pokročili, byly upraveny hlavní chodby budovy Albertov 6, aby poskytovaly příjemné prostředí pro pobyt studentů mimo dobu přednášek. Ve stadiu projektových prací je výstavba nového studentského klubu s možností podávání občerstvení v budově Albertov 6. Na projektování vnitřní úpravy klubu se podílejí členové studentské komory akademického senátu a těším se, že vznikne nekonvenční a příjemný prostor pro odpočinek.

Po započetí Reformy systému výzkumu a náběhu institucionální podpory výzkumu odvozené podle Metodiky vytvoříme podmínky pro podstatné navýšení stipendia doktorských studentů odvozené od jejich studijních a vědeckých výsledků a prospěchových stipendií bakalářských a magisterských studentů.“

Během posledních let jsme podstatně navýšili prostředky na stipendia doktorských studentů, mimo jiné také pomoci programu STARS <http://www.stars-natur.cz/>, který je úspěšný a který pomohl přitáhnout a podporovat talentované doktorské studenty jak naše, tak zahraniční. Chceme tím použít programu STARS jako nástroje pro internacionalizaci doktorského studia.

Vědecká a tvůrčí činnost

Využijeme podpory univerzity při podávání projektů do Sedmého rámcového programu a dále na fakultní úrovni vytvoříme optimální podmínky pro podporu pracovníků fakulty při podávání projektů do specifického programu Myšlenky.“

Specifický program Myšlenky 7. rámcového programu Evropské unie, který spravuje European Research Council (ERC), byl od počátku prestižním programem vyvolávajícím obrovský zájem jak význačných vědců, tak talentovaných začínajících badatelů z celého světa. Univerzita poskytuje informační podporu pro podávání projektů do tohoto programu, fakulta však poskytuje podporu hrazenou z fakultních prostředků v případech, kdy projekt podávali či podávají pracovníci fakulty. Jsem velmi rád, že doc. Jana Roithová, vedoucí katedry organické chemie, získala Starting Grant ERC a je i ochotna se podělit o vlastní zkušenosti s dalšími uchazeči o granty ERC.

Metodika hodnocení výsledků výzkumu a vývoje bude použita pro přímé rozdělování finančních prostředků mezi vysoké školy na úrovni MŠMT a s největší pravděpodobností i na úrovni univerzity a vytvoří tak rámec pro celostátní srovnání a institucionální financování vysokých škol i fakult. Metodika využívá údaje z databáze Rejstříku informací o výsledcích (RIV) dobře využitelné při konstrukci rozpisu finančních prostředků pro jednotlivé útvary fakulty. Ve spolupráci s univerzitou vytvoříme podmínky pro efektivní a úplnou registraci výsledků pracovníků fakulty do Informačního systému výzkumu a vývoje, především do RIV.“

Fakulta se připojila už v prvním pilotním kole k univerzitnímu softwaru OBD, který slouží pro sběr informací o našem výzkumu do Rejstříku informací o výsledcích (RIV), na jehož údajích je Metodika hodnocení založena.

Vnější vztahy

Vnější vztahy fakulty budou realizovány ve dvou hlavních směrech: (i) směrem ke středním školám a našim budoucím studentům pomocí tradičních i nových atraktivních forem studentských středoškolských soutěží, přednášek, experimentů, s cílem hledání talentovaných studentů už na středoškolském stupni studia a jejich identifikace s fakultou, (ii) směrem k veřejnosti přes mediální prostředky s cílem identifikovat a zveřejňovat atraktivní výsledky vědy a výzkumu, atraktivní akce fakultního života, zajímavé fakultní osobnosti. V obou dvou směrech bude zapotřebí výrazného posílení oproti současnému stavu.“

V oblasti vnějších vztahů jsme udělali podstatný pokrok. Oddělení vnějších vztahů bylo personálně posíleno a především je nyní tvořeno obětavými a tvořivými pracovníky, kteří překypují aktivitou. Za všechny aktivity fakulty při atrahování talentovaných budoucích i současných uchazečů o studium bych uvedl už výše zmíněné koncepty Přírodovědci a STARS, k tomuto typu aktivit patří také fakultní školy <http://www.natur.cuni.cz/fakulta/o-fakulte/fakultni-skoly>, což jsou vybrané střední školy, se kterými fakulta spolupracuje a z nichž často přicházejí ti nejlepší uchazeči o studium. Hezká studentská aktivita je také okénko Přírodověda populárně, které je na naší hlavní stránce <http://www.natur.cuni.cz/fakulta>. Přináší články našich pracovníků v nejlepších odborných časopisech a podává je populární formou. Na okénku Přírodověda populárně se podílejí výhradně studenti naší fakulty.

Webové rozhraní

Webové rozhraní se musí stát důležitým nástrojem komunikace s okolním světem. Stránky musejí být přehledné a splňovat i estetická kriteria, s texty v české a anglické mutaci a přinášet především informace důležité pro budoucí studenty, širokou veřejnost a hromadná media. Součástí webového rozhraní bude také portál určený pro komunikaci uvnitř fakulty. Webové rozhraní musí mít redakční systém, který bude umožňovat snadné aktualizování stránek. Bude zvážena možnost vytvoření webového rozhraní vnější zakázkou.“

Podařilo se nám vystavět moderní komunikační webové rozhraní s atraktivní grafikou sloužící také jako portál pro komunikaci uvnitř fakulty a s redakčním systémem pro jeho aktualizaci a udržování. Webové stránky se ve věku internetu stávají nejdůležitějším komunikačním kanálem i pro přenos informací k uchazečům o studium, jak máme zjištěno z dotazníků, které uchazeči vyplňují. Připravujeme nyní zdokonalení a zpřehlednění současných webových stránek, aby ještě lépe sloužily svému účelu. Využíváme další atraktivní formu komunikace s okolím pomocí microsites, kterými jsou už výše zmíněné stránky http://prirodovedci.cz/ a http://www.stars-natur.cz/; připravujeme i microsite pro uchazeče o studium. Do provozu byly uvedeny nové nástroje pro komunikaci uvnitř fakulty – Google Apps a Help Desk.

Projekt BIOCEV

V projektu BIOCEV máme neopakovatelnou příležitost využít masivní finanční podporu fondů Evropské unie k vytvoření celoevropského centra excelence orientovaného na špičkový biotechnologický a biomedicínský výzkum a výuku doktorských studentů. Přírodovědecká fakulta se na tomto projektu podílí spolu s 1. lékařskou fakultou, univerzitou a ústavy Akademie věd v rámci Operačního programu VaVpI. V roce 2008 byly projekty posouzeny zahraničními experty. Ze třinácti předložených tzv. velkých projektů OP VaVpI byl BIOCEV vyhodnocen jako jeden ze dvou nejlepších projektů. Stejně jak deklarovala univerzita, i fakulta se postaví s velkou odpovědností k náročnému pokračování projektu včetně poskytnutí příspěvku před náběhem financování projektu z Evropské komise.“

Projekt Biocev prošel za čtyři roky náročnou cestou formulování přihlášky projektu, přípravy stavebního programu, vyhodnocení MŠMT a konečným rozhodnutím o jeho financování a výstavbě. V celém tomto složitém procesu sehráli klíčovou roli naši fakultní zástupci v Radě Biocev a jejich podpůrný tým na fakultě a univerzitě.

Kampus Albertov

Kampus Albertov patří mezi prioritní investiční projekty univerzity i fakulty. Urychlíme přípravu investičního záměru, aby projektování a výstavba byly plně připraveny v okamžiku, kdy se otevřou zdroje financování, buď z Dokumentace programu, nebo z OP Praha Konkurenceschopnost.“

V srpnu roku 2011 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozhodlo, že investiční akce „Výstavba Kampusu Albertov - Biocentrum, Globcentrum“ bude uskutečňována a financována v rámci dokumentace programu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy 133 210 Rozvoj a obnova materiálně technické základny veřejných vysokých škol. Podařilo se toho dosáhnout velkým úsilím všech zúčastněných pracovníků fakulty a univerzity, kteří se podíleli na formulaci zadání investiční akce i její přípravě.

