Mrazová tolerance rozsivek

Mrazová tolerance rozsivek jako klíč k přežití v polárních oblastech: terénní a laboratorní studie (2017–2019)

Hlavním cílem projektu bude studium sezónního vývoje populací rozsivek ve vysoké Arktidě. V extrémním prostředí polárních oblastí patří rozsivky mezi velmi důležité primární producenty, ale dosud není známo, jakou strategii zde využívají pro přežití dlouhé zimy. Vzorky odebrané v průběhu celého roku budou vyhodnoceny z hlediska morfologie a životaschopnosti buněk. Předpokladem je, že zimní období přežívá jen malé množství buněk a že rozsivky pro přezimování netvoří morfologicky odlišné buňky. Jako lokalitu jsme zvolili mělký mokřad v blízkosti české polární stanice v Longyearbyenu na Svalbardu, kde již byly umístěny dataloggery pro sledování teploty. Pro stanovení vitality buněk plánujeme zavést multiparametrové fluorescenční barvení (kombinace SYTOX Green, CTC, DAPI), které zkombinujeme s hodnocením na základě světelné mikroskopie. Experimentální část projektu bude zahrnovat stanovení mrazové odolnosti kmenů vyizolovaných ze vzorků odebraných během terénní části. Pomocí manipulace s teplotou a zářením se dále budeme snažit simulovat podmínky na konci vegetační sezóny a indukovat tak tvorbu buněk odolných vůči vymrzání.

Řešitelé z katedry ekologie:
Eva Hejduková (hlavní řešitelka)
Linda Nedbalová (garant)