Zkameněliny z ČR podle vědců mění pohled na počátek vývoje zubů/média

Mezinárodní tým, jehož součástí jsou i čeští vědci, objevil zuby u zkamenělin vývojově nejstarších čelistnatých obratlovců (Acanthothoraci) ze sbírky Národního muzea v Praze. Dosud se předpokládalo, že se u čelistnatců vyvinuly mnohem později. Popsané zuby jsou navíc překvapivě podobné zubům moderních ryb a suchozemských obratlovců. Článek o objevu, který umožnily až moderní technologie, publikoval prestižní vědecký časopis Science.ČTK o něm informovala jedna z vedoucích týmu Valérie Vaškaninová, zástupci Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Národního muzea.

Ćeský rozhlas|Sever| 23.8.2020
Tajemné počátky evoluce zubů s českou stopou, mýty, rituály a představy mayského náboženství

Prahapress.cz|28.7.2020
Zkameněliny z Národního muzea změnily pohled na počátek evoluce zubů

Vědci totiž objevili zuby u zkamenělin dávných čelistnatých obratlovců (akantotoracidů) starých 409 milionů let, přičemž doposud se zuby u těchto živočichů nikdy dříve nenašly a předpokládalo se tedy, že je vůbec neměli. Objev týmu vědců z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Univerzity v Uppsale je natolik významný, že se jej rozhodl uveřejnit dokonce i prestižní vědecký časopis Science.

24zpravy.com|16.7.2020
Zkameněliny z Česka mění pohled na počátek vývoje zubů

(...)

„Podívali jsme se na úplně nejstarší čelistnaté obratlovce. Nejprimitivnější. A objevili tam zuby, které přesně odpovídali tomu, co vědci očekávali u společného předka. Místo, kde se to začalo rozdělovat na velké skupiny, jsme po evolučním stromě posunuli směrem dolů,“ popsala vědkyně z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

Lidovky.cz|15.7.2020
Zkameněliny z Česka mění pohled na počátek vývoje zubů

Cysnews.cz|15.7.2020

(...)

Práce Valérie Vaškaninové z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, na jejímž počátku stál pracovník Národního muzea Boris Ekrt, se postupně rozrostla v prestižní výzkum, na kterém dnes spolupracuje s mezinárodním týmem odborníků na pracovišti Per E. Ahlberga na Univerzitě v Uppsale. Týmu významně pomohlo využití synchrotronu ESRF ve francouzském Grenoble. Tento nejsilnější zdroj rentgenového záření na světě odhalil skryté struktury a pomohl tak k vytvoření 3D modelů. Tyto exponáty jsou navíc prvními českými zkamenělinami, které byly na tomto unikátním zařízení prozkoumány.

Česká televize|15.7.2020
Zkoumání 400 milionů let starých zkamenělin

Záznam ke zhlédnutí zde

StudioČT24|14.7.2020
Nový pohled na evoluci zubů u obratlovců

Záznam ke zhlédnutí zde ( 13´44)

Rtvj.cz|14.7.2020

Pražskýden.cz|13.7.2020
Obratlovci měli zuby dříve, než se myslelo. Dokazují to pražské zkameněliny

(...)
V současnosti se už jen málokdy stává, že se zásadně změní pohled na některou z důležitých otázek evoluce obratlovců. O to výjimečnější je, když převratné informace přinese materiál nalezený v České republice. Cesta zkoumání fosílií, která započala v depozitáři Národního muzea a vyvrcholila publikováním konečné studie, trvala dlouhých 10 let.

Ministerstvo kultury - Články| 13.7.2020
Zkameněliny z Národního muzea změnily pohled na počátek evoluce zubů

Vědci totiž objevili zuby u zkamenělin dávných čelistnatých obratlovců (akantotoracidů) starých 409 milionů let, přičemž doposud se zuby u těchto živočichů nikdy dříve nenašly a předpokládalo se tedy, že je vůbec neměli. Objev týmu vědců z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty .

Týden.cz|12.7.2020
Tým vědců objevil vývojově nejstarší zuby u čelistnatých obratlovců

(...)
Čelistnatci se dělí do dvou linií. První jsou paryby, například žraloci a rejnoci, a ryby, jejichž potomci jsou i suchozemští obratlovci. Paleontologové znají také vymřelou prvohorní umělou skupinu takzvaných pancířnatých. Za evolučně nejstarší, a tudíž i výchozí stav, byly dlouho považovány čelistní zuby právě u jedné podskupiny pancířnatých. Ty však vypadaly tak odlišně, že pro vědce bylo obtížné vysvětlit, jak se mohly vyvinout k zubům nynějších obratlovců. Podle Vaškaninové se vědělo, jak by chrup společného předka měl vypadat, dlouho ho však nikdo nepoznal.

Pražskýpatriot|12.7.2020
Zkameněliny nalezené v okolí Prahy změnily pohled na počátek evoluce zubů

(...)

