Opatření děkana č. 06/2022 k provádění atestací akademických a vědeckých pracovníků
Univerzita Karlova
Přírodovědecká fakulta
Albertov 6
128 00 Praha 2
Opatření děkana č. 06/2022
k provádění atestací akademických a vědeckých pracovníků
Předmět úpravy
- Opatření je vydáváno na základě čl. 22 odst. 5 Statutu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „fakulta“) a k naplnění opatření rektora č. 28/2021. Toto opatření stanovuje procesní pravidla pro periodické hodnocení akademických a vědeckých pracovníků fakulty (dále jen „atestace“), které je zakotveno ve Statutu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.
- S tímto opatřením souvisí opatření děkana č. 32/2021, nazvané “Kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků”, kterým se stanovují kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků (dále jen „kritéria“). Kritéria vyjadřují požadavky zaměstnavatele pro řádné plnění pracovních úkolů a povinností a požadavky na pracovní výsledky akademických a vědeckých pracovníků. Kritéria jsou stanovena jako minimální a jejich nenaplnění může být ze strany fakulty považováno za neuspokojivé pracovní výsledky zaměstnance, nesplňování požadavků pro řádný výkon práce dle pracovní smlouvy, či případně za porušování povinností zaměstnance vyplývajících z jeho pracovního poměru k fakultě.
- Opatření, kterým se stanovují kritéria, může být pravidelně nebo nepravidelně aktualizováno podle toho, jak se mění v průběhu doby podmínky pro pedagogickou a vědeckou práci akademických a vědeckých pracovníků.
Čl. 2
Skupiny atestovaných pracovníků
- Atestaci podléhá pedagogická, vědecká, výzkumná, vývojová a inovační činnost akademických a vědeckých pracovníků (včetně lektorů), kteří mají pracovní poměr na dobu neurčitou (dále jen „pracovníci“).
- Atestační kritéria jsou samostatně stanovena pro jednotlivé skupiny atestovaných pracovníků a jednotlivé skupiny pracovišť.
Čl. 3
Atestace
- Pracovníci jsou atestováni každých 5 let počínaje vznikem pracovního poměru na dobu neurčitou[1]. Pokud pracovník nesplní při atestaci stanovená kritéria, podstoupí mimořádnou atestaci následující kalendářní rok.
- Atestační lhůtou se rozumí 5 kalendářních let před rokem konání atestace, nebo 6 kalendářních let před rokem konání mimořádné atestace. Rok, ve kterém vznikl pracovní poměr na dobu neurčitou, uskutečnila se řádná nebo mimořádná atestace, je zároveň prvním rokem atestační lhůty.
- Kritérii pro atestaci jsou ta kritéria, která byla platná v roce vzniku pracovního poměru na dobu neurčitou, v roce poslední řádné atestace, nebo v roce poslední mimořádné atestace.
- Překážky v práci budou přiměřeně zohledněny atestační komisí.
- Pracovníku, na jehož straně byly v průběhu atestační lhůty dány překážky v práci (zejména mateřská a rodičovská dovolená nebo pracovní neschopnost) v souhrnné délce nejméně šesti měsíců, se bude o tuto dobu prodlužovat atestační lhůta a bude posunut termín konání atestace tak, aby atestační lhůta po odečtení doby trvání překážek v práci činila v součtu 5 kalendářních let.
Podklady
- Zaměstnanecké oddělení v termínu do 31. 12. předchozího kalendářního roku předá děkanovi, sekčním proděkanům, oddělení podpory vědy a studijnímu oddělení jmenný seznam pracovníků podléhajících atestaci nebo mimořádné atestaci v příslušném roce a kritéria platná v roce, kdy počala běžet atestační lhůta. V seznamu bude u každého pracovníka uvedeno pracovní zařazení a poznámka, zda nebyly u pracovníka v průběhu atestační lhůty dány překážky v práci v délce nejméně šesti měsíců.
- Zaměstnanecké oddělení zašle sekčním proděkanům v termínu do 15. 2. příslušného kalendářního roku pro každého atestovaného pracovníka podklady pro hodnocení pedagogické činnosti stanovené v čl. 2, odst. 1 opatření děkana “Kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků”).
