Vědci u mořských ryb zjistili neobvyklý způsob barevného vidění. Studie byla publikována ve vědeckém časopise Science| článek v Science|média

vedavyzkum.cz | 2.6.2019 | Rubrika: Martin Rychlík
Češi na titulkách Science

Technickytydenik.cz|6.6.2019
Co Češi pomohli objevit v hloubi moří

Nedd.tiscali.cz|6.6.2019
Tým české vědkyně odhalil, že hlubokomořské ryby vidí překvapivě dobře

Haló noviny|21.5.2019|Rubrika: Mozaika zajímavostí
Ryby vidí zvláštně barevně

neviditelnypes.cz|18.5.2019
Věda: Barevný svět temných hlubin

Deník N|16.5.2019|Rubrika Věda|strana 14
Modrozelený svět zrůdiček z hlubin moře

lidovky.cz|14.5.2019

Lidové noviny|14.5.2019
Hlubinný zázrak

Lidové noviny|15.5.2019|Rubrika: Domov|
Češka „prokoukla“ hlubinný zrak

24zpravy.com|14.5.2019

Česká televize|Studio 6|15.5.2019
Hlubokomořské ryby vidí barevně

Rozhovor se Zuzanou Musilovou pro Studio 6 ke zhlédnutí zde

www.21stoleti.cz|10.5.2019
Studie odkryla dosud neznámý způsob barevného vidění u ryb

„Zkoumali jsme geny zodpovědné za barevné vidění ryb a zjistili jsme, že některým se namnožil gen pro tyčinky, což jsou buňky v sítnici citlivé za nízké intenzity světla,“ řekla Musilová. Tyto geny vytvářejí fotoreceptory citlivé na různé světlo od modré po zelenou, každý protein má jinou citlivost.

www.idnes.cz|11.5.2019|

Ryby vidí tmu jinak. Český objev z hloubi moří se dostane do učebnic

Bioložka Zuzana Musilová z Přírodovědecké fakulty se s kolegy „potopila“ do oblasti, která je Čechům obvykle vzdálená: výzkumu hlubokomořských ryb. V jejich DNA objevili naprostou novinku.

E15 | 13.5.2019 | Rubrika: Věda | Strana: 12
Kapr má zrak podobný rybám z mořských hlubin

(...)
„Zkoumali jsme geny umožňující rybám barevně vidět a zjistili jsme, že některým se namnožil gen pro tyčinky, tedy buňky sítnice citlivé za nízké intenzity světla,“ uvedla Musilová.

ct24.cz | 10.5.2019 | Rubrika: Věda
Hlubokomořské ryby vidí barevně, odhalila česká vědkyně. S výzkumem se dostala na obálku Science

Třem druhům mořských ryb umožňují namnožené tyčinkové fotoreceptory v sítnici rozlišovat barvy v temných hloubkách. U ostatních obratlovců tyčinky ve tmě zajišťují černobílé vidění, barvy rozlišují při dobrém světle pomocí čípků. Neobvyklý mechanismus by rybám mohl usnadňovat lovení kořisti a výběr partnerů k rozmnožování, uvedla Zuzana Musilová z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

ctidoma.cz | 11.5.2019 | Rubrika: Zajímavosti
Vědci u mořských ryb zjistili neobvyklý způsob barevného vidění. A co třeba český kapr?(...

(...)
Neobvyklý mechanismus by rybám mohl usnadňovat lovení kořisti a výběr partnerů k rozmnožování. Potvrdila to i Zuzana Musilová z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Její mezinárodní tým se zaměřuje na výzkum zraku ryb. Studie byla publikována ve vědeckém časopise Science.

ekolist.cz | 10.5.2019
Jak vidí hlubokomořské ryby? Podle české vědkyně modrozeleně

Některé hlubokomořské ryby vlastní unikátní sadu světločivných pigmentů, které jim pravděpodobně umožňují jistou formu barevného vidění i ve velkých hlubinách. Na objevu se jako hlavní spoluautorka podílela Zuzana Musilová z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Objev mezinárodního týmů natolik zaujal, že se odborný článek dostal do jednoho z nejprestižnějších vědeckých časopisů Science na obálku. Informuje o tom Přírodovědecká fakulta.

Univerzita Karlova|10.5.2019|
Časopis Science o výzkumu ryb hlubokých moří

„My jsme se v našem výzkumu zabývali problémem na úrovni analýzy samotných fotoreceptorových buněk, tedy tyčinek a čípků na oční sítnici, a jejich světločivných pigmentů,” popisuje podstatu výzkumu Zuzana Musilová z katedry zoologie Přírodovědecké fakulty UK, členka týmu a první ko-autorka článku v Science.

sciencemag.cz | 10.5.2019 | Rubrika: Tiskové zprávy
I v hlubinách ryby asi vidí barevně – jak to dělají?

Mezinárodní tým vědců, zahrnující i hlavní ko-autorku Zuzanu Musilovou z PřF UK, nedávno objevil, že některé hlubokomořské ryby vlastní unikátní sadu svěločivných pigmentů, které jim pravděpodobně umožňují jistou formu barevného vidění i ve velkých hlubinách. Článek vyšel v posledním vydání jednoho z nejprestižnějších vědeckých časopisů světa Science a to dokonce i jako obálkové téma.

technet.cz | 11.5.2019 | Rubrika: Technet.cz / Věda|
Ryby vidí tmu jinak. Český objev z hloubi moří se dostane do učebnic

www.irozhlas.cz|Věda a technologie|Příroda|10.5.2019
V mořských hlubinách panuje šero a vysoký tlak. Přesto tam žijí ryby, co vidí barevně, zjistili vědci

V hlubinách oceánů se organismy musejí vyrovnávat s extrémními podmínkami. Je to obrovský tlak, nedostatek světla a také absence orientačních bodů, které by usnadnily hledání kořisti. Jak se mořští živočichové na tyto podmínky přizpůsobili, zajímalo mezinárodní tým vědců, mezi nimiž byli i odborníci z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. Zjistili, že některé ryby mají zvláštní pigment, který jim umožňuje barevné vidění.

Zjištění vědeckého týmu je natolik zásadní, že ho publikoval časopis Science, a to dokonce jako „obálkové téma“, jak uvedl mluvčí fakulty Michal Andrle.

www.magazin.aktualne.cz|10.5.2019
Rybám v mořských hlubinách pomáhá k barevnému vidění neobvyklý mechanismus

(...)

"Zkoumali jsme geny zodpovědné za barevné vidění ryb a zjistili jsme, že některým se namnožil gen pro tyčinky, což jsou buňky v sítnici citlivé za nízké intenzity světla," uvedla Musilová. Geny produkují fotoreceptory citlivé na různé světlo od modré po zelenou a každý protein má jinou citlivost.

tyden.cz | 9.5.2019 | Rubrika: Věda|9.5.2019

(...)

"Žádný obratlovec není schopný vidět barevně jen pomocí tyčinek. Kdykoliv je dostatek světla, tak se aktivuje modrý, zelený a červený čípek a jsme schopni vidět barvy. Když klesá intenzita světla, tak čípky přestávají vidět. Ve tmě signál do mozku přichází jen z jednoho kanálu tyčinek, který sám není schopný poslat žádnou informaci o barvě," vysvětlila Musilová.

Dvojka.rozhlas.cz|28.3.2017
Ryby vidí barevně

„Celé tělo ryby je přizpůsobeno velkému tlaku a po přechodu na hladinu by se jí nevratně poškodilo, v zásadě by zkolabovalo do beztvaré hmoty,“ uvedla v Meteoru dr. Zuzana Musilová z Přírodovědecké fakulty UK, která se hlubokomořským rybám podrobně věnuje.

Publikováno: Pátek 10.05.2019 11:05