„Díky moderním technologiím může i fosilie 100 let uchována v našich sbírkách přinést světově významné poznatky a měnit tak pohled na evoluci. Věřím, že ani toto není poslední příspěvek našich sbírek světové vědě. Před dvěma lety například naši odborníci prokázali, že se v našem depozitáři nachází nejstarší rostlinná makrofosílie světa,“ říká generální ředitel Národního muzea Michal Lukeš.

českenovinky1.eu|12.7.2020
Zkameněliny z Národního muzea změnily pohled na počátek evoluce zubů

Díky novým technologiím a novému výzkumu zkamenělin z jihozápadního okolí Prahy, které jsou součástí sbírek Národního muzea, se nyní změnil pohled na evoluci zubů. Vědci totiž objevili zuby u zkamenělin dávných čelistnatých obratlovců (akantotoracidů) starých  409 milionů let, přičemž doposud se  zuby u těchto živočichů nikdy dříve nenašly a předpokládalo se tedy, že je vůbec neměli. Objev týmu vědců z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a Univerzity v Uppsale je natolik významný, že se jej rozhodl uveřejnit dokonce i prestižní vědecký časopis Science.

cz.sputniknews.com|11.7.2020
Ukázalo se, že zuby existují už více než 400 milionů let. Fosilie z Česka přivedly k nečekanému objevu.

Dosud se předpokládalo, že se v případě čelistnatců zuby vyvinuly mnohem později. Přitom se zuby u těchto živočichů nikdy dříve nenašly a předpokládalo se tedy, že je vůbec neměli.

Výzkumné práce po dobu deseti let vykonali vědci z Národního muzea, Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a univerzity ve švédské Uppsale.

idnes.cz|11.7.2020
Fosílie z Česka umožily překvapivý objev. Zuby existují už 400 milionů let.

Vědcům se podařil průlomový objev při zkoumání evoluce chrupu. Mezinárodní tým, jehož součástí jsou i Češi, objevil zuby u zkamenělin vývojově nejstarších čelistnatých obratlovců. Většinu z fosílií nalezli u Prahy a patří do sbírky Národního muzea. Podle něj jsou staré přes 400 milionů let. Dosud se předpokládalo, že se u čelistnatců zuby vyvinuly mnohem později.

Denik.cz-Kolínský deník|11. 7.2020
Zuby od Koněprus poučují o vývoji chrupu celý svět

Pár zubů ze středních Čech znamená odbornou revoluci. Celosvětovou. Jde totiž o objev, který zásadně posouvá zažité představy vědců. A netvrdí to nějaký místní patriot. Tyhle informace si lze přečíst v prestižním vědeckém časopise Science.

ČT24web-Věda|13.7.2020
Zkameněliny z Česka mění pohled na vznik zubů. Vědci se studií uspěli v časopise Science

(...)

„Podívali jsme se na úplně nejstarší čelistnaté obratlovce. Nejprimitivnější. A objevili tam zuby, které přesně odpovídaly tomu, co vědci očekávali u společného předka. Místo, kde se to začalo rozdělovat na velké skupiny, jsme po evolučním stromě posunuli směrem dolů,“ popsala vědkyně z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. „Tam nikdo nečekal, že nějaké zuby budou a už vůbec ne, že budou vypadat takto 'moderně',“ podotkla Vaškaninová.

Ceskenoviny.cz|10.7.2020
Zkameněliny z ČR podle vědců mění pohled na počátek vývoje zubů/média

(...)

"Podívali jsme se na úplně nejstarší čelistnaté obratlovce. Nejprimitivnější. A objevili tam zuby, které přesně odpovídali tomu, co vědci očekávali u společného předka. Místo, kde se to začalo rozdělovat na velké skupiny, jsme po evolučním stromě posunuli směrem dolů," popsala ČTK vědkyně z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. "Tam nikdo nečekal, že nějaké zuby budou a už vůbec ne, že budou vypadat takto 'moderně'," podotkla Vaškaninová. Je tak podle ní zřejmé, že ohledně zubů tato linie vede přes ryby k suchozemským obratlovcům, tedy i k člověku. Paryby či pancířnaté označila za specializované, odštěpené linie. Zkoumané exempláře jsou podle Národního muzea staré 409 milionů let.

sciencemag.cz|10.7.2020
České zkameněliny změnily pohled na počátek evoluce zubů

V prestižním časopise Science právě vychází článek, který popisuje objev zubů u 409 miliónů let starých zkamenělin dávných čelistnatých obratlovců. Tyto důležité nálezy pochází z jihozápadního okolí Prahy a jsou už více jak století uchovány ve sbírkách Národního muzea. Přesto své zásadní tajemství vydaly až nyní díky mezinárodnímu týmu paleontologů, jehož významnou částí jsou i odborníci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a z Národního muzea.

21stoleti.cz|10.7.2020

(...)

Práce Valérie Vaškaninové z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy, na jejímž počátku stál pracovník Národního muzea Boris Ekrt, se postupně rozrostla v prestižní výzkum, na kterém dnes spolupracuje s mezinárodním týmem odborníků na pracovišti Per E. Ahlberga na Univerzitě v Uppsale.

Publikováno: Pátek 10.07.2020 12:35