Celofakultní konference

Pro posílení informovanosti uvnitř fakulty a identifikace s fakultou založíme tradici jednodenních celofakultních konferencí s roční periodou. Jako přednášející budou zvány mimořádné světové osobnosti, dále budou vystupovat význační pracovníci fakulty a nejlepší studenti doktorského studia.“

Vědecké konference fakulty se staly součástí fakultního života a v loňském roce se konal už třetí ročník <https://edit.natur.cuni.cz/fakulta/aktuality/vedecka-konference-prfuk>

Podpora patentové ochrany výsledků

Do dnešních dnů neexistuje ve výzkumné veřejnosti silné povědomí o tom, že patentovatelné skutečnosti největší hodnoty vznikají právě při základním výzkumu. Ochranou vynálezu patentováním je možné získat finanční prostředky především prodejem patentů nebo licencí a dále registrováním uděleného patentu v databázi RIV a jeho bodovým ohodnocením. Proto posílíme vyhledávání patentovatelných výsledků včetně podpory při jejich patentování.“

Fakulta spolupracuje s Centrem pro přenos poznatků a technologií (CPPT), což je pracoviště vytvořené v univerzitní struktuře. Pro ochranu patentovatelných skutečností byly vyčleněny fakultní prostředky a přihlášku patentů mohou být financovány i ze zdrojů CPPT. Pro vyhledávání patentovatelných poznatků je určeno několik pracovníků fakulty, tzv. scoutů, a na fakultě se začal přednášet předmět Úvod do přenosu poznatků a technologií.

 

 

2. Kam míříme

 

Díky spojenému úsilím všech pracovníků fakulty jsme měli možnost naplňovat po čtyři roky program Výzkumné fakulty, který jsme si stanovili na počátku našeho působení. Jsem přesvědčen, že za sebou necháváme kus dobré práce.

Příští období, které nás čeká, bude ještě náročnější a fakulta bude vystavena mnohem konkurenčnějšímu prostředí. Na druhou stranu nás čekají výzvy a příležitosti, které bychom neměli promarnit.

 

2.1 Rizika po cestě

2.1.1 Klesající ochota státu institucionálně podporovat vysoké školy

Institucionální podpora státu na výuku a vědu na vysokých školách má do budoucnosti prudce klesat. V letošním roce roce 2012 obdržely vysoké školy od státu na institucionální příspěvek a dotaci nominálně o 6,7 % méně, než v roce 2011. Protože rozdělování prostředků mezi vysoké školy se z velké části provádí podle kvalitativních ukazatelů, Univerzitě Karlově poklesly prostředky jen o 5,3 %, naše fakulta v rámci univerzitního algoritmu měla naopak o 6,3 % institucionálních prostředků více v porovnání s loňským rokem. Na druhou stranu bylo fakultě ukončeno financování výzkumných center. Rozpočtové výhledy institucionálního financování vysokých škol pro příští roky jsou velmi pesimistické a mají klesat až o 30 %. Tento trend je předpokládán i v jiných evropských státech.

2.1.2 Omezený přístup k prostředkům operačního programu vzdělání pro konkurenceschopnost a operačního programu výzkum a vývoj pro inovace

K prostředkům operačního programu vzdělání pro konkurenceschopnost (OPVK) a operačního programu výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI) mají přístup pouze vysoké školy a fakulty v regionech mimo Prahu. Vznikají nové přírodovědecké fakulty, například na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích nebo na Univerzitě Hradec Králové. Mnoho dalších fakult vysokých škol v regionech nyní působí v nových moderně zařízených budovách, které jsou architektonicky krásné a poskytují dostatečné zázemí i pro mimoškolní aktivity studentů. Mnohé místní samosprávné orgány v regionech oceňují přítomnost vysokých škol a jsou schopny část prostředků věnovat jejich rozvoji a podporovat přenos nových poznatků vznikajících na těchto školách do praxe. Důsledkem této skutečnosti, že se regionální univerzity stávají atraktivní jak pro uchazeče o studium, tak pro kvalitní učitele a vědce, kteří tak budou mít menší ochotu působit v Praze.

2.1.3 Financování výstavby a provozu nových budov: Biocevu, Biocentra a Globcentra

Výstavba Biocevu a část jeho provozu po dobu trvání projektu bude financována z prostředků OP VaVpI. Už nyní však existuje riziko, že výstavba objektu bude nákladnější než prostředky, které obdrží Biocev od Evropské unie. Při výstavbě Biocentra a Globcentra, která bude financována ze státního rozpočtu, bude třeba takovému riziku předcházet důsledným řízením projektu a monitoringem jeho vývoje. Nové objekty přinesou každopádně zvýšení provozních nákladů, které fakulta ponese.

 

2.2 Příležitosti

2.2.1 Biocentrum a Globcentrum

Dvě nové budovy změní po sto letech stavebního klidu tvářnost Albertova a umožní naší fakultě a dvěma dalším fakultám univerzity rozvoj, kterého se už nyní dostává univerzitám a fakultám, které mají sídlo mimo území Prahy. Biocentrum a Globcentrum budou velkou rozvojovou aktivitou fakulty a umožní, abychom byli konkurenceschopní nejen díky našim vynikajícím pracovníkům, ale také díky moderním špičkově vybaveným laboratořím, posluchárnám, pracovnám a místům pro odpočinek a relaxaci.

2.2.2. Biocev

V současné době se dokončuje prováděcí dokumentace stavby, která se zároveň stane podkladem pro výběrové řízení na zhotovitele stavby. Po dokončení celé výstavby bude mít fakulta ve Vestci u Prahy důležitou facilitu, která bude schopna provádět špičkový biotechnologický základní i aplikovaný výzkum a kde bude realizována spolupráce s biotechnologickými firmami. V Biocevu budou vybudována dvě evropská servisní centra zapojená do programu ESFRI, která budou zaměřena do oblasti nejmodernějších zobrazovacích technik (EuroBioImaging) a fenogenomiky (Infrafrontier).

2.2.3 Horizon 2020 EU Framework Program for Research and Innovation

Evropa si uvědomuje své zaostávání za Spojenými státy a státy jihovýchodní Asie a rozhodla se vypsat program Horizon 2020, který se stane finančním nástrojem Evropské komise pro podporu výzkumu a inovací. Jeho cílem je zajistit evropským zemím konkurenceschopnost, růst a pracovní místa. Pomůže řešit velké výzvy současnosti: změnu klimatu, bezpečnost energetiky, demografické změny a další. V letech 2014-2020 rozdělí prostředky ve výši 80 mld. Euro, což je o 46 % více, než má k dispozici 7. rámcový program, který skončí v roce 2013. První výzvy programu Horizon 2020 budou vypsány 1. ledna 2014. Finanční prostředky programu pomohou fakultě využít její potenciál pro naplňování třetí role vysokých škol – uplatňování aplikovaných výstupů vědy a přenos nových poznatků do praxe.

2.2.4 Příspěvek státu na výuku

Současné podmínky a kriteria, které stát používá pro určení výše příspěvku na výuku na vysokých školách, jsou pro naši fakultu příznivé. Původní extenzivní financování výuky podle pouhého počtu studentů je v posledních letech nahrazeno výpočtem tzv. financovatelného počtu studentů (ukazatel A): pokud škola přijme studenty nad financovatelný počet, neobdrží na ně příspěvek. Dále je příspěvek na výuku doplňován toky, které berou do úvahy také kvalitu školy (ukazatel K): Vědecký výkon, Kvalita studijních programů a uplatnění absolventů a Mezinárodní mobilita a internacionalizace (VKM). Téměř ve všech kritériích VKM je naše fakulta na předních místech, s výjimkou mezinárodní mobility. V současnosti příspěvek státu na výuku tvoří asi polovinu našeho institucionálního financování.

