Media s námi a o nás: Pivní kvasinky a výzkum rakoviny, 23.5.2012, Lidové noviny

Kolonie pivních kvasinek jsou tvořeny dvěma typy buněk, které jsou nápadně odlišné svým vzhledem i způsobem využívání a zpracování živin. Vztahy mezi těmito dvěma typy kvasinkových buněk značně připomínají vztahy mezi normálními a rakovinnými buňkami v těle živočichů včetně člověka. Tento objev jako první na světě uskutečnil tým českých vědců z Přírodovědecké fakulty Unierzity karlovy v Praze a Mikrobiologického ústavu AV ČR, pod vedením profesorky Zdeny Palkové.

Český objev je tímto významný jak pro poznání života mikroorganismů, tak pro studium rakoviny. Výsledky výzkumu zveřejnil v květnu 2012 prestižní odborný časopis Molecular Cell - Čáp M, Štěpánek L, Harant K., Váchová L, Palková Z (2012) Cell differentiation within a yeast colony: Metabolic and regulatory parallels with a tumor-affected organism Molecular Cell: Doi:10.1016/j.molcel.2012.04.001.

Pivní kvasinka (Saccharomyces cerevisiae), používaná například při výrobě piva nebo jako droždí při kynutí těsta, je jednobuněčný organismus. Za vhodných podmínek ovšem vytváří kolonie – několik milimetrů velké kruhovité útvary. Kolonie jsou složeny z mnoha buněk, které spolu komunikují a vzájemně se ovlivňují, podobně jako buňky mnohobuněčného organismu.
Biologové z Přírodovědecké fakulty UK   a Mikrobiologického ústavu Akademie věd České republiky nyní zjistili, že zhruba po sedmi až deseti dnech růstu kvasinkové kolonie se její buňky začínají rozrůzňovat na dva typy, které vědci pojmenovali U a L. U-buňky tvoří horní vrstvu kolonie, zatímco v dolní vrstvě se nacházejí L-buňky. Oba typy buněk se od sebe výrazně liší velikostí, vnitřní strukturou a fyziologickými vlastnostmi. U-buňky jsou větší, méně náchylné ke stresům a přežívají delší dobu. Mají také jiný metabolismus než L-buňky: využívají přednostně jiné živiny a zpracovávají je poněkud odlišným způsobem.

Palková obr.1

Signalizující diferencované kolonie kvasinek Saccharomyces cerevisiae                                            Autor: Zdena Palková

Dosavadní výsledky ukazují, že L-buňky zřejmě uvolňují živiny, jimiž zásobují U-buňky. Jde hlavně o cukry a aminokyseliny. Stejný vztah „živitele a příživníka“ přitom existuje také mezi zdravými a nádorovými buňkami v živočišném organizmu. Normální buňky, především jaterní a svalové, zde produkují živiny, které jsou spotřebovávány v buňkách nádoru. Český výzkum nyní přináší důkazy, že biochemické dráhy zodpovědné za tento tok živin jsou u kvasinek a živočichů pozoruhodně podobné. „Jsme přesvědčeni, že studium kvasinkových kolonií může podstatně přispět k pochopení základních metabolických procesů v nádorových buňkách. Získané poznatky pak mohou v dlouhodobé perspektivě pomoci při hledání nových způsobů léčby rakoviny,“ říká Zdena Palková z Katedry genetiky a mikrobiologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.
Laboratoř profesorky Palkové se výzkumu kolonií kvasinek věnuje dlouhodobě. Má na kontě řadu důležitých objevů týkajících se uspořádání a diferenciace buněk v koloniích či komunikace mezi buňkami i mezi sousedními koloniemi. Například již v roce 1997 publikoval tým v prestižním časopise Nature objev, že kvasinkové kolonie se vzájemně „dorozumívají“ prostřednictvím amoniaku, který uvolňují do okolí. Od roku 2003 tento originální výzkum významně posiluje spolupráce s laboratoří Libuše Váchové z Mikrobiologického Ústavu Akademie věd ČR.

.