IRGEI – úspěšný první krok k celoplošné DNA prevenciProfi Medicína | 14.1.2019 | Strana: 39

RNDr. Emanuel Žďárský, CSc. (*1957), vystudoval Přírodovědeckou fakultu UK a poté nastoupil do klinicko-genetické laboratoře v Thomayerově nemocnici v Praze. V roce 1985 se mu podařilo poprvé v tehdejší ČSSR úspěšnou prenatální DNA prevencí zachránit život miminka, jehož život visel na vlásku (chlapecké plody matek, které měli bratra hemofilika, se tehdy potrácely). To předurčilo jeho kariéru.
PREVENTIVNÍ MEDICÍNA

Třiatřicet let věnovaných studiu a praxi klinických DNA technik, potažmo DNA prevence, z toho 10 let na prestižních pracovištích ve Skotsku, Kanadě a Norsku, přineslo dr. Žďárskému několik patentů umožňujících levné a přesné analýzy z DNA slin nebo krevní kapky. Publikoval desítky vědeckých studií, knihu „Ukradené zdraví“ (2016) a je znám hledáním nezvyklých způsobů financování preventivních aktivit i v politickém sektoru. Inicioval vznik IRGEI (InterRegional Gene Environmental Interactions), projektu, který má jak experimentální, tak praktické cíle, a je také jeho mezinárodním garantem. Požádali jsme dr. Žďárského o podrobnější informace k uvedenému projektu.

(...)