Nascentní radiace netopýrů rodu Pipistrellus v Mediteránu jako syngameon.

V prosincovém čísle časopisu Molecular Ecology vyšla práce Pavla Hulvy a kolektivu (Alena Fornůsková, Adéla Chudárková, Allowen Evin, Benjamin Allegrini, Petr Benda a Josef Bryja) s názvem "Mechanisms of radiation in a bat group from the genus Pipistrellus inferred by phylogeography, demography and population genetics".

Adaptivní radiace a její role v evoluci je tradiční výzvou pro biology; tento proces totiž stojí u kořenů dvou velmi zajímavých fenoménů - adaptací a biologické diverzity. Tradičně je tento jev studován z makroevolučního hlediska, k odhalení proximátních mechanismů je však vhodný mikroevoluční přístup. Zmíněná studie se zabývá radiací u modelové skupiny netopýrů, která se vyznačuje vysokou intenzitou kladogeneze i anageneze. Centrum diverzifikace tohoto druhového komplexu navíc leží v oblasti mediteránního biodiverzitního hotspotu. Článek demonstruje, jak se vlivy alopatrie a Pleistocenních oscilací klimatu promítají do genetické struktury recentních populací. Kombinace mitochondriálních a jaderných markerů navíc umožnila popsat případy introgrese a pravděpodobné hybridní speciace u některých středomořských demů a diskutovat roli anastomózní evoluce při adaptivní radiaci.

Hulva, P., Fornůsková, A., Chudárková, A., Evin, A., Allegrini, B., Benda, P., Bryja, J. 2010. Mechanisms of radiation in a bat group from the genus Pipistrellus inferred by phylogeography, demography and population genetics. Molecular Ecology, 19, 5417–5431.

Publikováno: Čtvrtek 23.12.2010 10:00