E-mail | SIS | Moodle | Helpdesk | Knihovny | cuni.cz | CIS Více

česky | english Přihlášení



Kurzy DVPP

Nabízíme Vám 11 kurzů, které jsou určeny pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.

Odkaz na přihlašovací formulář

Efektní experimenty z anorganické chemie

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: jednodenní laboratorní cvičení s prvky semináře

Odborný garant: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D., RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Cena: 2900 Kč (V ceně kurzu je zahrnuto stravování - občerstvení a oběd. )

Anotace: Cílem kurzu je představit učitelům efektní a motivační experimenty, které jsou využitelné při výuce anorganické chemie. Jedná se o pokusy, které jsou nové, neokoukané, anebo se jedná o pokusy, které jsou využity v jiném kontextu, než je běžné. V rámci kurzu budou mít učitelé k dispozici chemickou laboratoř a veškeré potřebné vybavení, mají možnost si všechny experimenty prakticky vyzkoušet.
Získané chemické dovednosti, metody a postupy předají na středních školách svým žákům.
Kurz bude realizován jako jednodenní laboratorní cvičení a seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky– dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny. V kurzu budou odborníky prezentovány zajímavé efektní pokusy z oboru anorganické chemie, které jsou jednoduše proveditelné ve školních laboratořích, a to jak demonstračně, tak ve formě laboratorních cvičení. Konkrétně se bude jednat
o experimenty demonstrující vlastnosti různých prvků periodického systému a jejich důležitých sloučenin, kde a jak se tyto prvky a sloučeniny používají v běžném životě.

Efektní experimenty pro výuku chemie

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: jednodenní laboratorní cvičení s prvky semináře

Odborný garant: RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D., RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Cena: 2900 Kč (V ceně kurzu je zahrnuto stravování - občerstvení a oběd. )

Anotace: Cílem kurzu je představit učitelům efektní, motivační experimenty z celého spektra vědního oboru chemie. Učitelé si experimenty též prakticky vyzkouší. Učitelé získané chemické dovednosti, metody, postupy převezmou do své výuky.
Kurz bude realizován jako jednodenní laboratorní cvičení a seminář. V laboratorním cvičení si učitelé vyzkouší efektní a přitom mnohdy jednoduché experimenty. V rámci kurzu se učitelé seznámí s experimenty z následujících oblastí: technika práce a manipulace s chemikáliemi, bezpečné provádění náročných experimentů, barevná chemie a chemie barev (světlo, luminiscence, chromofory, barevné plameny atd.), motivační experimenty, experimenty s kapalným dusíkem a další efektní experimenty (oscilační reakce, didaktické modifikace běžných pokusů). V rámci kurzu budou diskutovány a demonstrovány technické a didaktické aspekty prováděných experimentů.
Kurz bude rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny. V dopoledním bloku se učitelé seznámí s experimenty z následujících oblastí: technika práce a manipulace s chemikáliemi, bezpečné provádění náročných experimentů, barevná chemie a chemie barev (světlo, luminiscence, chromofory, barevné plameny atd.). V odpoledním bloku se učitelé seznámí s experimenty z následujících oblastí: motivační experimenty (ohnivé, výbušné), experimenty s kapalným dusíkem a další efektní experimenty (oscilační reakce, modifikace běžných pokusů). V kurzu budou odborníky prezentovány zajímavé efektní pokusy z celého spektra vědního oboru chemie – anorganická chemie, obecná, fyzikální, organická a biochemie. Učitelé si probírané experimenty prakticky vyzkoušejí.

Efektní experimenty z organické chemie

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: jednodenní seminář a workshop

Odborný garant: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D., RNDr. Luděk Míka, Ph.D., RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Cena: 2200 Kč

Anotace: Cílem kurzu je představit učitelům efektní a motivační experimenty z oborů organické chemie. Učitelé si experimenty prakticky vyzkouší. Učitelé získané chemické dovednosti, metody a postupy předají na středních školách svým žákům.
Kurz bude realizován jako jednodenní laboratorní cvičení a seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny. V kurzu budou odborníky prezentovány zajímavé efektní pokusy z oboru organické chemie, které jsou jednoduše proveditelné ve školních laboratořích, a to jak demonstračně, tak ve formě laboratorních cvičení. Konkrétně se bude jednat o
experimenty demonstrující základní organické reakce, důkazové reakce, experimenty se sacharidy, barevné experimenty apod. Účastníci se seznámí s různými možnostmi využití těchto experimentů ve výuce chemie, všechny zmíněné experimenty si budou moci sami prakticky vyzkoušet.