2.2.5 Dotace na podporu vědy

V současnosti jsou dotace na podporu vědy tvořeny dobíhajícími výzkumnými záměry a prostředky rozdělovanými pomocí Metodiky hodnocení výsledků výzkumu a vývoje (na naší fakultě označované jako tok 55). Novela zákona 130 o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací umožnila použít Metodiku hodnocení výsledků výzkumu a vývoje pro přímé rozdělování finančních prostředků mezi vysoké školy a na univerzitní úrovni i mezi fakulty, což umožnilo, že každoročně byly fakultě prostředky na podporu vědy navyšovány a kompenzovaly během let postupně náš propad při neúspěchu fakulty v soutěži o výzkumné záměry v roce 2005. Metodika vede také pracovníky fakulty k vyšší ctižádosti publikovat výsledky základního výzkumu v respektovaných odborných médiích. V následujícím grafu jsou znázorněny počty publikací pracovníků naší fakulty v impaktovaných časopisech v jednotlivých letech. Počty jsou získány z databáze Web of Science pomocí kritéria adresa (Charles Univ) and (Fac Sci). Uvedené výsledky jsou pouze indikativní, přesto ukazují velmi pozitivní trend.

Nyní probíhají dva procesy směřující ke změně současného způsobu hodnocení a financování výzkumu, vývoje a inovací: (i) Komise pro hodnocení výsledků (KHV), což je poradní orgán Rady pro výzkum vývoj a inovace (RVVI), pokračuje v úpravách „Metodiky hodnocení výsledků výzkumných organizací a hodnocení výsledků ukončených programů“ tak, aby lépe vystihovala specifika různých oborů, (ii) skupina osob kolem projektu „IPN Metodika Efektivní systém hodnocení a financování VVI“ chce prosadit institucionální financování výzkumných institucí metodou peer-review, která bude jistou obdobou soutěže o výzkumné záměry. Který způsob nakonec bude v budoucnosti použit, závisí na mnoha okolnostech, jsem však přesvědčen, že pokud výsledky pracovníků fakulty budou vynikající, ať už v základním nebo aplikovaném výzkumu, budeme mít i dobrou šanci získat institucionální podporu státu při uplatnění jakékoliv objektivní metodiky.

2.2.6 Účelové prostředky na výzkum

Účelové prostředky na základní nebo aplikovaný výzkum má fakulta možnost získat ve volné soutěži od různých poskytovatelů, např. GA ČR, IGA MZ, TA ČR. Zde si konkurujeme se všemi výzkumnými organizacemi, tedy vysokými školami, ústavy AV ČR i firmami, které jsou oprávněny toto prostředky získávat. V takovýchto soutěžích je rozhodující, jak dobří jsou naši pracovníci – navrhovatelé projektů: jaké mají výsledky a jak dobře jsou formulovány jejich projekty. V posledních letech je fakulta schopna získávat téměř 300 mil. Kč na účelovou podporu výzkumu.

 

 

3. Konkrétní cíle

 

Před rokem jsme formulovali základní dokument vypracovaný v souladu s dlouhodobým záměrem univerzity: Dlouhodobý záměr Přírodovědecké fakulty UK na roky 2011 – 2015. Tento dlouhodobý záměr byl vytvořen v pečlivé diskusi s Vědeckou radou fakulty a Akademickým senátem fakulty a byl těmito orgány také projednán a schválen.

Dlouhodobý záměr na roky 2011 – 2015 a jeho každoroční aktualizace tvoří základ dalšího směřování fakulty a je také součástí volební programu pro nadcházející volební období. Je k dispozici na webových stránkách fakulty. V následujících řádcích jsou uvedeny cíle obsažené v dlouhodobém záměru fakulty.

3.1. Věda a výzkum

1. Zvýšit výkonnost fakulty ve vědě a výzkumu

2. Zvýšit transfer poznatků do aplikační sféry a spolupracovat s konkrétními realizačními firmami

3. Zvýšit aktivitu a úspěšnost fakulty v mezinárodních grantových soutěžích, zejména v programech ERC „Starting Grants“ a „Advanced Grants“ a dalších oblastech 7. a 8. rámcového programu EK

4. Maximálně využít nabízející se synergie tematické a metodické šíře výzkumných projektů v rámci albertovských fakult (PřF, MFF a 1. LF) s výhledem realizace projektů v Biocentru a Globcentru

3.2. Studium

1. Zlepšit způsoby vyhledávání a oslovování talentovaných uchazečů

2. Nabízet studijní programy, které svým absolventům zajistí úspěšnost na pracovním trhu

3. Výuka ve spojení se špičkovým výzkumem garantující kvalitu, aktuálnost a komplexnost získaných poznatků

4. Studium s rovným přístupem pro studenty zdravotně znevýhodněné

5. Posílení mezinárodního charakteru doktorského studia

6. Rozvoj programů profesního vzdělávání

3.3. Rozvoj

1. Zajistit úspěšný start vědeckého centra excelence Biocev z prostředků z OP VaVpI; klíčovými aspekty programu Biocev je úzká spolupráce UK a AV ČR, mezinárodní spolupráce se strategickými evropskými partnery a vytvoření podmínek pro spolupráci s biotechnologickým průmyslem

2. Připravit realizaci center excelence Biocentrum a Globcentrum v rámci kampusu Albertov

3. V návaznosti na cíle 1. a 2. zlepšit využití stávajících budov tak, aby technické podmínky pro práci na fakultě odpovídaly rostoucím nárokům na kvalitu

3.4. Mezinárodní spolupráce

1. Zvýšit účast fakulty na mezinárodní scéně a usnadnit členům akademické obce orientaci a vystupování v mezinárodním měřítku

2. Usnadnit přijímání zahraničních vědců i studentů a podporovat odchozí mobility, podporovat uchazeče o sabbatical na prestižních institucích

3.5. Zaměstnanci a pracovní prostředí

1. Zlepšovat podmínky pro úspěšnou a efektivní práci akademických i neakademických pracovníků fakulty

3.6. Správa fakulty

a) Ekonomika a hospodaření

1. Zefektivnit hospodaření fakulty

b) Informační technologie

1. Rozvíjet informační systémy pro podporu studia

2. Zavést a rozvíjet informační nástroje pro podporu vědy a výzkumu

3. Využívat moderní technologie pro vnitřní i vnější komunikaci

c) Vnitřní komunikace

1. Zajistit informační potřeby zaměstnanců a studentů fakulty a informační propojenost umožňující návaznost a koordinaci procesů

2. Zajistit vzájemné pochopení a spolupráci na základě dosažení porozumění ve společných cílech (mezi vedením fakulty a zaměstnanci, mezi týmy a pracovníky navzájem)

3. Pěstovat firemní kulturu a sounáležitost zaměstnanců a studentů s fakultou

d) Vnější vztahy a komunikace

1. Pomocí aktivní komunikace zaměřené na specifické cílové skupiny a využívající všech typů médií etablovat Přírodovědeckou fakultu jako přední instituci ve veřejném prostoru

 

Záměr přeměňme ve skutečnost

 

Dlouhodobý záměr fakulty je ambiciózní a posune fakultu blíže k nejlepším vzdělávacím institucím i v mezinárodním srovnání. Bude klást velké nároky na odpovědnou práci nejen vedení fakulty, ale všech fakultních pracovníků na všech úrovních a do značné míry i studentů. Je však reálný a věřím, že všechny jeho vize budou naplněny.

 

Bohuslav Gaš

 

 

Elektronická diskuse k volebnímu programu

Sdělení volební komise

Níže je umožněno fakultní veřejnosti diskutovat a pokládat otázky kandidátovi. Přispívat je možné pouze po přihlášení do portálu (ověření proti CAS). Veškeré příspěvky v diskusi jsou neanonymní.

