Tým vědců z Přírodovědecké fakulty získal prestižní navazující HFSP Grant

Granty organizace Human Frontier Science Program (HFSP) se zaměřují na výzkum kladoucí smělé a zcela originální otázky, zejména na pomezí zavedených vědeckých oblastí. Získat se ho podařilo týmu Kláry Hlouchové z katedry buněčné biologie. Gratulujeme!

Mgr. Klára Hlouchová, Ph.D., foto Luboš Wišniewski, UK Media

„Young Investigator“ grant byl v posledních letech (2019-2023) koordinován skupinou Kláry Hlouchové (Katedra buněčné biologie PřF UK, ÚOChB AV ČR, BIOCEV) ve spolupráci s laboratořemi spolupracovníků Kosuke Fujishima (Earth-Life Science Institute, Tokyo) a Stephen Fried (John Hopkins University, Baltimore). V tomto roce tento mezinárodní tým získal prestižní navazující grant, které organizace HFSP udělují zcela výjimečně a pouze na základě excelentních výsledků a povahy projektu. K zavedenému týmu se dále přidá ještě evoluční biolog Stephen Freeland (University of Maryland Baltimore County).

Hlavním cílem navazujícího projektu bude zjistit, zda-li by proteiny mohly být konstruovány podobně úspěšně i z úplně jiných stavebních jednotek, a nebo jsou-li kanonické aminokyseliny optimálním řešením z hlediska foldability a faktorů evoluce. Zmíněný tým má v plánu designovat „xeno-abecedy“ aminokyselin z širšího chemického prostoru a zkoumat jejich vliv na vlastnosti vzniklých syntetických bílkovin a peptidů. Tyto otázky přímo souvisí se záhadou vzniku života a jeho možností v jiných částech vesmíru a zároveň jsou spojeny s řadou potenciálních biotechnologických aplikací.

Tento nový HFSP projekt spoléhá velmi výrazně na škálu disciplín, které jsou v tomto týmu zastoupeny a zároveň na jejich společném zájmu v oblasti vzniku života, astrobiologie a syntetického života.

Publikováno: Úterý 11.04.2023 16:00