Článek v časopisu Protist

V časopisu Protist vychází článek A. Poulíčkové, J. Veselé, J. Neustupy a P. Škalouda

Morfologicky téměř nerozlišitelné druhy jednobuněčných rozsivek se společnou evoluční historií se mohou vyskytovat v jezerech po celé planetě

Mikroskopické rozsivky, které patří do říše Chromalveolata, patří mezi jedny z ekologicky nejvýznamnějších organismů ve vodních ekosystémech. O jejich globální diverzitě a charakteru rozšíření a šíření rozsivkových druhů panují v současné protistologii značné nejasnosti.

V časopisu Protist vychází článek A. Poulíčkové, J. Veselé, J. Neustupy a P. Škalouda ukazující kosmopolitismus v rámci jednoho z nejhojnějších druhových komplexů Navicula cryptocephala. Studie ukazuje, že ve fytobentosu jezer v Evropě i v Austrálii lze v současnosti nalézt několik morfologicky téměř identických druhů, jejichž fylogenetická historie ale vůbec nereflektuje současné geografické rozšíření. To může být ovšem způsobeno jejich možným antropogenním přenosem do Austrálie při jejím novověkém osídlování. Studie vznikla díky úzké spolupráci algologických výzkumných skupin naší fakulty (J. Neustupa, P. Škaloud, J. Veselá) a PřF UP v Olomouci (A. Poulíčková).

Publikováno: Úterý 09.02.2010 07:20