E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | english Přihlášení



Interaktivní tabulka prvků| média

 


irozhlas.cz | 6.3.2019 | Rubrika: Věda Česká televize|Studio ČT24|6.3.2019

Jak vypadá helium? Podívejte se na prvky v nové periodické tabulce, která připomíná Mendělejeva​


Prvky jsou ukryté v malých zkumavkách, jak jsou ale vystavené plyny?
„Většina plynů je bezbarvých, takže vypadají stejně jako vzduch. Existuje ale způsob, jak ten rozdíl ukázat, a to pomocí vyvolaného výboje v daném plynu. Různé plyny při něm vydávají světlo různé barvy,“ popisuje Martínek s tím, že jednotlivé plyny uchovávají v trubicích.
Celá vitrína je volně přístupná v mezipatře naproti hlavnímu vchodu Chemického ústavu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.


Speciální Interaktivní tabulku prvků, kterou připravila Katedra učitelství a didaktiky chemie PřF UK,  v pořadu České televize Studio ČT 24 představil jeden z autorů  RNDr. Pavel
Teplý, Ph.D.  

Pořad ke zhlédnutí zde.


Metro | 4.3.2019 | Rubrika: Školy | Strana: 19

Představí Mendělejeva

Před 150 lety D. I. Mendělejev publikoval práci popisující periodický zákon prvků a přitom i první verzi periodické tabulky prvků. V té seřadil tehdy známé prvky nejen podle jejich rostoucí atomové hmotnosti, ale i podle jejich chemické podobnosti. Jeho práce je s Přírodovědeckou fakultou UK spjatá velmi úzce především díky významnému českému vědci, Bohuslavu Braunerovi, který s ním spolupracoval. Fakulta se proto rozhodla oslavit výročí sestavením velké expozice se vzorky prvků v jejich elementární podobě. Výstava zahrnuje především malé, střední i velké vzorky prvků často v krystalické podobě a je doplněna interaktivní dotykovou obrazovkou, kde se uživatel dozví podrobnější informace o jednotlivých prvcích. Slavnostní otevření interaktivní tabulky prvků se uskuteční ve středu 6. března ve 14 hodin před posluchárnou CH1 v Chemickém ústavu Přírodovědecké fakulty UK, Hlavova ulice 8 v Praze 2.



 

Publikováno: Středa 06.03.2019 13:55

Akce dokumentů

Kategorie: