Linda Nedbalová získala prestižní Cenu Akademie věd ČR. Gratulujeme!

Cenu Akademie věd ČR pro mladé vědecké pracovníky za vynikající výsledky vědecké práce získala Linda Nedbalová za skvělé výsledky výzkumu sněžných řas - jedinečných mikroorganismů z extrémních míst naší planety, které představují naději pro biotechnologie.

Sněžné řasy jsou mikroorganismy, které se úspěšně přizpůsobily životu ve sněhu a ledu a obsadily niky v horských a polárních oblastech vystavené chladu, slunci a s nedostatkem živin. Tyto extrémy-milující organismy představují unikátní modelovou skupinu pro studium adaptací na extrémní prostředí a otevírají možnosti pro zkoumání jejich praktického využití; díky rychlému růstu v nízkých teplotách a produkci cenných organických látek lze uvažovat o využití sněžných řas v biotechnologiích. Vzhledem k charakteru výskytu a souvisejícím logistickým problémům je jejich studium značně obtížné.

Linda Nedbalová patří mezi hrstku vědců v celosvětovém měřítku, kteří tyto jedinečné organismy studují v přirozeném prostředí. V Čechách má výzkum sněžných řas dlouhou tradici a Linda Nedbalová je příslibem pro její úspěšné pokračování. Je spoluautorkou kapitoly v monografii „Algae and cyanobacteria in extreme environments“ (nakladatelství Springer) a pravidelně představuje výzkum svého týmu veřejnosti.

Více informací o Ceně i o události naleznete zde.

Publikováno: Pondělí 10.10.2011 16:55