Efektní experimenty z přírodních látek a biochemie

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: jednodenní seminář a workshop

Odborný garant: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Simona Petrželová, Ph.D., RNDr. Luděk Míka, Ph.D., RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Cena: 2200 Kč

Anotace: Cílem kurzu je představit učitelům efektní a motivační experimenty z oborů přírodních látek a biochemie. Učitelé si experimenty prakticky vyzkouší. Učitelé získané chemické dovednosti, metody a postupy předají na středních školách svým žákům.
Kurz bude realizován jako jednodenní laboratorní cvičení a seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky
– dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny.
V kurzu budou odborníky prezentovány zajímavé efektní pokusy z oboru přírodních látek a biochemie, které jsou jednoduše proveditelné ve školních laboratořích, a to jak demonstračně, tak ve formě laboratorních cvičení. Konkrétně se bude jednat o experimenty extrakce a izolace různých přírodních látek, důkazové reakce funkčních skupin v molekule přírodních látek, experimenty s přírodními barvivy pod.
Účastníci se seznámí s různými možnostmi využití těchto experimentů ve výuce chemie, všechny
zmíněné experimenty si budou moci sami prakticky vyzkoušet.

Bezpečnost práce ve školní laboratoři

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

ísto konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: jednodenní seminář

Odborný garant: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Vyučující: doc. RNDr. Karel Nesměrák, doc.RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D., RNDr. Luděk Míka, Ph.D., Mgr. Jakub Režňák, RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Cena: 2900 Kč (V ceně kurzu je zahrnuto stravování - občerstvení a oběd. )

Anotace: Cílem kurzu je seznámit učitele s právními předpisy a zákony souvisejícími s prací ve školní laboratoři, s obecnými zásadami bezpečnosti v laboratoři, s problematikou likvidace nebezpečných odpadů a s první pomocí.
Kurz bude realizován jako jednodenní seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky – dopolední a
odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny.
V dopoledním bloku (celkem 4 vyučovací hodiny) se učitelé seznámí s:
• právními předpisy a zákony souvisejícími s prací ve školní chemické laboratoři (přednáška, 1
vyučovací hodina);
• obecnými zásadami bezpečnosti práce ve školní chemické laboratoři (přednáška, 1 a ½ vyučovací
hodiny);
• problematikou likvidace nebezpečných odpadů, které vznikají na základě školních laboratorních
cvičení k předmětu chemie (přednáška, 1/2 vyučovací hodiny)
• základními pokyny pro poskytnutí první pomoci při: polití žíravinou, popálení, pořezání sklem,
nadýchání chemikáliemi a požití toxické látky (přednáška, 1 vyučovací hodina).
V odpoledním bloku (celkem 4 vyučovací hodiny) si učitelé vyzkoušejí jednání v modelových situacích,
které úzce souvisejí s bezpečností práce ve školní chemické laboratoři. Učitelé:
• se naučí uhasit oheň a pracovat s hasícími prostředky – v souvislosti s chemickou laboratoří
(praktické cvičení, 1 vyučovací hodina),
• reagovat na různá poranění souvisejí s prací ve školní laboratoři: poleptání žíravinou
(kyselinou/zásadou), pořezání sklem, popálení, nadýchání chemikáliemi, požití teoxické látky apod.
(praktické cvičení, 2 vyučovací hodiny).
• praktické tipy a rady při zařizování chemické laboratoře a další tipy a rady při provádění
nebezpečných chemických experimentů související s výukou chemie na školách (např. nákup a
umístění digestoře, umístění umyvadla, rozvod plynu a vody, práce s kapalným dusíkem, práce s
hořlavými, výbušnými látkami apod. (1 vyučovací hodina).
Poznámka: Nejedná se o kurz, který představuje standardizovaný program Základní normu
zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky s minimální dotací 20 vyučovacích hodin. Pouze
aplikuje některé zásady první pomoci, které se týkají možných nehod při práci ve školní chemické
laboratoři (výčet viz výše).