- Studijní oddělení zašle sekčním proděkanům v termínu do 15. 2. příslušného kalendářního roku pro každého atestovaného pracovníka podklady o počtech obhájených bakalářských, diplomových a disertačních prací dle čl. 2. odst. 1b-d opatření děkana “Kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků”, a také výsledné bodové hodnocení těchto aktivit stanovené v čl. 4. – 10. tohoto opatření.
- Oddělení podpory vědy zašle sekčním proděkanům v termínu do 15. 2. příslušného kalendářního roku pro každého atestovaného pracovníka podklady pro hodnocení vědecké, výzkumné, vývojové a inovační činnosti stanovené v čl. 2, odst. 2 opatření děkana “Kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků”).
- Sekční proděkan podklady podle odstavce 2 a 3 tohoto článku rozdělí podle jednotlivých pracovníků a zašle e-mailem do 31. 3. příslušného kalendářního roku pracovníkovi, který má být v daném roce atestován, a jeho přímému nadřízenému ke kontrole a doplnění. Pracovník a jeho přímý nadřízený zašle e-mailem sekčnímu proděkanovi své vyjádření k podkladům nejpozději do 30 dnů od jejich odeslání. Pracovník a jeho přímý nadřízený rovněž zašle sekčnímu proděkanovi další podklady, které mohou ovlivnit výsledek jednání komise.
Čl. 5
Ustanovení atestační komise
- Děkan do 31. 3. příslušného kalendářního roku ustanoví pro každou sekci jednu atestační komisi (dále jen „komise“) a zároveň stanoví, která komise bude atestovat pracovníky vědecko-pedagogických pracovišť nezařazených do sekce.
- Děkan jmenuje za členy atestační komise:
- příslušného sekčního proděkana,
- vedoucí dotčených pracovišť a jejich zástupce,
- garanty studijních programů,
- členy vědecké rady fakulty,
- externí členy - mimofakultní odborníky.
- Děkan jmenuje jako zástupce za sekčního proděkana jiného proděkana.
- Předsedou komise je sekční proděkan a v jeho nepřítomnosti jeho zástupce.
- Atestační komise pro konkrétní termín atestace bude vždy minimálně pětičlenná.
- Vedoucí pracoviště, na kterém je atestovaný pracovník zařazen, se účastní jednání komise jako člen komise, pokud tomu nebrání jeho nepřítomnost na pracovišti.
- Komise provádí atestaci i mimořádnou atestaci.
- Komise má funkční období od 1. 4. do 31. 7. příslušného kalendářního roku.
- Jednání komise naplánuje její předseda tak, aby atestace byly provedeny v období od 15. května do 15. července. Předseda komise musí zajistit, že mimořádná atestace pracovníka se koná v období delším než 12 měsíců od konání předchozí atestace a kratším než 12 měsíců od doručení výzvy k odstranění nedostatků v práci.
- V případě atestace sekčního proděkana bude předsedou komise jeho zástupce. V případě atestace vedoucího pracoviště bude členem komise jeho zástupce.
Čl. 6
Jednání atestační komise
- Předseda rozešle elektronicky do pátého pracovního dne v měsíci květnu příslušného kalendářního roku jednotlivým členům komise pro daný termín atestací veškeré rozhodné podklady týkající se plnění kritérií daného pracovníka a případně i podklady, které by komise mohla při atestaci zohlednit, a dále vyjádření dotčeného pracovníka a jeho přímého nadřízeného, pokud vyjádření byla včas předána.
- Předseda stanoví termín a místo jednání komise a tyto informace sdělí do pátého pracovního dne v měsíci květnu příslušného kalendářního roku členům komise a všem atestovaným pracovníkům. Místem jednání komise bude vždy jedno z pracovišť fakulty. V případě, že se člen komise nemůže jednání zúčastnit, je povinen se písemně dostatečně včas předsedovi komise omluvit.
- Komise hodnotí atestované pracovníky na svém jednání. Jednání komise musí být přítomen předseda nebo jeho zástupce a alespoň další dva členové, vždy nadpoloviční počet členů komise pro daný termín atestací.
- Komise může pozvat na své jednání za účelem upřesnění podkladů atestovaného pracovníka nebo jakoukoli třetí osobu. Pokud atestovaný pracovník požádá předsedu komise o účast na jednání komise alespoň tři pracovní dny předem, předseda komise mu účast na jednání umožní. Jednání komise je jinak neveřejné.