Akce dokumentů

doc. RNDr. Vojtěch Ettler, Ph.D.
doc. RNDr. Vojtěch Ettler, Ph.D. píše:
Pátek 26.10.2012 13:47

ahoj bobe, aha, už tomu rozumím, žádnou diskusi jsem neviděl, protože tam žádná nebyla:-) takže je možné veškeré moje příspěvky smazat, omlouvám se tedy za neplánované prolomení diskusní bariéry, zdraví vojtěch ettler

Mgr. Martin Šimon, Ph.D.
Mgr. Martin Šimon, Ph.D. píše:
Pátek 26.10.2012 19:33

Dobrý den,
děkuji kolegovi Ettlerovi za prolomení diskusní bariéry. Též mne zmátlo a zároveň překvapilo, že zde zatím nebyl položen žádný dotaz. Přitom si myslím, že volební program kandidáta na děkana by měl živě a věcně diskutován.

Mám následující dotaz: Plánuje kandidát na post děkana pro období 2012-2015 zavedení závazného a vymahatelného dokumentu, který by upravoval "zásady vědecké práce a publikační činnosti na PřF UK"? Fakulta zatím (pokud vím) takový dokument nemá, a jak se ukazuje, není to právě dobře. Ruku v ruce v souvislosti s narůstajícím tlakem na publikační aktivitu narůstá i počet prohřešků vůči etice vědecké práce a etice obecně (od odvozených publikací, autoplagiátů, až po nedávnou medializovanou aféru na katedře biochemie; některé nedobré praktiky se institucionalizují, normalizují). Podmínky pro kvalitní vědu a pro růst výkonnosti vědy (počítáme-li to po kusech jako RVVI) jsou na fakultě nastaveny dobře, v nastavení podmínek, aby výsledky vědy byly uplatnitelné a hlavně důvěryhodné, zatím pokulháváme. Rád bych se tedy dozvěděl, jaké kroky v oblasti zkvalitnění etiky vědecké práce a zvýšení důvěryhodnosti ve věděcké výstupy plánuje kandidát na post děkana PřF UK. Děkuji za odpověď.
Martin Šimon

prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. píše:
Středa 31.10.2012 06:04

Ano, dokument typu Etický kodex, který by upravoval konkrétní i obecná pravidla chování akademických pracovníků, by měl existovat. Měl by upravovat jak pravidla vědecké práce tak normy chování učitelů. K diskusi je jen otázka, na které úrovni by měl existovat. Podle mého názoru by to mělo být na úrovni univerzity, protože veřejnoprávní vysoké školy v naší zemi mají velkou míru samostatnosti a etický kodex by mohl odrážet jejich specificitu. Pokud vím, Etický kodex akademického pracovníka na naší univerzitě právě nyní vzniká.
Bohuslav Gaš

prof. RNDr. Martin Braniš, CSc.
prof. RNDr. Martin Braniš, CSc. píše:
Středa 31.10.2012 16:41

Ahoj Bobe,
jsi jediný kandidát, což není na škodu. Nicméně v Tvém příspěvku nacházím pouze minulý volební program. Znamená to, že je totožný s novým? Možná by bylo dobré rozlišit minulé od chystaného. Oddíl "kam míříme", pak obsahuje pododdíl "konkrétní cíle". Je to v kostce ten volební program? Mám v tom trochu zmatek.

Otázka k administrativě. Jakkoli si myslím, že administrativa (ekonomické, zaměstnanecké ... odd.) fakulty pracuje velmi dobře, přesto se mi jeví byrokracie související s realizací studia jako bující nade všechny meze. Existuje nějaký Váš (nebo Tvůj) plán, jak tuto často nesmyslnou administrativu omezovat? Například dříve se protokoly ze státních zkoušek zpracovávaly pouze písemně (na místě a v čase zkoušek). Nyní písemně a ještě elektronicky (ex post). Podobných příkladů je více.

Otázka ke spolupráci se studenty na poli participace v chodu (nechci použít termín "v řízení") fakulty. Podle mých zkušeností i zkušeností jiných ze světa postrádá naše fakulta (i mnohé jiné fakulty a školy) opravdu silnou (myslím názorově a postojově a mandátem) studentskou organizaci nezávislou na struktuře fakulty. Nebylo by vhodné iniciovat vznik/motivovat ke vzniku takové organizace? Zastupování studentů senátem pvažuji za anachronizmus a za překážku v přímém dialogu mezi vedením a studenty.

Prosím o vysvětlení formulace, že "sekční proděkan řídí a ovlivňuje fungování sekce díky své neformální autoritě". Tak to ale není. Fakticky (a to už dlouhou dobu) řídí proděkani "svou" sekci z valné části "díky" přenesení děkanských pravomocí. Autorita (ani ta přirozená, tedy pokud ji proděkani mají) přeci nezakládá žádná práva a povinnosti kupříkladu podepisovat takřka vše, co jde z kateder "výše". Jak to tedy je?

Konečně otázka ke koncepci výuky. Akreditační komise se spíše kloní k omezení atomizace oborů a snižování počtu nově akreditovaných směrů v zavedených oblastech, kam patří i hlavní směry naší fakulty (chemie, biologie, geografie, geologiea a ochrana životního prostředí). Máme skutečně v plánu akreditovat stále nové a nové obory? Neměli bychom jít cestou snižování počtu dílčích obůrků, tedy k jejich integraci a členění provádět na úrovni diplomových zaměření? Nepotřebuje-li fakulta stavět na kvantitě (nabírání studentů proto, aby bylo dost peněz), proč zavádět celé nové obory, neřku-li programy? Nese to, kromě jiného, ssebou nesmírnou administrativní zátěž.

Možná by stálo za to zmínit, co se ještě nepodařilo. Z Tvého textu plyne, že se naše fakulta nachází v rajské zahradě. Nejsme/nejste politici a tak by nebylo marné nalít před druhým funkčním obdobím trochu toho čistho (i třeba mírně nakyslého) vína.

Tak se snad ta diskuse trochu rozproudí. Díky za komentáře/odpovědi.
M. Braniš

prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. píše:
Čtvrtek 01.11.2012 22:55

Ahoj Martine,
děkuji za poznámky a otázky, rád odpovím.

„jsi jediný kandidát, což není na škodu“
No, přiznám se, že jsem jiného nesháněl. ;-)


„V Tvém příspěvku nacházím pouze minulý volební program. Znamená to, že je totožný s novým? Možná by bylo dobré rozlišit minulé od chystaného. Oddíl "kam míříme", pak obsahuje pododdíl "konkrétní cíle". Je to v kostce ten volební program? Mám v tom trochu zmatek.“

Není tam pouze minulý program, ten byl komentován v části „Čeho jsme dosáhli“. To chystané je v části „Kam míříme“ a „Konkrétní cíle“. Plonovské prostředí webu neumožňuje příliš velkou variabilitu fontů, přesto jsem ten text poupravil a jeho části očísloval, aby byla zřejmá jeho struktura. Tak snad už je to takhle lepší.


„Existuje nějaký Váš (nebo Tvůj) plán, jak tuto často nesmyslnou administrativu omezovat? Například dříve se protokoly ze státních zkoušek zpracovávaly pouze písemně (na místě a v čase zkoušek). Nyní písemně a ještě elektronicky (ex post).“

Administrativa není neslušné slovo. Efektivní administrativa je potřebný a nutný nástroj řízení a chodu instituce a konečně i státu. Onen plán je náš dlouhodobý záměr, kde ovšem nedeklarujeme obvyklé klišé, že budeme snižovat administrativu, nýbrž chceme efektivně podporovat ekonomické a administrativní procesy s tím, aby méně zatěžovaly akademické pracovníky. Doufám, že se nám to podaří. Ale přiznávám, elektronizace procesování státních zkoušek se nepříliš povedla, pracujeme na lepším uchopení této věci.


„Otázka ke spolupráci se studenty na poli participace v chodu (nechci použít termín "v řízení") fakulty. Podle mých zkušeností i zkušeností jiných ze světa postrádá naše fakulta (i mnohé jiné fakulty a školy) opravdu silnou (myslím názorově a postojově a mandátem) studentskou organizaci nezávislou na struktuře fakulty. Nebylo by vhodné iniciovat vznik/motivovat ke vzniku takové organizace? Zastupování studentů senátem považuji za anachronizmus a za překážku v přímém dialogu mezi vedením a studenty.“

Neodvažoval bych se studenty k něčemu nutit a možná ani iniciovat. To co vznikne zezdola se má obvykle nejlépe k světu. A věř nebo nevěř, právě studentská komora akademického senátu, která se označuje SKAS, je v současnosti skvělá parta studentů, která hýří aktivitou, jak se můžeš přesvědčit ze Studentského webu http://web.natur.cuni.cz/student/ Opravdu nejsou překážkou v dialogu s fakultou, naopak jsou skvělým a rovnocenným partnerem i v otázkách chodu fakulty. Jsem rád, že je máme. A možná z jejich iniciativy vzlétne i sup :-). http://web.natur.cuni.cz/student/sup-krouzi-nad-fakultou


„Prosím o vysvětlení formulace, že "sekční proděkan řídí a ovlivňuje fungování sekce díky své neformální autoritě". Tak to ale není. Fakticky (a to už dlouhou dobu) řídí proděkani "svou" sekci z valné části "díky" přenesení děkanských pravomocí. Autorita (ani ta přirozená, tedy pokud ji proděkani mají) přeci nezakládá žádná práva a povinnosti kupříkladu podepisovat takřka vše, co jde z kateder "výše". Jak to tedy je?“

To byl citován předchozí volební program před čtyřmi lety. Mezitím byl přepracován statut naší fakulty, kde je postavení sekčního proděkana upraveno takto (vyjímám ze statutu):
Čl. 19 Proděkani
1. Děkana zastupují v rozsahu jím určeném proděkani.
3. Pro každou sekci jmenuje děkan sekčního proděkana. Sekční proděkan koordinuje pedagogickou, vědeckou, hospodářskou a provozní činnost pracovišť sdružených do sekce.
Takže máš pravdu, sekční proděkan vykonává na sekci všechny činnosti uvedené v odstavci 3 s tím, že je mu pro tyto účely svěřena část děkanských pravomocí.


„Konečně otázka ke koncepci výuky. Akreditační komise se spíše kloní k omezení atomizace oborů a snižování počtu nově akreditovaných směrů v zavedených oblastech, kam patří i hlavní směry naší fakulty (chemie, biologie, geografie, geologiea a ochrana životního prostředí). Máme skutečně v plánu akreditovat stále nové a nové obory? Neměli bychom jít cestou snižování počtu dílčích obůrků, tedy k jejich integraci a členění provádět na úrovni diplomových zaměření? Nepotřebuje-li fakulta stavět na kvantitě (nabírání studentů proto, aby bylo dost peněz), proč zavádět celé nové obory, neřku-li programy? Nese to, kromě jiného, ssebou nesmírnou administrativní zátěž.“

O studenty spolu vedou vysoké školy a fakulty ostrý konkurenční boj. Už to není boj o co nejvyšší počet studentů, protože dřívější odvození financování školy od počtu studentů se poslední dobou oslabuje. Nyní se školy snaží získat ze všech zájemců o studium ty nejlepší. A děje se to i cestou akreditace nových atraktivních studijních programů. Obávám se, že kdybychom například pospojovali současné studijní programy a obory do větších a obecnějších programů či oborů, možná by to bylo efektivnější z administrativního hlediska i z hlediska nákladů, bohužel bychom ztratili na atraktivitě a specifičnosti. A mimochodem, jedno z kritérií prestižních mezinárodních žebříčků univerzit je také poměr počtu studentů k počtu pedagogů. Čím menší, tím lepší známka hodnocení.

Bob Gaš

Jo a co se nepodařilo, uf...: pokročili jsme méně než jsme chtěli s přípravou výstavby Kampusu Albertov, důvody jsme nemohli ovlivnit přes veškerou naši snahu… na fakultě stále bují inbreeding: po ukončení studia jsou mladí lidé zaměstnáni na fakultě, s tím, že nemají žádnou nebo mají jen malou zkušenost s jiným zaměstnavatelem, ať u nás nebo v zahraničí. Nemohou přinést jiné přístupy k řešení problémů… možná proto někteří akademičtí pracovníci cítí malou sounáležitost s fakultou…

RNDr. Ondřej Šebek
RNDr. Ondřej Šebek píše:
Středa 31.10.2012 22:20

Vážený pane děkane - kandidáte,
nejdříve bych Vám chtěl poděkovat za práci a čas, které věnujete funkci - fakultě. Přestože diskuse není (doufám, že jen zatím) vůbec košatá (ve srovnání s minulou volbou), vnímám ji jako důležitou. Dovoluji si položit obyčejné dotazy, které nejsou možná přesně cílené na volební program, ale považuji je za významné:

1) Jeden z pilířů existence fakulty jsou studenti. Známým faktem je, že některé sekce se potýkají s dlouhodobým úbytkem studentů. Vidím dvě zásadní oblasti, které tento stav podmiňují – PR a přijímací zkoušky. Je třeba konstatovat, že v oblasti PR udělalo současné vedení fakulty „velekrok“ vpřed. Zvažuje vedení ještě např. časovanou, cílenou a výraznou mediální PR aktivitu směrem k potencionálním uchazečům? Dále je často diskutována otázka rušení/nerušení přijímacích zkoušek. Jaké je Vaše stanovisko v této věci a můžete/plánujete udělit sekcím v této oblasti vyšší autonomii?

2) Považujete za důležité zveřejnění svého manažerského týmu, včetně Vašeho výběru proděkanů, již před volbou? Pokud ano, zveřejníte konkrétní jména a kdy? Pokud ne, proč?

3)Pracovníci akademické obce (lépe řečeno jejich výsledky) jsou často evaluovány v různých úrovních – konkurzy, hodnocení výzkumných záměrů, hodnocení výsledků grantů, hodnocení výuky, atd. Plánujete periodicky evaluovat práci děkanátu? Pokud ano, jakou formou a zveřejníte výsledky?

4) Vím, že máte rád i neformální diskusi a dovolím si neformální (a proto možná trochu více osobní otázky) - můžete, prosím, uvést 2 konkrétní příklady toho, co se Vám ve funkci, dle Vašeho názoru, podařilo a 2 příklady toho, co cítíte jako „zásadní a ne(vy)řešené“? Nebo nabízím „únikovou“ variantu pro 4 výše uvedené otázky – co Vás na práci děkana těší/netěší a kde hledáte zpětnou vazbu Vaší činnosti?

Omlouvám se, že se nepodepíši, není to projev neúcty, ale když mám možnost volby, volím prostě raději skrytou formu:-)

prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. píše:
Sobota 03.11.2012 07:09

Vážený pane kolego,

„Jeden z pilířů existence fakulty jsou studenti. Známým faktem je, že některé sekce se potýkají s dlouhodobým úbytkem studentů. Vidím dvě zásadní oblasti, které tento stav podmiňují – PR a přijímací zkoušky. Je třeba konstatovat, že v oblasti PR udělalo současné vedení fakulty „velekrok“ vpřed. Zvažuje vedení ještě např. časovanou, cílenou a výraznou mediální PR aktivitu směrem k potencionálním uchazečům? „
Těch kroků bylo a bude několik. Účast na festivalu Rock for People v Hradci Králové, nově účast naší fakulty na studentském veletrhu AKADEMIA/VAPAC, což je obdoba českých Gaudeamů, účast na pražském a brněnském Gaudeamu a další obdobné aktivity. V brzké době bude spuštěn specializovaný microsite Uchazeč.

„Dále je často diskutována otázka rušení/nerušení přijímacích zkoušek. Jaké je Vaše stanovisko v této věci a můžete/plánujete udělit sekcím v této oblasti vyšší autonomii?“
Nepředpokládám, že bychom na fakultě zrušili přijímací zkoušky v žádném studijním programu.