Tvorba pomůcek pro výuku přírodovědných předmětů pomocí 3D tisku

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: jednodenní seminář (teoretická a praktická činnost) a workshop

Odborný garant: RNDr. Luděk Míka, Ph.D. 

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D. 

Cena: 2900 Kč (V ceně kurzu je zahrnuto stravování - občerstvení a oběd. )

Anotace: Cílem kurzu je představit 3D tisk jako přístupnou technologii vhodnou pro výrobu didaktických pomůcek pro výuku přírodovědných předmětů. Učitelé si prakticky vyzkouší tvorbu digitálních modelů a jejich úpravu. Učitelé mohou získané vědomosti využít pro vylepšení výuky pomocí na míru vytvořených pomůcek.
Kurz je zaměřen na tvorbu pomůcek pro výuku pomocí 3D tisku, cílem je ukázat možnosti a postupy
tvorby digitálních modelů. Kurz bude realizován jako jednodenní seminář a workshop. Kurz bude
rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny.
V dopoledním bloku se účastníci seznámí s různými internetovými databázemi obsahujícími digitální
modely. Následně se účastníci naučí vytvářet si vlastní modely orbitalů, molekul organických i
anorganických látek, struktur proteinů, prostorových grafů matematických funkcí a reliéfní mapy. Při
těchto postupech bude kromě samotného postupu tvorby modelů diskutován i postup jejich úpravy
pro 3D tisk a možnosti použití ve výuce.
Odpolední blok bude věnován práci s CAD (Computer Aided Design) programy, účastníci se naučí
používat program TinkerCAD na výrobu vlastních návrhů, dále budou probrány základy práce se
software Fusion360 – specializovaným CAD programem.

3D vizualizace, chemické aplikace, virtuální realita a další trendy ve výuce chemie-prezenční varianta

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: jednodenní seminář (teoretická a praktická činnost) a workshop

Odborný garant: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D., doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D., RNDr. Pavel Teplý, Ph.D.

Cena: 1800 Kč

Anotace: Cílem kurzu je seznámit učitele s těmi nejmodernějšími dostupnými technologiemi využitelnými ve výuce chemie, které jsou vhodné pro prezenční i online (synchronní) výuku chemie. Jedná se především o moderní vizualizační hardware, ale také didakticky adekvátní chemický software, který může usnadnit učiteli práci při přípravě, motivovat žáky pro výuku, usnadnit pochopení složitých úseků (např. vizualizovat 3D podobu chemických molekul jednodušších i složitějších biomolekul, čímž učitelé mohou docílit konkretizace učiva). Cílem kurzu je taktéž naučit učitele s uvedeným hardwarem i softwarem (a aplikacemi) pracovat, naučit se základní funkce a využívat ho ve správné a didakticky adekvátní formě ve své školní praxi.
Kurz bude realizován jako jednodenní prezenční seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny. V rámci semináře se učitelé seznámí s vybranými moderními technologiemi a s jejich využitím v praktické výuce chemie. Mezi uvedené technologie, s jejichž technickými a didaktickými možnostmi budou učitelé v rámci kurzu seznámeni, patří zejména prostředky moderní vizualizace molekul, jevů a dějů a prostředky interaktivní výuky, tedy stereoskopická projekce, virtuální realita, tzv. chytrá zařízení (tedy tablety a smartphony) a školní
měřicí systémy v kooperaci s těmito zařízeními. Probírány budou také možnosti využití uvedených
zařízení při prezenční i on-line výuce. Uvedené technologie a jejich prostředky, s využitím adekvátního
softwaru, mohou usnadnit učiteli práci při přípravě, motivovat žáky pro výuku a zejména usnadnit
pochopení složitých úseků učiva (např. vizualizovat 3D podobu chemických molekul jednodušších i
složitějších biomolekul, čímž učitelé mohou docílit konkretizace učiva).
V dopoledním bloku přednášející učitelům představí principy práce s chytrými zařízeními a s principy
adekvátního didaktického využití chytrých zařízení ve výuce chemie a dále s výhodami, ale také limity
využívání chytrých zařízení ve školní praxi. V další části dopolední části programu budou účastníci
seznámeni s dostupným vybraným softwarem a s principy jeho využívání ve výuce chemie, zejména se jedná o software zaměřený na tvorbu a prohlížení molekul a na software zaměřený na práci s daty.
Učitelé si prezentovanou práci se softwarem a vyložené postupy sami prakticky vyzkouší a naučí se s
aplikacemi pracovat. Odpolední část programu bude zaměřena na využití moderních metod
trojrozměrného zobrazování a interakce s nakreslenými molekulami s využitím stereoskopické
projekce a virtuální reality. Účastníci budou seznámeni s technickými předpoklady pro využití
uvedených technologií a praktickými příklady pro využití technologií ve výuce chemie. Účastníci si práci s vybraným softwarem i hardwarem vyzkouší prakticky. Na závěr budou učitelé seznámeni se
vzdělávacími weby katedry učitelství a didaktiky chemie Přírodovědecké fakulty UK –
www.studiumchemie.cz, www.studiumbiochemie.cz, www.chemickeprvky.cz a s obsahem vhodným
pro výuku chemie s uvedenými technologiemi.

