Heterogenita prosředí

Prostorová variabilita biologické rozmanitosti: role energie, heterogenity prostředí, populačních četností a fylogeneze (GAAV IAA601970801).

Období řešení: 2008 - 2010

Řešitelé:

David Storch, Centrum teoretických studií a Přírodovědecká fakulta UK
Arnošt Šizling, Centrum teoretických studií

Anotace:

Cílem projektu je otestovat hypotézy týkající se prostorových zmen biologické rozmanitosti, s využitím nekolika zdroju dat týkajících se ruzných taxonu a ruzných prostorových merítek. Publikovaná data o prostorové distribuci a diverzite ruzných taxonu budou doplnena daty získanými vlastním terénním výzkumem, zahrnujícími také nezbytné údaje o lokálních populacních cetnostech, jejich prostorové variabilite a heterogenite prostredí. Zameríme se predevším na nárust biodiverzity s rostoucím množstvím dostupné energie; budeme predevším testovat, zda je tento nárust zprostredkován (1) zvýšením populacních cetností, (2) nárustem heterogenity prostredí, vedoucím k rychlejší prostorové obmene druhu, ci (3) vyšší teplotou, jež by mela zpusobovat nárust diverzity (nikoli však populacních cetností) ektotermu. Budeme též analyzovat fylogenetické aspekty diverzity, jež mohou poskytnout klíc k jejím evolucním zdrojum. Použijeme simulacní a analytické makroekologické modely, jež jsme nedávno vyvinuli.