Laboratoř konfokální a fluorescenční mikroskopie

Fluorescence bar

Vybavení laboratoře

Konfokální mikroskopy

Moderní špičkový konfokální mikroskop Leica TCS SP8 s jedním standardním PMT a jedním citlivým HyD detektorem. Umožňuje snímání jak fixovaných, tak živých preparátů. Vyhřívaná komůrka PECON s regulací CO2. Možnost lambda skenu, měření FRET a FRAP. Pro složitější nastavení experimentů je software vybaven modulem Matrix s možností mimojiné trekování pohybujícího se objektu (oocyty, růst kořínků).

Moderní špičkový konfokální mikroskop Zeiss LSM 880 vybavený sadou výkoných laserů pro klasickou jednofotonovou excitaci a laditelným Ti:Sa pulsním laserem pro dvoufotonovou excitaci. Spektrální detektor sestává z 32 kanálů vysoce citlivého detektoru pro bezkonkurenční čistotu obrazu. Na mikroskopu lze provádět měření metodami FLIM, FCS a RICS, které umožňují analyzovat molekulární vztahy a funkce. Mikroskop pracuje vysokou rychlostí i s vysokým rozlišením. Součástí je komůrka pro pozorování živých preparátů s regulací teploty, O2 a CO2.

Dosluhující invertovaný konfokální mikroskop Leica TCS SP2 s AOBS (Acousto-Optical Beam Splitter) systémem, zajištujícím vysoký stupeň citlivosti a kombinovatelnosti až čtyř barev fluorescenčních markerů. Mikroskop umožnuje analýzu struktur fixovaných i živých preparátů. Zařízení dovoluje jak multibarevnou analýzu tak fyziologický záznam buněk, 3D rekonstrukci. K  dispozici je diodový laser 405 nm pro excitaci v oblasti spektra blízkého UV.

Fluorescenční Wide-Field Mikroskopy

V laboratoři je k dispozici vynikající wide-field systém Olympus Scan^R, který je vybaven stabilizovaným zdrojem světla, vysoce citlivou kamerou Hamamatsu, motorizovaným ostřením a softwarovou dekonvolucí obrazu. Umožňuje jak velmi detailní zobrazování objektů, tak tzv. Hight Troughput Imaging analýzu mnoha objektů a jejich statistické vyhodnocení. I tento systém je optimalizován pro pozorování živých buněk. K dispozici je komůrka s regulací teploty (-5 až 65 °C) a koncentrace plynů (CO2, O2).

Pro snímání živých i fixovaných preparátů slouží plně motorizovaný wide-field systém NIKON. Je vybaven jak barevnou kamerou, tak monochromatickou kamerou, kterou lze snímat až 100 fps. Pro excitaci je vybaven 16-ti barevnými LED diodami, které lze libovolně kombinovat. Emisní spektrum je snímáno přes úzkopásmové filtry na samostatném karuselu. Živé buňky lze pěstovat ve vyhřívané komůrce OKOlab s regulací CO2. Moderní invertované tělo Nikon Ti2 s širokým zorným polem.

Pro snímání fixovaných preparátů ve velkém množství slouží Zeiss Axioscan Z1. Do plně automatizovaného mikroskopu lze vložit až 60 klasických podložních skel najednou. Vše se automaticky nastnímá. Jsou k dispozici i držáky pro větší skla. Mikroskop je vhodný pro všechny, kteří chtějí vyfotit např. všechny řezy tkáně, hledají vzácný úkaz, nebo chtějí složit rozkrájenou tkáň zpět do počítačového 3D modelu. Vhodný také pro nasnímání preparátů připravených studenty na praktiku nebo k digitalizaci sbírkových preparátů.