Základní kurz: Počítačem podporovaný experiment – základy práce se školními měřícími systémy (prezenční)

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH

Forma: prezenční

Odborný garant: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D., doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Cena: 2500 Kč

Anotace: Cílem kurzu je seznámit učitele s přístroji, s čidly i softwarem potřebným pro realizaci počítačem podporovaného experimentu, tedy se školními měřícími systémy. Cílem kurzu je taktéž naučit učitele s uvedeným hardwarem i softwarem pracovat, naučit se základní funkce a využívat ho ve správné a didakticky adekvátní formě ve své školní praxi.
Kurz bude realizován jako jednodenní prezenční seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny. V rámci základního kurzu se učitelé seznámí se školními měřící systémy, jež lze využít ve výuce přírodovědných předmětů, především chemie. V dopolední části budou učitelé seznámeni s technickými aspekty a možnostmi různých typů školních měřících přístrojů (především Pasco a Vernier). Následně budou detailně obeznámeni se správnou manipulací s přístroji včetně programů pro jejich ovládání. Zároveň budou seznámeni s měřícími čidly včetně jejich kalibrace.
Součásti kurzu bude naučit se vytvářet protokoly z měření a ukládání dat. V odpolední části učitelé pod odborným dohledem lektorů realizují mnohé experimenty, jež jsou podporovány školními měřícími systémy za využití teplotního, tlakového, vodivostního čidla či pH senzoru. Jedná se např. o pozorování průběhu exotermických a endotermických reakcí, sledování tlaku při průběhu chemické reakce, měření pH různých typů roztoků, měření vodivosti atd. Experimenty budou diskutovány jak z odborného (chemického) hlediska, tak z hlediska didaktického

Pokročilý kurz: Počítačem podporovaný experiment – pokročilá práce se školními měřícími systémy (prezenční)

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Akreditace: 14069/2021-4-602

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH 

Forma: prezenční

Odborný garant: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D., doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Cena: 2500 Kč

Anotace: Cílem kurzu je seznámit učitele s pokročilými metodami práce dat získaných s využitím školních měřících systémů. Taktéž je cílem kurzu seznámit učitele s rozličnými čidly a s možnostmi jejich využití přímo ve školní praxi. Jedná se např. o čidla pro spektrofotometrická stanovení, ISE elektrody, čidla vhodná pro polarimetrii, čidla pro měření redoxního potenciálu atd. Cílem kurzu je taktéž naučit učitele s uvedeným hardwarem i softwarem pracovat, naučit se pokročilé funkce a využívat ho ve správné a didakticky adekvátní formě ve své školní praxi.
Kurz bude realizován jako jednodenní prezenční seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny. Kurz volně navazuje na DVPP kurz s názvem Počítačem podporovaný experiment – základní kurz. Předpokládá se tedy, že účastník je již na základní úrovni obeznámen se základními funkcemi přístrojů, jež mohou být využity k počítačem podporovaného experimentu, tedy se základními přístroji, s čidly, s jejich manipulací a softwarem pro jejich ovládání. V rámci pokročilého kurzu se učitelé seznámí s pokročilejšími technikami využití školních měřících přístrojů ve výuce přírodovědných předmětů, se zaměřením na chemii. V dopolední i odpolední části učitelé pod odborným dohledem lektorů realizují rozličné experimenty, které budou diskutovány jak z odborného (chemického) hlediska, tak z hlediska didaktického. Konkrétně bude prováděna pokročilá práce s daty. Budou realizovány experimenty, u kterých budou využívána: (i) čidla na měření redoxního potenciálu (např. sledování oscilační reakce, stanovení řádu reakce); (ii) čidla pro spektrofotometrická stanovení (např. kvalitativní i kvantitativní analýzy); (iii) čidla na měření s plynovým chromatografem (včetně pokročilého zpracování dat); (iv) čidla na měření rozpuštěného kyslíku; (v) ISE elektrody (např. měření obsahu fluoridů); (vi) čidla na polarimetrii atd.