„Považujete za důležité zveřejnění svého manažerského týmu, včetně Vašeho výběru proděkanů, již před volbou? Pokud ano, zveřejníte konkrétní jména a kdy? Pokud ne, proč?“
Nevím přesně co míníte manažerských týmem, předpokládám proděkany. Jeden ze stávajících proděkanů, pan proděkan Ettler, mi již řekl, že nebude pokračovat v příštím období. Doposud jsem ostatním proděkanům nepoložil otázku, zda by chtěli nadále působit v mém týmu. Určitě se jich zeptám, pokud budu zvolen, v této chvíli by ta otázka byla předčasná.

„Pracovníci akademické obce (lépe řečeno jejich výsledky) jsou často evaluovány v různých úrovních – konkurzy, hodnocení výzkumných záměrů, hodnocení výsledků grantů, hodnocení výuky, atd. Plánujete periodicky evaluovat práci děkanátu? Pokud ano, jakou formou a zveřejníte výsledky?“
Činnost pracovníků děkanátu, tedy těch, kteří se starají o administrativní a provozní chod fakulty, je pravidelně, pečlivě a na všech úrovních hodnocena systémem hodnocení zaměstnanců, který byl v tomto roce zaveden podle nejlepší mezinárodní praxe. Můžete se zeptat kteréhokoliv pracovníka děkanátu. Hodnocení je interní a probíhá mezi pracovníkem a jeho nadřízeným. Výsledky jsou důvěrné a v žádném případě nejsou zveřejňovány. Cílem hodnocení není jenom jakýsi číselný výsledek kvality daného pracovníka, ale především zvýšení efektivity a motivace jeho práce, zvýšení výkonnosti pracovních týmů a zlepšení týmové spolupráce.

„Vím, že máte rád i neformální diskusi a dovolím si neformální (a proto možná trochu více osobní otázky) - můžete, prosím, uvést 2 konkrétní příklady toho, co se Vám ve funkci, dle Vašeho názoru, podařilo“
Hezká otázka, těžká odpověď :-). Tak tedy to, že došlo k lepší komunikaci mezi jednotlivými částmi naší fakulty a byly odstraněny dřívější antagonismy. Že mnoho schopných studentů se identifikuje s fakultou a obětavě působí v její prospěch nad rámec svého studia.

„ a 2 příklady toho, co cítíte jako „zásadní a ne(vy)řešené“? „
To jsem uvedl v odpovědi panu profesorovi Branišovi.

„co Vás na práci děkana těší/netěší“
Těší mě možnost pracovat se schopnými lidmi a vytvářet nové věci.

„kde hledáte zpětnou vazbu Vaší činnosti?“
Zpětné vazby je ve vysokoškolském prostředí mnohem více, než v jiných institucích, pracovníci využívají celkem nevázaně akademické svobody k tomu, aby řekli co si myslí ;-). Zpětnou vazbu tvoří také působení akademického senátu, což je velmi dobrý mechanismus pro to, aby práce vedení byla uvážlivá a odpovědná. A také se ptám svých blízkých, co říkají tomu nebo onomu.

Bohuslav Gaš

RNDr. Ondřej Šebek
RNDr. Ondřej Šebek píše:
Úterý 06.11.2012 10:08

Vážený pane děkane,

děkuji Vám za odpovědi.
Dovolím si obecnou poznámku k diskuzi - domníval jsem se, že máme možnost volit formu vystoupení (anonymní/neanonymní), především proto, aby osoby nebyly spojovány s pracovištěm/sekcí. Ve formách vystoupení v takovéto diskusi cítím velký rozdíl, podobný jako ve formách voleb – tajné/aklamací. Předpokládám, že s anonymní možností by mohlo z akademické obce přijít do diskuze více zajímavých otázek a podnětů;-)

Mám ještě otázku k volebnímu programu – 2.2.1 Biocentrum a Globcentrum a 2.2.2. Biocev – uvažujete o tom, aby tyto významné investiční akce byly prezentovány vlastním odkazem na fakultních www, aby akademická obec i veřejnost měly přímý přístup k aktuálním informacím? V současnosti jsou na fakultních stránkách jen velmi obecné a stručné informace.

Ondřej Šebek

doc. RNDr. Jiří Žák, Ph.D.
doc. RNDr. Jiří Žák, Ph.D. píše:
Čtvrtek 01.11.2012 17:40

Vážený pane děkane,
zajímal by mě Váš názor na následujících několik otázek.

(1) Líbí se mi myšlenka tzv. výzkumné fakulty a nepochybně naše fakulta patří v České republice k těm nejlepším. Charakteristickým rysem podobných špičkových výzkumných fakult v zahraničí je však často zcela mezinárodní charakter pedagogického či vědeckého sboru. Uvažujete o nějakém programu, jak přilákat na naši fakultu špičkové vědce ze zahraniční? Nemám na mysli krátkodobé výměnné pobyty, ale např. dlouhodobý pracovní poměr (třeba 5 let či více). Neuvažujete o tom vypisovat mezinárodní konkurzy?

(2) Organizační strukturu minimálně některých částí fakulty se systémem mnoha kateder či ústavů považuji za zastaralou a zbytečně složitou. Např. naše Geologická sekce se čtyřmi samostanými Ústavy by byla v USA či Velké Británii s největší pravděpodobností jeden "Department of Earth Sciences" s několika výzkumnými skupinami. Neuvažujete o reorganizaci alespoň částí fakulty za účelem zjednodušení a zefektivnění celého systému? Za vysoce efektivní bych považoval hierarchickou strukturu fakulta - ústavy - výzkumné skupiny.

(3) Současně se složitou organizační strukturou fakulty zde existuje i velmi složitý systém studijních oborů a organizace studia. Za optimální stav bych např. v geologii považoval pouze 1 bakalářský obor stejný pro všechny studenty bez rozdílu (všeobecný základ věd o Zemi), s menším počtem předmětů, ale s výrazně vyšší náročností, a specializaci na jednotlivé obory až v magisterském studiu. Neuvažujete o postupné redukci nesmyslných oborů, uměle vytvořených čistě za účelem přilákání studentů a tedy získání peněz? Současný systém jednoznačně upřednostňuje kvantitu a ekonomický profit na úkor kvality.

Děkuji,
Jiří Žák
Ústav geologie a paleontologie

prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. píše:
Sobota 03.11.2012 18:49

Vážený pane docente,

„Líbí se mi myšlenka tzv. výzkumné fakulty a nepochybně naše fakulta patří v České republice k těm nejlepším. Charakteristickým rysem podobných špičkových výzkumných fakult v zahraničí je však často zcela mezinárodní charakter pedagogického či vědeckého sboru. Uvažujete o nějakém programu, jak přilákat na naši fakultu špičkové vědce ze zahraniční? Nemám na mysli krátkodobé výměnné pobyty, ale např. dlouhodobý pracovní poměr (třeba 5 let či více). Neuvažujete o tom vypisovat mezinárodní konkurzy?“
Takové programy především pro mladé pracovníky připravujeme a hodláme spustit. Vyjímám z Dlouhodobého záměru fakulty na roky 2011-2015:
- prostřednictvím fakultního programu na podporu postdoků podpořit finančně týmy schopné zaměstnávat mladé a kvalitní zahraniční odborníky na pozicích vědeckých pracovníků – program STARS2/POSTDOC,
- institucionálně podpořit program MŠMT NÁVRAT a vytvořit navazující fakultní program NÁVRAT – otevřít fakultu pro návrat nejkvalitnějších mladých vědeckých pracovníků z postdoktorálních pobytů a jejich rychlý odborný a profesní růst (usnadněním přístupu k laboratorním prostorám, vybavení, grantovým servisem, využitím potenciálu projektu Biocev i plánovaných center Biocentrum a Globcentrum)
Lákat špičkové vědce na fakultu, jak to nazýváte :-), není za stávajících podmínek nemožné, ale je to obtížné především kvůli současným prostorovým možnostem fakulty. Ale dobře, přistupme na tuto možnost: dokážete si představit, které pracoviště geologické sekce byste chtěl posílit špičkovým zahraničním vědcem? Nebo jakou novou aktuální problematiku s importovaným zahraničním odborníkem byste si představoval řešit na geologické sekci a kam byste umístil celý tým? Které pracoviště byste kvůli tomu zrušil?