Super-rezoluční mikroskop

Nanoskop Zeiss Elyra SP.1 využívá technologie strukturovaného osvětlení (SIM) a přesné lokalizace molekul (PALM/STORM) k překonání difrakčního limitu světla, který brání získání obrazu s rozlišením větším než cca 200 nm. Nanoskopie umožňuje detailnější pozorování s rozlišením 2x - 3x lepším v případě SIM a v řádu jednotek až desítek nanometrů v případě lokalizace. Mikroskop je též vybaven pro pozorování metodou TIRF, která umožňuje pozorování v úzkém prostoru blízko sklíčka s minimalizací parazitního světla z neostrých hlubších rovin. Sada kvalitních laserů a dvě špičkové kamery slouží k získání bezvadných obrázků se super-rozlišením.

Lightsheet mikroskop

Zeiss Lightsheet Z.1 umožňuje pozorování živých, fixovaných nebo clearovaných preparátů s důrazem na časoprostorové uspořádání tkání nebo buňek. Vybaven je pro pozorování ve vodním a některých clearovacích  prostředích. Osvětlovací pár objektivů 5x a 10x. Detekční objektiv 5x, 10x, 20x a 40x a dva objektivy 20x pro clearing RI 1.38 a 1.45. Pozorovací komůrka má rozměry zhruba 2x2x2 cm. Dvoukanálové paralelní snímání obstarávají dvě rychlé kamery PCO.

Mikroskopy jsou umístěny na antivibračních stolech a v místnosti jsou klimatizace nutné pro optimální provoz přístrojů. Laboratoř je využívána pracovníky z mnoha oblastí výzkumu a významně přispívá k výsledkům, které jsou publikovány v renomovaných vědeckých časopisech.

Rezervace

V případě vážného zájmu o práci na těchto mikroskopech zažádejte o členství ve skupině uživatelů a registrujte se do Rezervačního systému CEITEC. Více informací najdete v uvítací zprávě skupiny.
Pro získání přístupu do laboratoře přes čip nebo zaměstnaneckou kartičku vyplňte tuto tabulku (Pouze studenti a zaměstnanci UK).

!!! Upozorňujeme, že samostatná práce na mikroskopu je možná pouze po zaškolení některým z operátorů !!!

Pokud chcete pouze dostávat oznámení o chystaných mikroskopických akcích, staňte se členem skupiny lab.konfmi. Aktivní uživatelé dostávají oznámení z této skupiny automaticky.

Asistenci u mikroskpu vyžadujte výhradně pozváním operátora jako hosta na událost (rezervaci). V případě časoprostorových konfliktů se vám ozveme.

!Přihlašte se k odběru našich newsletterů!
Pro rezervaci přístrojů použijte REZERVAČNÍ SYSTÉM CEITEC

Rešerše algoritmu / nastavení postupů 101 Kč
Psaní kódu / manuální analýza 390 Kč
Strojový čas výpočtů 469 Kč

ceny za hodinu platné od 1.7.2019

rezervace je jednorázový poplatek za rezervaci stroje.

Rozšířený ceník na intranetu zde.

Kontakty

Vedoucí laboratoře a asistence u mikroskopů:

Mgr. Ondřej Šebesta
Telefony:
+420 22195 1061 (S47 - office / Cell^R)
+420 22195 1943 (S39 - konfokální mikroskopy)
+420 22195 1060 (S47 - superresolution)
+420 22195 1033 (108 - galerie / Axioscan)
Mobilní: +420 777 988 925
Email: Ondrej.Sebesta@natur.cuni.cz

Asistence Lightsheet:

Mgr. Zuzana Burdíková Ph.D.
Telefony: 22195 1061
Mobilní: +420 775 305 602
Email: Burdikova.Zuzana@gmail.com

Asistence Elyra PS.1:

Mgr. Peter Hoboth Ph.D.
Telefon:
+420 601 507 170
Email: Peter.Hoboth@natur.cuni.cz
přítomen po předchozí domluvě

Analýza obrazu, zpracování dat:

Ing. Martin Schätz Ph.D.
Telefony:
+420 22195 1061 (office)
Email: Martin.Schatz@natur.cuni.cz
Přítomen ve středu a ve čtvrtek.
Book a consultation