Efektní experimenty z obecné chemie

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH 

Forma: prezenční

Odborný garant: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D., doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Cena: 2900 Kč (V ceně kurzu je zahrnuto stravování - občerstvení a oběd. )

Anotace: Tento kurz je zaměřen na různé efektní a motivační experimenty, které jsou využitelné při výuce obecné chemie. Jedná se o pokusy, které jsou nové, neokoukané, anebo se jedná o pokusy, které jsou využity v jiném kontextu, než je běžné. V rámci kurzu budou mít učitelé k dispozici chemickou laboratoř a veškeré potřebné vybavení, mají možnost si všechny experimenty prakticky vyzkoušet. Získané chemické dovednosti, metody a postupy předají na středních školách svým žákům. Kurz bude realizován jako jednodenní laboratorní cvičení a seminář. Kurz bude rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední. Každý blok bude trvat 4 hodiny. V kurzu budou odborníky prezentovány zajímavé efektní pokusy z oboru organické chemie, které jsou jednoduše proveditelné ve školních laboratořích, a to jak demonstračně, tak ve formě laboratorních cvičení. Konkrétně se bude jednat o experimenty například na téma kinetika, termodynamika, ovlivnění rovnovážné reakce, demonstrující různé typy chemických reakcí, vlastnosti plynů. Kromě samotných reakcí bude demonstrováno, jak využít smartphony či měřící systémy k demonstraci hůře pozorovatelných jevů.

Experimenty z přírodních věd v domácím provedení

aktuální termíny naleznete v přihlašovacím formuláři

Místo konání: Učební prostory KUDCh, PřF UK, Albertov 3 či Hlavova 8, Praha 2

Hodinová dotace: 8 VH 

Forma: prezenční

Odborný garant: doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Vyučující: RNDr. Luděk Míka, Ph.D., doc. RNDr. Petr Šmejkal, Ph.D.

Cena: 2900 Kč (V ceně kurzu je zahrnuto stravování - občerstvení a oběd. )

Anotace: Cílem kurzu je představit přírodovědné experimenty a úlohy, které je možné provádět v domácím prostředí. Úlohy jsou koncipovány na různých úrovních badatelství, a to strukturovaného a nasměrovaného. Učitelé sami vypracují úlohy, poznají výhody a nevýhody různých experimentálních uspořádání, prodiskutují s lektory možnosti domácí i školní realizace.
Kurz bude realizován jako jednodenní cvičení a seminář, a bude rozdělen na dva bloky – dopolední a odpolední, každý po 4 hodinách. V kurzu budou prezentovány přírodovědné aktivity, převážně chemické, které mají často přesah do dalších přírodních věd. Jedná se tedy o STEM úlohy. Mnohé experimenty lze ve zjednodušeném provedení provádět i na základních školách. Úlohy jsou designovány tak, aby je žáci mohli provádět v domácím prostředí, takže jsou nenáročné na chemikálie či vybavení. Kromě praktických hands-on aktivit budou představeny také přírodovědné úlohy využívající 3D pomůcky, které slouží k lepší vizualizaci a porozumění složitějších chemických konceptů a které lze vytisknout na 3D tiskárně. Tyto pomůcky si učitelé odnesou jako dárek s sebou.

Akce dokumentů