„Organizační strukturu minimálně některých částí fakulty se systémem mnoha kateder či ústavů považuji za zastaralou a zbytečně složitou. Např. naše Geologická sekce se čtyřmi samostanými Ústavy by byla v USA či Velké Británii s největší pravděpodobností jeden "Department of Earth Sciences" s několika výzkumnými skupinami. Neuvažujete o reorganizaci alespoň částí fakulty za účelem zjednodušení a zefektivnění celého systému? Za vysoce efektivní bych považoval hierarchickou strukturu fakulta - ústavy - výzkumné skupiny.“
Slovo zastaralost mi v této souvislosti nepřipadá výstižné. Jak jsem napsal v programu, návrh na vytvoření Department of Earth Sciences, sekce věd o Zemi, kdy by se do jedné sekce spojily zhruba řečeno stávající geologická a geografická sekce, jsme diskutovali asi před dvěma lety, nakonec nebylo dosaženo shody na provedení tohoto kroku. Rozsáhlá reorganizace struktury fakulty se nedá nařídit seshora a provést bez všeobecného konsensu. Navíc by byla spojena s destabilizací vnitřního prostředí a samozřejmě i finančními náklady. V současné době o ní neuvažuji.

„Současně se složitou organizační strukturou fakulty zde existuje i velmi složitý systém studijních oborů a organizace studia. Za optimální stav bych např. v geologii považoval pouze 1 bakalářský obor stejný pro všechny studenty bez rozdílu (všeobecný základ věd o Zemi), s menším počtem předmětů, ale s výrazně vyšší náročností, a specializaci na jednotlivé obory až v magisterském studiu. Neuvažujete o postupné redukci nesmyslných oborů, uměle vytvořených čistě za účelem přilákání studentů a tedy získání peněz? Současný systém jednoznačně upřednostňuje kvantitu a ekonomický profit na úkor kvality. „
Tohoto aspektu jsem se dotkl také v odpovědi profesorovi Branišovi. Je skutečností, že stát formuje chování a činnost institucí nastavením zákonných norem a pravidel financování. Neuváženými zásahy do struktury studijních programů bychom mohli natropit velké škody. S postupným opouštěním modelu financování škol podle pouhého počtu studentů a větším důrazem na kvalitu výuky a kvalitu školy bychom však mohli získat větší prostor k jiné organizaci studia. Ale vždy už bude platit, že uchazeči o studium si budou moci svobodně vybrat školu, kde budou studovat a v tento okamžik budeme muset být schopni jim ukázat, že kvalitní studium je právě u nás.

Bohuslav Gaš

doc. RNDr. Jiří Žák, Ph.D.
doc. RNDr. Jiří Žák, Ph.D. píše:
Úterý 06.11.2012 09:04

Děkuji za Vaše vyčerpávající odpovědi a přeji hodně zdaru,
Jiří Žák

doc. RNDr. Tomáš Fischer, Ph.D.
doc. RNDr. Tomáš Fischer, Ph.D. píše:
Čtvrtek 08.11.2012 21:54

Vážený pane děkane,

jsem rád, že tady zaznělo téma organizační struktury fakulty. Netroufám si hodnotit situaci na ostatních sekcích, ale souhlasím s doc. Žákem, že geologické sekci by asi prospělo sloučení stávajících ústavů do jednoho většího pracoviště. Jak píšete, před časem se uvažovalo také o zahrnutí části geografické sekce (šlo zřejmě o fyzickou geografii). Mám k tomu několik poznámek:
1. Domnívám se, že lze uvažovat i o skromnějším modelu – čtyři ústavy plus laboratoře by jistě vytvořily silné, poměrně homogenní pracoviště. Tento model by měl podle mého názoru následující přednosti:
- odstranění institucionálních bariér, které částečně znesnadňují spolupráci mezi pracovníky jednotlivých ústavů. Je známo, že zkoumané obory přesahují hranice ústavů a dělení na ústavy je do jisté míry historickým dědictvím.
- odstranění nezdravé konkurence mezi malými ústavy – domnívám se, že cílem vědecké práce je především posunutí hranice našeho poznání a ne soutěž mezi týmy o "body"
- efektivnější administrativa – větší pracoviště si může dovolit několik specializovaných administrativních sil
- nastavení rovných podmínek v odměňování ve srovnání se současností, kdy za stejnou práci (výuka stejných studentů, publikování ve stejných časopisech a často spoluautorství na stejných článcích) jsou na různých ústavech různé platy

2. Souhlasím s Vámi, že k reorganizaci je třeba všeobecný souhlas. Zjišťoval už někdo názor na takové změny?

3. Nejsem si jist, zda by s sebou taková změna nesla zvýšené náklady – myslím si že v brzké době by vedla spíše k úsporám.

4. Bylo by jistě třeba vyřešit některé organizační otázky jako např. statut takového pracoviště, zachováni funkce proděkana geologie apod.

5. Ještě mám jeden dotaz: „papírové“ hodnocení výuky je nepochopitelně pomalé. V této chvíli ještě nejsou k dispozici výsledky hodnocení za letní semestr. Rozumím tomu, že papírové dotazníky je třeba nejdřív převést do digitální formy. I tak bych jako přijatelnou doby považoval jeden měsíc a ne stávajících půl roku.

Pane děkane, děkuji za Vaší chuť jít do dalšího funkčního období a přeji hodně elánu a výdrže.

Tomáš Fischer

prof. RNDr. Martin Braniš, CSc.
prof. RNDr. Martin Braniš, CSc. píše:
Sobota 03.11.2012 14:46

Ahoj Bobe, děkuji za odpovědi, i když jsi se vyjádřil někdy dost vyhýbavě.

1) Ano, teď se lze vyznat v programu trochu lépe. Ještě mě napadlo, že bude-li se někdo dívat na volební program povrchně nebo nebude právě vědět, kdo jsi, doporučil bych dole pod heroickým plurálem "Záměr přeměňme ve skutečnost" Tvé jméno (něco jako podpis). A nahoře možná zmínku, že jde o Tvůj program pro volbu děkana. Vím, informace jsou i jinde, ale zde je ucelený text.

2) Nepotřebuji poučit o tom, zda je administrativa nutná, či ne. Psal jsem jsem o "nesmyslné administrativě" a dal jsem příklad. Přeji Ti, abys byl zvolen a pokud budu mít síly budu Ti dávat další příklady. Věřím, že se jim budeš věnovat.

3) Na fakultě je spousta skvělých lidí a nepochybuji o tom, že jsou i mezi studenty v senátu. Ta potíž je v tom, že zákon nechápe ani dikcí ani duchem, že učitelé v senátu zastupují učitele a studenti studenty (tak, jäk se to chápe u nás na fakultě). Dovedu si představit i opačný nebo smíšený model. Navíc je problém i v síle mandátu toho zastupování (% voličů z počtu studentů/pedagogů).

4)Jsem rád, že jsi zmínil pravomoci proděkana. Ono to samozřejmě v minulosti bylo stejné a o nějaké přirozené autoritě a vedení sekce nemohlo a nemůže být (jistě s výjimkami) řeči. Nicméně stále by bylo vhodné o roli proděkanů hovořit. Lze nějak objasnit, že jednotliví vědecko-pedagogičtí pracovníci, neřku-li vedoucí kateder musejí projít důkladným konkurzem, aby mohli na své úrovni realizovat (u vedoucích kateder i koordinovat) pedagogickou, vědeckou a hospodářskou činnost, jsou na vyšší úrovni (tedy s dost silnými pravomocemi rozhodovat) koordinováni jedincem, který nemusí u nějakého konkurzu žádnou z uvedených kvalit prokázat? Jak se na to díváš? Prosím o věcnou odpověď.

5) Konečně jedna doplňková otázka. STARS je výborný nápad, nicméně se do značné míry míjí s cílovou populací. Uchazeči (přes 90%) se hlásí do několika směrů a jsou z drtivé většiny z rozvojových zemí. Nestálo by za to vypsat podobný program na pomoc rozvojovým zemím, jako to dělají světové univerzity?

Těším se na Tvé komentáře.
Martin Braniš

prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. píše:
Sobota 03.11.2012 19:57

Ahoj Martine,

„1) Ano, teď se lze vyznat v programu trochu lépe. Ještě mě napadlo, že bude-li se někdo dívat na volební program povrchně nebo nebude právě vědět, kdo jsi, doporučil bych dole pod heroickým plurálem "Záměr přeměňme ve skutečnost" Tvé jméno (něco jako podpis). A nahoře možná zmínku, že jde o Tvůj program pro volbu děkana. Vím, informace jsou i jinde, ale zde je ucelený text.“
OK, upravím.

„2) Nepotřebuji poučit o tom, zda je administrativa nutná, či ne. Psal jsem jsem o "nesmyslné administrativě" a dal jsem příklad. Přeji Ti, abys byl zvolen a pokud budu mít síly budu Ti dávat další příklady. Věřím, že se jim budeš věnovat.“
Nechci na fakultě zavádět nesmyslnou administrativu. Najdeš-li další případ, dej mi prosím vědět.

„3) Na fakultě je spousta skvělých lidí a nepochybuji o tom, že jsou i mezi studenty v senátu. Ta potíž je v tom, že zákon nechápe ani dikcí ani duchem, že učitelé v senátu zastupují učitele a studenti studenty (tak, jäk se to chápe u nás na fakultě). Dovedu si představit i opačný nebo smíšený model. Navíc je problém i v síle mandátu toho zastupování (% voličů z počtu studentů/pedagogů).“
Nerozumím přesně, co tímhle míníš. V původní otázce jsi mluvil o spolupráci se studenty na poli participace na chodu fakulty. Takováto spolupráce tady existuje se studentskou komorou Akademického senátu fakulty a funguje velmi dobře a konstruktivně. Pokud snad bude v budoucnosti na univerzitách existovat jiné právní prostředí a role senátů bude jiná, nebo snad ani nebudou existovat, bude jistě potřebné, aby existovala studentská organizace, která bude na chodu škol participovat.

„4)Jsem rád, že jsi zmínil pravomoci proděkana. Ono to samozřejmě v minulosti bylo stejné a o nějaké přirozené autoritě a vedení sekce nemohlo a nemůže být (jistě s výjimkami) řeči. Nicméně stále by bylo vhodné o roli proděkanů hovořit. Lze nějak objasnit, že jednotliví vědecko-pedagogičtí pracovníci, neřku-li vedoucí kateder musejí projít důkladným konkurzem, aby mohli na své úrovni realizovat (u vedoucích kateder i koordinovat) pedagogickou, vědeckou a hospodářskou činnost, jsou na vyšší úrovni (tedy s dost silnými pravomocemi rozhodovat) koordinováni jedincem, který nemusí u nějakého konkurzu žádnou z uvedených kvalit prokázat? Jak se na to díváš? Prosím o věcnou odpověď.“
Konkurz, jak to nazýváš, neboli výběrové řízení na místa akademických pracovníků nebo funkční místa vedoucích pracovišť, dává pouze doporučení děkanovi. Děkan může a nemusí doporučení komise přijmout. Děkan má tedy v této věci stejnou pravomoc jako u výběru svých proděkanů. Jak ke jmenování na místo vedoucího pracoviště, tak ke jmenování proděkanem se vyjadřuje akademický senát fakulty. Pro působení na místě proděkana není rozhodující jeho H-index, chceš-li toto slyšet, nýbrž jeho organizační vlastnosti a obecnější rozhled. Chceš-li modernější termín, tedy manažerské vlastnosti. Dále ochota a schopnost spolupracovat s děkanem a ochota a schopnost spolupracovat v týmu kolegia. Také ochota pracovat až do úmoru…

„5) Konečně jedna doplňková otázka. STARS je výborný nápad, nicméně se do značné míry míjí s cílovou populací. Uchazeči (přes 90%) se hlásí do několika směrů a jsou z drtivé většiny z rozvojových zemí. Nestálo by za to vypsat podobný program na pomoc rozvojovým zemím, jako to dělají světové univerzity?“
Asi ano. Na univerzitní úrovni.

Srdečně zdravím,
Bob Gaš

Mgr. Martin Weiser
Mgr. Martin Weiser píše:
Pondělí 05.11.2012 13:26

Vážený pane kandidáte,
prof. Braniš zmínil nárůst dle něj zbytečné administrativy - vyzval jste ho, aby Vám zasílal jakékoliv další podněty v této věci. Platí tato Vaše výzva obecně?
Pokud ano, neuvažoval jste o nějakém systémovém prostředku, jak zavést opravný prostředek proti rozhodnutí tajemníka fakulty? V posledním období aktivitou tajemníka fakulty dochází k rozsáhlým změnám v administrativě. Při velikosti a strukturovanosti fakulty je zřejmě možné, že některé opatření přinese nežádoucí efekty, které z pozice vedení nemusí být zřejmé. Proto si myslím, že právě v období dynamických změn bude takového nástroje zapotřebí.
Vycházím z analogie: při rozhodnutí zaměstnance se dá obecně odvolat k vedoucímu jeho pracoviště (vedoucímu katedry, v případě děkanátu vedoucímu oddělení). Dalším stupněm hierarchie jsou pro akademiky sekční proděkani, pro děkanát tajemník. Akademici mohou postupovat dále: děkan, senát.
Myslím, že ovzduší na fakultě by velmi prospělo, kdyby existovala a byla obecně známa cesta, jak postupovat, pokud vznikne nesouhlas s kroky děkanátu reprezentovaným tajemníkem fakulty. Hádám, že i to je obsahem bodu 3.6, písmeno c, bod 2 Vašeho programu. Jaké řešení tedy máte namysli?
S pozdravem,
Martin Weiser

prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. píše:
Úterý 06.11.2012 09:11

Milý Martine,

aby nedošlo k mýlce, chci se ujistit, zda tajemníkem myslíte tajemnici fakulty paní Mgr. Lenku Dvořákovou. Jak tajemnice fakulty tak všichni proděkani jsou mnou jmenováni, mají mojí plnou důvěru a jejich konání je i moje konání. Je vždy vedeno se snahou prospět fakultě, tedy jejím studentům a zaměstnancům. Může se stát, že některé opatření se míjí účinkem nebo má i negativní důsledky. Nikdo z nás není vševědoucí a může se dopustit chyby. Pokud máte názor, že k těmto negativním důsledkům dochází, prosím, obraťte se rovnou na mne.

Bohuslav Gaš

Mgr. Martin Weiser
Mgr. Martin Weiser píše:
Pondělí 12.11.2012 17:14

Vážený pane kandidáte,
můj dotaz se vztahoval k pozici tajemníka fakulty, obsazeného kýmkoliv (v současnosti Mgr. Lenkou Dvořákovou), nikoliv osobě či současné představitelce.
Je to tedy takhle: nedohodne-li se jeden s tajemníkem fakulty, má se obrátit přímo na děkana. OK, děkuji za odpověď.
S pozdravem,
Martin Weiser

prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. píše:
Úterý 13.11.2012 10:57

Milý Martine,

na děkana se může obrátit se svým problémem každý zaměstnanec nebo student fakulty, pokud má stále pocit, že tento problém nebyl vyřešen běžnými mechanismy.

Bohuslav Gaš