- Komise je povinna v atestačním řízení objektivně, transparentně, při dodržení zásady rovného zacházení se zaměstnanci a zákazu diskriminace zaměstnanců posoudit pracovní výsledky pracovníka a řádný výkon práce pracovníka v souladu s požadavky zaměstnavatele v uplynulé atestační lhůtě ve vztahu ke kritériím stanoveným opatřením děkana “Kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků”. Komise na svém jednání posuzuje podklady, které má k dispozici o atestovaném pracovníkovi a porovnává je s kritérii pro atestaci platnými v roce vzniku pracovního poměru na dobu neurčitou, nebo pokud byl pracovník již atestován, s kritérii platnými v době konání jeho poslední atestace nebo mimořádné atestace.
- Komise dále posoudí i činnosti atestovaného pracovníka v kritériích explicitně nezahrnutých, pokud tyto činnosti byly vykonány ve prospěch fakulty a jejich význam je obdobný významu stanovených kritérií (např. monografie vydané v prestižních nakladatelstvích, patenty, garantování studijních programů, transfer znalostí a technologií, popularizaci vědy apod.).
- Členové komise jsou povinni zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, se kterými se seznámili při výkonu funkce člena komise nebo v souvislosti s ní. U externích členů zajistí prohlášení k mlčenlivosti předseda komise.
Čl. 7
Doporučení komise
- Komise rozhoduje prostou většinou. Pokud bude mít člen odlišný názor, napíše svůj názor do doporučení komise. Pokud nebude v doporučení uveden odlišný názor, má se za to, že komise rozhodla jednomyslně. Při nerozhodném hlasování rozhodne o výsledku předseda. Doporučení se vyhotovuje v listinné podobě.
- Komise vydá pro každého atestovaného pracovníka právě jedno z následujících doporučení:
- doporučuje se vydat rozhodnutí o tom, že pracovník splnil atestační kritéria,
- doporučuje se vyzvat pracovníka k odstranění nedostatků v jeho práci, protože nesplnil atestační kritéria,
- doporučuje se ukončit s pracovníkem pracovní poměr, protože pracovník ani přes písemné vyzvání v době posledních 12 měsíců pracovní výsledky nezlepšil a při mimořádné atestaci atestační kritéria nesplnil.
- V případě, že pracovník nesplnil atestační kritéria, může komise podle podmínek příslušného pracoviště vedle doporučení k ukončení pracovního poměru děkanovi navrhnout, aby pracovník, pokud bude souhlasit, byl přeřazen na jinou pozici, nebo mu byl zkrácen pracovní úvazek.
- V případě atestovaného pracovníka na pozici, pro kterou je stanoven pouze ukazatel PED, postupuje komise takto:
- Pokud ukazatel, viz opatření děkana “Kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků”) atestovaného pracovníka je roven nebo vyšší než kritérium, vydá komise doporučení (a).
- Pokud ukazatel PED atestovaného pracovníka je nižší než kritérium, vydá komise při atestaci doporučení (b), při mimořádné atestaci doporučení (c).
- Před vydáním doporučení komise posoudí ostatní aktivity atestovaného pracovníka v kritériu explicitně nezahrnuté; v případech hodných zvláštního zřetele může komise vydat i odchylné, písemně zdůvodněné doporučení.
- V případě atestovaného pracovníka na pozici, pro kterou je stanoven pouze ukazatel VED, postupuje komise takto:
- Pokud ukazatel VED (viz opatření děkana “Kritéria hodnocení akademických a vědeckých pracovníků”) atestovaného pracovníka je roven nebo vyšší než kritérium, vydá komise doporučení (a).
- Pokud ukazatel VED atestovaného pracovníka je nižší než kritérium, vydá komise při atestaci doporučení (b), při mimořádné atestaci doporučení (c).
- Před vydáním doporučení komise posoudí ostatní aktivity atestovaného pracovníka v kritériu explicitně nezahrnuté; v případech hodných zvláštního zřetele může komise vydat i odchylné, písemně zdůvodněné doporučení.
- V případě atestovaného pracovníka na pozici, pro kterou jsou stanoveny ukazatelé PED i VED, postupuje komise takto:
- Pokud ukazatel VED atestovaného pracovníka je roven nebo vyšší než kritérium a zároveň ukazatel PED je roven nebo vyšší než kritérium, vydá komise doporučení (a)
- Pokud ukazatel VED atestovaného pracovníka je nižší než kritérium a zároveň ukazatel PED je nižší, než kritérium, vydá komise při atestaci doporučení (b), při mimořádné atestaci doporučení (c).
- Před vydáním doporučení, a zejména pokud se pro atestovaného pracovníka nedá aplikovat případ (i) nebo (ii) v tomto odstavci, komise posoudí míru nesplnění ukazatelů VED nebo PED a ostatní aktivity atestovaného pracovníka v kritériu explicitně nezahrnuté; v případech hodných zvláštního zřetele může komise vydat i odchylné, písemně zdůvodněné doporučení.
Čl. 8
Rozhodnutí děkana
- Předseda zajistí předání podkladů, které komise posuzovala, a všechna doporučení komise zaměstnaneckému oddělení do 31. 7. příslušného kalendářního roku.
- Zaměstnanecké oddělení prověří úplnost předaných podkladů, a zda fakulta jako zaměstnavatel po formální stránce dodržuje zásadu rovného zacházení se zaměstnanci a zákaz diskriminace zaměstnanců.
- Sekretariát sekce nejpozději do 31. 8. daného kalendářního roku připraví návrhy jednotlivých rozhodnutí děkana podle doporučení komisí a zašle je prostřednictvím zaměstnaneckého oddělení děkanovi k rozhodnutí. V případě doporučení ukončit s pracovníkem pracovní poměr připraví zaměstnanecké oddělení návrhy výpovědí z pracovního poměru tak, aby obsahovaly veškeré náležitosti stanovené zákonem č. 262/2006 Sb., zákoníkem práce.
- Děkan učiní jednotlivá rozhodnutí do 30. 9. příslušného kalendářního roku. Pokud se děkan odchýlí od doporučení komise, musí předem své rozhodnutí konzultovat s předsedou příslušné komise.
- Zaměstnanecké oddělení zajistí bezodkladně doručení originálu rozhodnutí děkana jednotlivým pracovníkům a kopie rozhodnutí na sekretariát sekce a pracoviště pracovníka.
- Zaměstnanecké oddělení odpovídá za úplnost a archivaci dokumentů týkajících se atestací.
Čl. 9
Závěrečná ustanovení
- Doručování podle tohoto opatření se provádí přes podatelnu fakulty nebo prostřednictvím elektronické pošty na poslední známou adresu atestovaného pracovníka. Podklady podle čl. 8 odst. 3 tohoto opatření, a to výzva k odstranění nedostatků v práci a výpověď z pracovního poměru, musejí být doručeny v souladu se zákoníkem práce[2].
- Osobami odpovědnými za kontrolu a provádění tohoto opatření stanovuji vedoucí zaměstnaneckého oddělení a sekční proděkany.
- Akademický senát Přírodovědecké fakulty projednal toto opatření v souladu s čl. 22 odst. 5 Statutu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy na svém zasedání konaném dne 16. 6. 2022.
- Toto opatření nahrazuje Opatření děkana číslo 31/2021.
- Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho vydání a bude použito v souladu s čl. 11 odst. 1 kritérií na řádné i mimořádné atestace konané po tomto datu. Přípravné úkony pro atestace v roce 2022 provedené před účinností tohoto opatření podle Opatření děkana číslo 31/2021 se považují za úkony provedené podle tohoto opatření.
V Praze dne 28. 6. 2022
|
……………………………………… prof. RNDr. Jiří Zima, CSc. děkan fakulty |
[1] Příklad: pracovní poměr na dobu neurčitou vznikne v průběhu roku 2020, atestační lhůta bude od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2024 a samotná atestace se bude konat v květnu nebo červnu v roce 2025. V případě mimořádné atestace atestační lhůta bude od 1. 1. 2020 do 31. 12. 2025 a mimořádná atestace se bude konat v květnu nebo červnu v roce 2026.
[2] Ke dni vydání opatření v souladu s § 334 a násl. zákoníku práce
Akce dokumentů