Zotavování jezer z acidifikace

Limitující faktory a omezení biologického zotavování z acidifikace: Jaká je budoucnost horských ekosystémů Šumavy? (GAČR 206/07/1200)

Období řešení: 2007-11

Poskytovatel:

Grantová agentura České republiky

Anotace:

Projekt hledá možné mechanismy, odpovědné za opožděné biologické zotavování šumavských ekosystémů z acidifikace. Klíčový prvek, určující funkční diverzitu acidifikovaných ekosystémů, je hliník; jednak toxicitou, jednak řízením biologické dostupnosti N a P, respektive stechiometrie hlavních živin v terestrických a vodních ekosystémech. Biologické zotavování závisí jak na přísunu N, tak na osudu N v půdním koloběhu. Export hliníku a nitrátů je propojen a tvoří pozitivní zpětnou vazbu; export obou je ovlivňován vegetací. V důsledku toho mohou zdravotní stav lesa (škůdci) nebo klimatické změny hrát významnou roli při dalších změnách kyselé depozice. Úroveň odtoku hliníku z povodí je hlavní překážkou pro zotavování jezer. Hliník ovlivňuje komplexnost potravních sítí jak shora (toxicitou vůči konzumentům a predátorům), tak zdola (řízením dostupnosti P). Obnovení komplexních potravních sítí, zejména úspěšné zotavení zooplanktonu také bude záviset na potenciálu šíření klíčových druhů a vrcholových predátorů. Dokud se nevrátí ryby, bezobratlí mohou způsobovat biologickou rezistenci jezerních ekosystémů.

Náš podíl na projektu se zaměřuje na analýzy zooplanktonu a fytoplanktonu.

Linda&Jolana

Řešitelé:

Jaroslav Vrba, Biologické centrum AV ČR, Hydrobiologický ústav, České Budějovice (hlavní řešitel)
Hana Šantrůčková, Biologická fakulta JU, České Budějovice (spoluřešitelka)
Veronika Sacherová, Přírodovědecká fakulta UK, Praha (spoluřešitelka)
Miroslav Svoboda ČZU, Praha (spoluřešitel)

JanFott
Publikace:
Vrba, J., Kopáček, J., Fott, J., Kohout, L., Nedbalová, L., Pražáková, M., Soldán, T. & Schaumburg J. (2003): Long term studies (1871-2000) on acidification and recovery of lakes in the Bohemian Forest (Central Europe). Science of the Total Environment (310): 73--85.

Vrba, J., Nedoma, J., Kohout, L., Kopáček, J., Nedbalová, L., Ráčková, P. & Šimek, K. (2003): Massive occurrence of heterotrophic filaments in acidified lakes: seasonal dynamics and composition. FEMS Microbiology Ecology 46(3): 281--294.

Nedbalová L., Vrba J., Fott J., Kohout L., Kopáček J., Macek M., Soldán T. (2006): Biological recovery of the Bohemian Forest lakes from acidification. Biologia (61): S453-S465.

Vrba J., Kopáček J., Bittl T., Nedoma J., Strojsová A., Nedbalová L., Kohout L., Fott J. (2006): A key role of aluminium in phosphorus availability, food web structure, and plankton dynamics in strongly acidified lakes. Biologia (61): S441-S451.